• 1
  • 2
2008-07-22, 23:16
Medlem
slrslrs avatar
Ja som topic lyder så är jag helt rookie när det kommer till fotografering, jag har införskaffat mig en Nikon D80 med ett 18-55mm objektiv, ett 4gb minneskort och ett sånt där häftigt batterigrepp följde med paketet.

Jag har fotograferat lite med kameran och har börjat förstå mig på det här med slutare/shutter och bländare/aperture. Jag antar att om man kan använda dessa funktionerna på rätt sätt så får man fantastiska bilder va?

Jag fotar alltid i läge M då jag är intresserad mest av att lära mig än att förlita mig på dessa förprogrammerade lägena och det bästa tipset jag har fått hittils är att när jag ska knäppa en bild är att jag alltid ska kolla i "kikarhålet" (lär ju finnas bättre namn för det där) och kolla så att inga "streck" går över eller under nollan..

Någon som hänger med på vad jag menar, är det något "streck" som går över eller under så får man helt enkelt snurra på bländarhjulet och slutarhjulet tills allt är på nollan, vad kallas detta egentligen?

Har ni några tips på hur jag enkelt kan få mina bilder bättre?

Tydligen så skall det vara bra att ha bländaren under 5,6 vid kort skärpdjup, stämmer detta?

När man ska fotografera landskap eller något från ett långt avstånd, är det ett högt bländartal man ska ha för att få ett långt skärpdjup?

Hur är det egentligen med slutaren beroende på hur man använder bländaren? Om man nu använder sig av ett högt bländartal, skall slutartiden vara låg då och tvärtom när man har ett lågt bländartal dvs hög slutartid?

Sen så undrar jag i vilket format man skall fotografera i egentligen? Det jag har fått höra är att RAW egentligen är bäst då det formatet är bäst för digital redigering och att kvaliten är minst lika bra som jpeg(stämmer det?) Har märkt att det självklart blir lite mindre bilder som kan få plats på minneskortet när man kör RAW men det gör mig absolut ingenting.

Som ni säkerligen märker så är jag inte så duktig, snälla ge mig nyttiga tips, saker man skall tänka, inställningar som är vettiga att ha på kameran osv. Det kommer förmodligen dyka upp massa korkade frågor om kamerans knappar senare så jag hoppas att ni har tålamodet :P
Citera
2008-07-22, 23:54
Medlem
Tjenare!
Mycket bra kamera du valt, den kommer du kunna växa in i!

Här har du en fotoskola som du kan börja med att gå igenom:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Här lär du dig en hel del om efterarbetet för finare bilder:
http://labbet.moderskeppet.se/skrivet/

Behöver du nått annat så hojta till!

Lycka till med ditt fotograferande, det är en rolig hobby
Citera
2008-07-23, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Ja som topic lyder så är jag helt rookie när det kommer till fotografering, jag har införskaffat mig en Nikon D80 med ett 18-55mm objektiv, ett 4gb minneskort och ett sånt där häftigt batterigrepp följde med paketet.

Jag har fotograferat lite med kameran och har börjat förstå mig på det här med slutare/shutter och bländare/aperture. Jag antar att om man kan använda dessa funktionerna på rätt sätt så får man fantastiska bilder va?

Jag fotar alltid i läge M då jag är intresserad mest av att lära mig än att förlita mig på dessa förprogrammerade lägena och det bästa tipset jag har fått hittils är att när jag ska knäppa en bild är att jag alltid ska kolla i "kikarhålet" (lär ju finnas bättre namn för det där) och kolla så att inga "streck" går över eller under nollan..

Någon som hänger med på vad jag menar, är det något "streck" som går över eller under så får man helt enkelt snurra på bländarhjulet och slutarhjulet tills allt är på nollan, vad kallas detta egentligen?

Har ni några tips på hur jag enkelt kan få mina bilder bättre?

Tydligen så skall det vara bra att ha bländaren under 5,6 vid kort skärpdjup, stämmer detta?

När man ska fotografera landskap eller något från ett långt avstånd, är det ett högt bländartal man ska ha för att få ett långt skärpdjup?

Hur är det egentligen med slutaren beroende på hur man använder bländaren? Om man nu använder sig av ett högt bländartal, skall slutartiden vara låg då och tvärtom när man har ett lågt bländartal dvs hög slutartid?

Sen så undrar jag i vilket format man skall fotografera i egentligen? Det jag har fått höra är att RAW egentligen är bäst då det formatet är bäst för digital redigering och att kvaliten är minst lika bra som jpeg(stämmer det?) Har märkt att det självklart blir lite mindre bilder som kan få plats på minneskortet när man kör RAW men det gör mig absolut ingenting.

Som ni säkerligen märker så är jag inte så duktig, snälla ge mig nyttiga tips, saker man skall tänka, inställningar som är vettiga att ha på kameran osv. Det kommer förmodligen dyka upp massa korkade frågor om kamerans knappar senare så jag hoppas att ni har tålamodet :P

Du verkar ha förstått grunderna ganska bra
Det du kanske tänker på med "kikarhålet" brukar kallas "sökare".

Några tips... humma... ja till att börja med så är det väl rätt plats rätt tid det är det som är svårast. Men annars så rekommenderar jag väl att läsa runt lite på internet om olika tekniker som man kan använda för att göra en bild. Finns massor av varianter som typ macro, HDR osv. Några av dom är väldigt avancerade men typ som macro som du verkat halvt förstå dig på (även om du inte vet om det) så krävs ingen extra utrustning eller sånt.

Det där med slutaren och bländaren, dom har egentligen ingen direkt relevans mellan varandra, om det är tillräckligt ljust så kan du ha ett högt bländartal och ett högt slutartal (se solnedgångar typ). Däremot om du inte är direkt ute efter "ghost"-effekter eller har ett stativ så skulle jag inte rekommendera att gå under 50 eller 60 i slutartid då du får något som heter rörelseoskärpa lättare.

Jag tycker man ska fota i RAW, dock så verkar du missuppfattat en liten sak, RAW är som det heter. Det är okomprimerad data, dvs allt är precis som sensorn i kameran plockade upp det. JPEG är ett komprimeringsformat, och något som är ännu värre egentligen är att det är "destruktiv komprimering", dvs den offrar några pixlar för att göra storleken på filen mindre. Finns dock för och nackdelar med JPEG, storleken är ju en definitiv fördel. Några av nackdelarna är dock att kvalitén på bilden förminskas för varje gång du sparar en JPG, så säg att om du knäpper en bild i bästa jpg kvalitén så har du sparat den 1 gång... redigerar du sen bilden så blir de en gång till... och detta kan skapa artifakter i bilden. Har sett några skräck exempel men det är inte så vanligt att man bryr sig om dom så länge man inte ska sälja bilden.
Om du ska skriva ut bilderna på fotopappersstorleker så tror jag inte JPEG eller RAW spelar nån större roll. Men om du tänkte göra något större än 10x15 så kan det synas.

Det där med landskap är svårt, men rent tekniskt är det ganska lätt. Om du vill ha skarpa detaljer på varierande avstånd från varandra så kommer du behöva använda höga bländartal, ska du ha suddiga bakgrunder med t.ex. en blomma så är låga bländare som gäller (Macro som jag nämnde tidigare använder låga bländare för att skapa rätt "feeling").

Hoppas det duger som ett svar :P
Citera
2008-07-23, 12:04
Medlem
Bj_o_rns avatar
En sak som kan göra det lite enklare att förstå sambandet mellan slutartid/bländare är att förstå vad det egentligen är. Slutartid är hur lång tid kameran "samlar in ljus" medans bländaren är hur stor öppningen där ljuset kommer in är.

Du kan också testa andra lägen på kameran, har en Canon själv så vet inte om det är exakt likadant med namn osv på Nikon men det finns nog två andra lägen som heter Tv och Av? På Tv så ställer du in slutartid så anpassar kameran bländaren därefter själv, Av är tvärtom, där ställer du in bländaren så fixar kameran "rätt" slutartid åt dig.
Citera
2008-07-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bj_o_rn
En sak som kan göra det lite enklare att förstå sambandet mellan slutartid/bländare är att förstå vad det egentligen är. Slutartid är hur lång tid kameran "samlar in ljus" medans bländaren är hur stor öppningen där ljuset kommer in är.

Du kan också testa andra lägen på kameran, har en Canon själv så vet inte om det är exakt likadant med namn osv på Nikon men det finns nog två andra lägen som heter Tv och Av? På Tv så ställer du in slutartid så anpassar kameran bländaren därefter själv, Av är tvärtom, där ställer du in bländaren så fixar kameran "rätt" slutartid åt dig.

Det som är Tv heter S på nikon och Av heter A. Dom finns att hitta på vridratten med alla lägen (vänster översida). Där har man även M (fullt manuellt) och P som väljer slutare och bländare åt dig, men låter ISO vara auto och du får slå på blixten själv om du ska använda den. Sen är det massa fixerade inställningar för porträtt osv. Aldrig använt dom så jag kan inte säga så mycket om dom :P
Citera
2008-07-23, 13:40
Medlem
Farbror Sallads avatar
Jag skulle rekommendera att TS använder A-läget istället för M. Då slipper man nämligen hålla på och vrida på ratten hela tiden, det fixar kameran åt en. Man ställer alltså själv bländaren, och kameran ställer slutartiden utefter vilket ljus som råder. Om man ser att slutartiden blir för lång så väljer man en större bländare (lägre siffra), eller så höjer man ISO-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
Jag tycker man ska fota i RAW, dock så verkar du missuppfattat en liten sak, RAW är som det heter. Det är okomprimerad data, dvs allt är precis som sensorn i kameran plockade upp det.
RAW är oftast komprimerad data, som dessutom är processad efter att den lästs ut från sensorn. Dock är kvaliteten bättre och de tre färgkanalerna ligger separat. Därför kan man ändra vitbalansen i efterhand.

Citat:
JPEG är ett komprimeringsformat, och något som är ännu värre egentligen är att det är "destruktiv komprimering", dvs den offrar några pixlar för att göra storleken på filen mindre.
Detta stämmer inte heller. Man "offrar" inte några pixlar. JPG-algoritmen gör att man kan beskriva ett visst pixelkluster på ett enklare sätt än att tala om hur varje pixel ser ut. Dock är den som sagt destruktiv, så det blir aldrig exakt som originalet.

http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG
Citera
2008-07-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Jag skulle rekommendera att TS använder A-läget istället för M. Då slipper man nämligen hålla på och vrida på ratten hela tiden, det fixar kameran åt en. Man ställer alltså själv bländaren, och kameran ställer slutartiden utefter vilket ljus som råder. Om man ser att slutartiden blir för lång så väljer man en större bländare (lägre siffra), eller så höjer man ISO-talet.

RAW är oftast komprimerad data, som dessutom är processad efter att den lästs ut från sensorn. Dock är kvaliteten bättre och de tre färgkanalerna ligger separat. Därför kan man ändra vitbalansen i efterhand.

Detta stämmer inte heller. Man "offrar" inte några pixlar. JPG-algoritmen gör att man kan beskriva ett visst pixelkluster på ett enklare sätt än att tala om hur varje pixel ser ut. Dock är den som sagt destruktiv, så det blir aldrig exakt som originalet.

http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG

Okey, kan gå med på att jag va lite blunt i hur jag förklarade det. Ett pixelkluster kan "förlora" data jämfört med orginalet (dvs att det inte längre är rätt färg på pixeln), vilket skapar artifakter.

Och att RAW är komprimerat kan nog stämma, men det är ett förlustfritt format eftersom den inte gör nån bicubic eller bilinear interpolation av pixlarna. Har inte direkt tittat på standard av .NEF så ska väl egentligen inte säga allt för mycket :P

Kan dock hålla med om att använda antingen A eller S läget är bättre om man inte är ute efter att styra exponeringen helt själv (oftast för lite speciellare bilder)
Citera
2008-07-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
Okey, kan gå med på att jag va lite blunt i hur jag förklarade det. Ett pixelkluster kan "förlora" data jämfört med orginalet (dvs att det inte längre är rätt färg på pixeln), vilket skapar artifakter.

Och att RAW är komprimerat kan nog stämma, men det är ett förlustfritt format eftersom den inte gör nån bicubic eller bilinear interpolation av pixlarna. Har inte direkt tittat på standard av .NEF så ska väl egentligen inte säga allt för mycket :P

Kan dock hålla med om att använda antingen A eller S läget är bättre om man inte är ute efter att styra exponeringen helt själv (oftast för lite speciellare bilder)
Det är inte alla RAW som komrimerar men det är långt ifrån ovanligt. Dock har jag läst undersökningar som visat att det inte blir någon synlig skillnad vilket ju är fallet vid för hård jpeg-komprimering.
Sen är faktiskt alla digitala bilder interpolerade (förutom Sigmas Foevon X3 sensor) eftersom man har ett Bayer filter.
Citera
2008-07-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Det är inte alla RAW som komrimerar men det är långt ifrån ovanligt. Dock har jag läst undersökningar som visat att det inte blir någon synlig skillnad vilket ju är fallet vid för hård jpeg-komprimering.
Sen är faktiskt alla digitala bilder interpolerade (förutom Sigmas Foevon X3 sensor) eftersom man har ett Bayer filter.

Se där, då har man iaf lärt sig något nytt
Den här sidan har jag iaf lyckats lära mig ganska mycket ifrån gällande hur saker fungerar: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm
Citera
2008-07-26, 08:05
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad

A-läget är inget att rekommendera om man skall knäppa bilder i snabb rörelse då man egentingen inte har någon kontroll över slutaren va?
Citera
2008-07-26, 10:31
Medlem
seriouss avatar
Citat:
A-läget är inget att rekommendera om man skall knäppa bilder i snabb rörelse då man egentingen inte har någon kontroll över slutaren va?

Det är ju bara att ändra på bländaröppningen så justeras slutartiden automatisk för "rätt" exponering... men jag håller med, det känns mer naturligt att vrida till S och själv välja slutartid så får kameran stå för resten vid rörelsefoto. Dessutom ändras ju inte slutartiden vid olika ljusförhållanden vid läge S.
Citera
2008-07-26, 14:08
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Det beror på vad man vill ha för resultat. "Bilder i snabb rörelse", vad exakt är det? Vill du frysa rörelsen eller panorera? Spelar skärpedjupet någon roll? Använder du auto-ISO? Men visst, vid vissa tillfällen kan det vara lämpligt med S-läget istället, om man vet precis vilken slutartid man vill ha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in