Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-22, 17:37
  #1
Medlem
norrlands_jontes avatar
Vilken inriktning ger mest jobb. Frågar av ren nyfikenhet.
Citera
2008-07-22, 17:40
  #2
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlands_jonte
Vilken inriktning ger mest jobb. Frågar av ren nyfikenhet.

Det enda jag vet är att industriell ekonomi ger högst lön i absoluta tal.
Mest jobb. Ska du jobba i Sverige eller utomlands? Jag tror att elektro, kemi och maskin alltid behövs. Finns nog jobb där. Även VoV och data, IT.
Citera
2008-07-22, 17:45
  #3
Medlem
norrlands_jontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Det enda jag vet är att industriell ekonomi ger högst lön i absoluta tal.
Mest jobb. Ska du jobba i Sverige eller utomlands? Jag tror att elektro, kemi och maskin alltid behövs. Finns nog jobb där. Även VoV och data, IT.

Jo, jobb i Sverige. Väg och Vatten verkar mest intressant enligt mej.
Citera
2008-07-22, 17:53
  #4
Medlem
Maskinteknik verkar vara en bredaste utbildningen och jag tror därför det är enklast att få jobb efter denna utbildning. Högskoleingenjör bygg är också en bra utbildning om du vill ha jobb.
Citera
2008-07-22, 18:47
  #5
Medlem
ingenjör

Ingenjör i överhuvudtaget är en jättebra utbildning för jobb!

Jag är själv ekonom och hittade jobb turligt på direkten. Ett relevant jobb oxå!

Men jag tror absolut om jag fick välja om med det jag vet nu så skulle jag bli ingenjör.

Jag tror som en annan sa att väg och vatten är grymt, Luleå och Göteborg har de bästa väg och vatten utbildningarna i sverige, om jag inte minns fel så finns de inte på så många andra ställen oxå.

Men absolut civilingenjör, det är jäkligt brett och du kan jobba mkt brett.
Citera
2008-07-22, 20:51
  #6
Medlem
Loose Cannons avatar
Välj civilingenjör i bygg- eller maskinteknik, det är de mest gångbara. Tror att bygg är den lättaste grenen, men det är också den mest konjunkturkänsliga branschen.

Edit: Stavfel och missade konjunkturkänsligheten.
__________________
Senast redigerad av Loose Cannon 2008-07-22 kl. 20:55.
Citera
2008-07-22, 21:12
  #7
Medlem
norrlands_jontes avatar
Tack för svaren!!
Är det nån som vet någonting om civilingenjör arkitektur i Luleå, verkar rätt intressant, men går det att få jobb??
Citera
2008-07-22, 21:24
  #8
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlands_jonte
Tack för svaren!!
Är det nån som vet någonting om civilingenjör arkitektur i Luleå, verkar rätt intressant, men går det att få jobb??

Samma utbildning finns på Chalmers. Om du är intresserad av design har du "teknisk design" på Chalmers. "Design och produktframtagning" på KTH. Ifall du nu är intresserad av dito. Om jag inte minns fel, så är det och kommer fortsätta vara ett överskott på just arkitekter. I alla fall enligt prognoserna. Civilingenjörsutbildningen i Arkitektur och teknik vet jag inte hur det ligger till med.

Mitt tips till dig är att läsa vad du är intresserad av. Om du nu inte har betyg för en utbildning så kan du komplettera upp dina BG, alternativt välja en annan utbildning, för att sedan försöka komma in på ett spår hos ditt intresseval.
Citera
2008-07-22, 21:44
  #9
Medlem
Någon som vet hur arbetsmarknaden ser ut för civilingenjörer i bioteknik?
Citera
2008-07-22, 22:00
  #10
Medlem
norrlands_jontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Samma utbildning finns på Chalmers. Om du är intresserad av design har du "teknisk design" på Chalmers. "Design och produktframtagning" på KTH. Ifall du nu är intresserad av dito. Om jag inte minns fel, så är det och kommer fortsätta vara ett överskott på just arkitekter. I alla fall enligt prognoserna. Civilingenjörsutbildningen i Arkitektur och teknik vet jag inte hur det ligger till med.

Mitt tips till dig är att läsa vad du är intresserad av. Om du nu inte har betyg för en utbildning så kan du komplettera upp dina BG, alternativt välja en annan utbildning, för att sedan försöka komma in på ett spår hos ditt intresseval.

Jag oroar mej inte så mycket över intagningen. Mina betyg är ganska bra och jag har ganska goda förutsättningar i att lyckas med högskoleprovet.
Citera
2008-07-22, 22:01
  #11
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlands_jonte
Jag oroar mej inte så mycket över intagningen. Mina betyg är ganska bra och jag har ganska goda förutsättningar i att lyckas med högskoleprovet.

Grattis, du är en vinnare. Då är det bara motivation och intresse som behövs.
Citera
2008-07-22, 22:03
  #12
Medlem
norrlands_jontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Grattis, du är en vinnare. Då är det bara motivation och intresse som behövs.

Jepp
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback