2012-08-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är inget "officiellt" straff, nej. I verkligheten är det förstås det. Det är ju inte så att man drar in körkort för folk bara för att de är olämpliga, för då skulle 20-25% av alla som har körkort få det indraget.

Vad TS bör göra är att neka i domstolen och säga att han drack alkohol efter att han hade kört bil. Då kommer han högst troligt att bli frikänd

Frågan är hur det blir med körkortet, tvungen att ta om helvetet ändå?

Känns ju lite skumt, men skulle absolut inte förvåna mig om så är fallet. Någon som vet hur de verkligen funkar?

Btw...någon som vet hur det gått för reinfeldts farsa, han är ju tydligen misstänkt också, har de tagit hans kort??
Citera
2012-08-30, 16:45
Medlem
Citat:
Vad TS bör göra är att neka i domstolen och säga att han drack alkohol efter att han hade kört bil. Då kommer han högst troligt att bli frikänd

Hinner man verkligen få i sig så mycket så det blir grov på 300 meter?
Annars kan TS skylla på Molgan har funkat förr
Citera
2012-08-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzadirekt
Lite det som jag är rädd för

Någon ide att kontakta transsportstyrelsen redan nu innan man vet hur de blir med domslutet??
Nej, ingen anledning till det, som du kan läsa i brevet. Du kan inte överklaga i nuläget. Avvakta rättegång och dom, blir den friande kan du ha tur och få kortare återkallelse, troligtvis kommer du inte undan Provtagningar. Om det blir ett halvårs Provtagningar eller mer är svårt att säga. Ibland kan du få göra Provtagningar även efter det att du fått tillbaka körkortet.

Transportstyrelsen gör lite som de vill, de ser nog allvarligt på att du har druckit såpass att du hamnat i en polisbil och misstänkts för rattfylleri... (för att inte bortse från förra domen, det gör det hela ännu allvarligare)
Citera
2012-08-30, 16:52
Bannlyst
Citat:
Okej men är dömd sedan tidigare för samma brott och de känns som transsportstyrelsen kan göra lite som de vill, men de har jag helt fel i alltså?

Hmm du är alltså dömd sedan tidigare för samma brott och nu kämpar du för att få tillbaka körkortet Vilken tur att du inte sitter inne vid det här skedet din kork huvud. Det är just såna som dig man vill bli av med från våra gator o torg. Att du tidigare har blivit dömd kommer bara att minska din trovärdighet inför domarn när en ny förhandling börjar. Du riskerar ditt eget och andras liv, när du framför ett fordon samtidigt som du är alkohol påverkad Tur att ingen kom till skada ditt pucko. Gällande ditt körkort hoppas jag att du aldrig får tillbaka det mer. En Läxa är tydligen inte tillräckligt för dig. Och jo de har rätt att dra ditt körkort vid misstanke vad gäller såna här typ av brott och sedan är det en annan sak hur länge de behåller det. Du är inte helt oskyldig.
Ta ditt straff istället för att fly som en ynklig liten loppa.
Senast redigerad av Mendonflower 2012-08-30 kl. 16:56.
Citera
2012-08-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nej, ingen anledning till det, som du kan läsa i brevet. Du kan inte överklaga i nuläget. Avvakta rättegång och dom, blir den friande kan du ha tur och få kortare återkallelse, troligtvis kommer du inte undan Provtagningar. Om det blir ett halvårs Provtagningar eller mer är svårt att säga. Ibland kan du få göra Provtagningar även efter det att du fått tillbaka körkortet.

Transportstyrelsen gör lite som de vill, de ser nog allvarligt på att du har druckit såpass att du hamnat i en polisbil och misstänkts för rattfylleri... (för att inte bortse från förra domen, det gör det hela ännu allvarligare)

Ja lite de jag känner också "att de gör som de vill" ...rätt sjukt egentligen.
Citera
2012-08-30, 16:54
Medlem
Bergakungens avatar
Problemet här är två: Det ena problemet är rattfyllerimisstanken, det andra är körkortet. Här har polisen gripit dig och tagit in dig på alkotest och åklagaren funderar väl så smått på hur han skall göra om saken inte är helt igenom klappad och klar, bevismässigt. De tog väl också ditt körkort på plats, kan jag tänka?

Om det senare stämmer innebär det att Transportstyrelsen nu vet två saker om dig, att du har en tidigare dom på samma sak och de vet också att du återigen ertappats berusad i samband med bilkörning. De vet också att polisen ansåg det befogat att ta ditt körkort och de vet att du har varit dokumenterat berusad (du fick väl blåsa, kan jag tro). Däremot vet de förstås inte om du blir fälld denna gången, men en rapport med i praktiken samma besvärsvärde för dig som en LOB har de fått, det kan vi anta.

Det som Transportstyrelsen nu känner till räcker för att de skall ta in ditt körkort på 24 månader, enbart därför att det är uppenbart att du inte bara dricker, utan också gör det i samband med bilkörning OCH har en historia på samma tema. Hur det går i rätten spelar nog ingen större roll, eftersom det rent formellt inte är ett straff att bli av med körkortet, utan förlust av ett förtroende. Däremot kanske du kan få en kortare spärrtid, men inte ens det är säkert.

Det är också svårt att tycka att det här är myndighetsövergrepp eller "orättvist" om man inte helt vill ändra spelplanen för körkortsingripanden av preventiv art.
Senast redigerad av Bergakungen 2012-08-30 kl. 16:57.
Citera
2012-08-30, 16:55
Bannlyst
Citat:
Frågan är hur det blir med körkortet, tvungen att ta om helvetet ändå?

Känns ju lite skumt, men skulle absolut inte förvåna mig om så är fallet. Någon som vet hur de verkligen funkar?

Btw...någon som vet hur det gått för reinfeldts farsa, han är ju tydligen misstänkt också, har de tagit hans kort??

Transportstyrelsen är ju den värsta typen av byråkrater, värre än domstolen, så de kan mycket väl dra kortet, även om det blir en frikännande dom.

Men, som sagt, grisarna tog dig ju inte full i bilen, så bara säg att du blev så nervös att du tog en ordentlig sup efteråt Blir du frikänd av domstolen är det naturligtvis större chans att Transportstyrelsen ändrar sitt beslut. Deras beslut kan du dessutom överklaga separat i förvaltningsrätt och kammarrätt. Fixa en advokat som hjälper dig med överklagandet och för din talan, gärna samma advokat som i tingsrätten.
Citera
2012-08-30, 17:00
Medlem
Citat:
Transportstyrelsen är ju den värsta typen av byråkrater, värre än domstolen, så de kan mycket väl dra kortet, även om det blir en frikännande dom.

Men, som sagt, grisarna tog dig ju inte full i bilen, så bara säg att du blev så nervös att du tog en ordentlig sup efteråt Blir du frikänd av domstolen är det naturligtvis större chans att Transportstyrelsen ändrar sitt beslut. Deras beslut kan du dessutom överklaga separat i förvaltningsrätt och kammarrätt. Fixa en advokat som hjälper dig med överklagandet och för din talan, gärna samma advokat som i tingsrätten.

Haha ja de kan man lugnt säga. Bra använda skattepengar där

Aa okej, får avvakta tills domen kommer helt klart och sen utvärdera därifrån hur man ska gå vidare. Blir väl en överklagan med advokaten låter som en bra ide. Någon som man kan få via hemförsäkring eller liknade? Vad kan de tänkas kosta?
Citera
2012-08-30, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet här är två: Det ena problemet är rattfyllerimisstanken, det andra är körkortet. Här har polisen gripit dig och tagit in dig på alkotest och åklagaren funderar väl så smått på hur han skall göra om saken inte är helt igenom klappad och klar, bevismässigt. De tog väl också ditt körkort på plats, kan jag tänka?

Om det senare stämmer innebär det att Transportstyrelsen nu vet två saker om dig, att du har en tidigare dom på samma sak och de vet också att du återigen ertappats berusad i samband med bilkörning. De vet också att polisen ansåg det befogat att ta ditt körkort och de vet att du har varit dokumenterat berusad (du fick väl blåsa, kan jag tro). Däremot vet de förstås inte om du blir fälld denna gången, men en rapport med i praktiken samma besvärsvärde för dig som en LOB har de fått, det kan vi anta.

Det som Transportstyrelsen nu känner till räcker för att de skall ta in ditt körkort på 24 månader, enbart därför att det är uppenbart att du inte bara dricker, utan också gör det i samband med bilkörning OCH har en historia på samma tema. Hur det går i rätten spelar nog ingen större roll, eftersom det rent formellt inte är ett straff att bli av med körkortet, utan förlust av ett förtroende. Däremot kanske du kan få en kortare spärrtid, men inte ens det är säkert.

Det är också svårt att tycka att det här är myndighetsövergrepp eller "orättvist" om man inte helt vill ändra spelplanen för körkortsingripanden av preventiv art.

För mig är de ganska enkelt. Antingen så är man dömd eller inte. Eftersom jag inte är dömd anser jag att det är myndighetsövergrepp.

Men så ser jag allt antingen svart eller vit om du förstår hur jag menar
Citera
2012-08-30, 17:05
Medlem
Citat:

Det är som Begakungen förklarar nog besvärande med den information som redan finns, blir det fällande dom kan det tom bli värre med avseende på körkortet. Finns inga garantier för att TS kommer undan körkortsåterkallelsen även om det blir friande dom. TS har i transportstyrelsens ögon redan bevisat att denne inte lever upp till de högt ställda krav på nykterhet som man förväntas ha som innehavare av ett körkort. Som Bergakungen beskriver kan det som mildast betraktas som en LOB, och det är allvarligt nog.
Citera
2012-08-30, 17:06
Bannlyst
Citat:
Haha ja de kan man lugnt säga. Bra använda skattepengar där

Aa okej, får avvakta tills domen kommer helt klart och sen utvärdera därifrån hur man ska gå vidare. Blir väl en överklagan med advokaten låter som en bra ide. Någon som man kan få via hemförsäkring eller liknade? Vad kan de tänkas kosta?

Nja, men om du tjänar under 260000 om året, så får du kostnaderna betalda även om du förlorar. Men i vilket fall kan det ju vara värt det.
Citera
2012-08-30, 17:10
Medlem
Citat:
Nja, men om du tjänar under 260000 om året, så får du kostnaderna betalda även om du förlorar. Men i vilket fall kan det ju vara värt det.
Fast provtagningarna kommer han inte undan, nu kommer jag inte ihåg exakt, men det kan röra sig om 1000-2000kr/ggr och de kan kräva ett prov varje månad i ett år exempelvis. Dessutom kostar läkarintyget pengar. Priset skiljer sig mycket mellan landsting och aktör, men dyrt blir det. Även då finns inga garantier, en utebliven provtagning eller positivt prov och TS får börja om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in