2008-08-23, 15:51
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, precis tvärtom. Har du en mörk bakgrund som du vill ska vara mörk, underexponerar du den, och har du en ljus bakgrund som du vill ska vara ljus, så överexponerar du den.

Jahaja men om det nu är så att jag ska ta en bild på en person i mörkret utan blixt och kameran vägrar fokusera (hände igår), hjälper det att underexponera eller överexponera då eller ska man bry sig om slutartid och ISO tal mer.
Citera
2008-08-23, 16:06
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Jahaja men om det nu är så att jag ska ta en bild på en person i mörkret utan blixt och kameran vägrar fokusera (hände igår), hjälper det att underexponera eller överexponera då eller ska man bry sig om slutartid och ISO tal mer.
Vad kameran har för slutartid osv inställd har inget med om den kan fokusera i mörker eller ej.
Sen vet jag inte riktigt om du förstått det hela när du snacka om över/underexponering ELLER slutartid och ISO.
Slutartid, bländare och ISO bestämmer exponeringen.
Citera
2008-08-23, 16:12
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Vad kameran har för slutartid osv inställd har inget med om den kan fokusera i mörker eller ej.
Sen vet jag inte riktigt om du förstått det hela när du snacka om över/underexponering ELLER slutartid och ISO.
Slutartid, bländare och ISO bestämmer exponeringen.

Hmmmm men ju lägre slutare desto ljusare bild kan du få väl?
Det finns ju en knapp på kameran som du trycker på och sen kan du snurra på hjulet för att bestämma om den skall vara över eller under 0, det är la exponeringsknappen ?
Citera
2008-08-23, 16:21
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Det finns ju en knapp på kameran som du trycker på och sen kan du snurra på hjulet för att bestämma om den skall vara över eller under 0, det är la exponeringsknappen ?

Den knappen du skriver om är nog exponeringskompensationen. Med den knappen kan du enkelt bestämma hur "fel" den verkliga exponeringen skall bli jämfört med som kameran mäter. Visar denna knapp 0 så får du en bild som är exponerad enligt mätningen men ställer du in tex +1/3 så får du en bild som blir överexponerad ett 1/3-steg.
Citera
2008-08-23, 16:28
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Den knappen du skriver om är nog exponeringskompensationen. Med den knappen kan du enkelt bestämma hur "fel" den verkliga exponeringen skall bli jämfört med som kameran mäter. Visar denna knapp 0 så får du en bild som är exponerad enligt mätningen men ställer du in tex +1/3 så får du en bild som blir överexponerad ett 1/3-steg.

Är det normalt att det bara går upp till +3 och ner till -3 för jag kan dra min till +5 och -5.. Hur skall man använda sig av den här exponeringskompensationen när man t.ex. vill fotografera en person med mörkret bakom sig.
Citera
2008-08-23, 19:40
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Är det normalt att det bara går upp till +3 och ner till -3 för jag kan dra min till +5 och -5.. Hur skall man använda sig av den här exponeringskompensationen när man t.ex. vill fotografera en person med mörkret bakom sig.

I sådana lägen kan man använda den för att underexponera en aning, så att mörkret bakom personen verkligen blir så svart som man vill ha det. Många kameror har annars en tendens att överexponera för att ljusa upp bakgrunden.
Citera
2008-08-24, 20:19
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Hur kan slutaren vara låg? Det underlättar väldigt mycket om man använder rätt terminologi. Slutaren är den mekaniska konstruktion som stänger ute ljuset från sensorn. Den är givetvis inte lägre än vad sensorn är. Talar vi om slutartid så är den antingen lång eller kort. Tid mäts inte i höjd, nämligen.
Citera
2008-08-24, 23:40
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Hur kan slutaren vara låg? Det underlättar väldigt mycket om man använder rätt terminologi. Slutaren är den mekaniska konstruktion som stänger ute ljuset från sensorn. Den är givetvis inte lägre än vad sensorn är. Talar vi om slutartid så är den antingen lång eller kort. Tid mäts inte i höjd, nämligen.

Jag ber om ursäkt Herr Sallad, jag menade självklart slutartiden. Bra att du rättade mig så att jag inte går runt och fortsätter att säga så.
Citera
2008-09-06, 16:00
Medlem
slrslrs avatar
En fråga, jag bytte till ett 50 fast objektiv nu och när jag sitter i M,A,S och P lägena så har jag ett litet tunnt svart streck i sökaren som börjar från vänster sida och sträcker sig till första fokuspunkten (så det heter?) När jag sen byter till dom förinställda lägena så försvinner detta streck. Skall det vara så?
Citera
2008-09-12, 10:49
Medlem
RenegadeTourists avatar
Jag lånar tråden lite istället för att starta en ny.
Är också nybörjare och har lite frågor. Har visserligen ingen SLR men min kompakta är rätt kompetent då jag kan ställa det mesta.

Har förståt att iso högre iso ger högre känslighet för ljus men också mer brus. Är även med på hur slutartid fungerar. Dock är jag lite osäker på bländaren. Om kameran visar fel exponering vid given slutartid och iso kan man pilla på bländaren för att rätta till det men jag har ingen aning om vad siffrorna innebär. Är t.ex. 2.0 en stor bländare och 8.0 liten?

Sen kan man även ställa vilken typ av film man vill använda t.ex standard or dynamic och man kan även juster filmen för kontrast och färgmättnad. Är det detta något man bör pilla på eller ska man hålla sig till standard?

Man kan även ändra bildstorlek från 2M till 9M i några steg mne jag vet inte alls vad det innebär, kan någon förklara?

Funderar även på det där med vitbalans, påverkar det bilden på något mer sätt än färgtemperaturen? Ska man in och pilla på den för att få skarper/bättre exponerade bilder?

Sen förstår jag inte riktigt vad olika mätarinställningar är bra för.

Tack på förhand
Citera
2008-09-12, 12:24
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Bländarvärdet är enkelt uttryckt hur många gånger öppningen ljuset kommer in igenom går i brännvidden, och skrivs av den anledningen egentligen f/2,8 (för bländarvärde 2,8, f står för Focal Length, eller brännvidd), vilket betyder brännvidden delad med 2,8. För ett 100mm-objektiv blir då öppningen 35,7mm. Därför är bländarens öppning större ju mindre siffran är, och släpper då in mer ljus.

Ju mer du bländar ner (högre siffra) desto mindre ljus släpper du in, och du måste kompensera med längre slutartid (eller höjt ISO). Mindre bländare ökar skärpedjupet (hur stor del av bilden som är skarp framför och bakom det du fokuserat på), vilket kan användas på olika sätt.

Resten av dina frågor har jag ingen aning om hur man ska svara på, förutom vitbalans: vitbalansen är till för att vitt ska vara vitt, inte blått eller orange. Ställ den i rätt läge för att få en så naturlig bild som möjligt.
Citera
2008-09-18, 00:17
Medlem
slrslrs avatar
Ni som fotograferar bilder i rörelse och vill frysa rörelsen hur fan gör ni om ni inte använder sportläget? Har man för kort slutartid så blir bilden bara för mörk, drar man upp ison och har kort slutartid så blir bilden lite för brusig. Tips och trix?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in