2008-07-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Du som har lite koll på Solna skulle du kunna rangordna områdena?
Hur är Solna Centrum? blev erbjuden en trea på 70 nåt kvm, men hyresvärden ville ha 250 tkr

Jo det kan jag ju göra. Skall försöka med lite motiveringar också.

1. Råsunda - bor där själv. Det enda är när det är match att du måste flytta bilen, alt vara hemma jävligt tidigt för att få plats. Har du ingen bil, inget problem. Lite utav en folksfest när det är matcher och man vant sig.

2. Solna Centrum - Har bott där också. Skulle inte betala 250 papp för en hyreslägenhet där, för mycket pengar. Helt OK område, väldigt centralt, nära allt, centrum,kommunikationer osv osv. Vilken gata ligger lägenheten på?

3. Skytteholm - Väldigt centralt. Bara Lägenheter i 50-tals stil. Lögn i helvete att finna parkeringsplats. Har du inte bil är det inga är det inga problem. Blandad befolkning, men inga kulturberikare. 4-5 minuter till t-banan.

4. Frösunda - Nytt område, nästan bara barnfamiljer. Hopplöst om du har bil, finns inga platser på gatan. Kommunen har erkännt att dom gjorde fel när dom planerade området. Det är verkligen hooplöst att parkera bilen där. Värre än Vasastan.

5. Huvudsta - se vad jag skrev tidigare tråden.

6 Ulriksdal - 50-tals område även det. Mycket fyllon och knappt någon service (läs affär, bankomat etc etc). Pendeltåget stannar dock nästan utanför dörren. Lite utav en sovstad

7 - Bergshamra. Nästan bara pensionärer. Ligger off. Centrumet har väl mer eller mindre stängt ner. Lungt och stilla förutom utanför lokala krogen.

8 - Hagalund. Bättre än sitt rykte. Men jag skulle inte vilja bo där. Mycket bra lägenheter i "Blåkulla" dock, jävligt praktiska.
Citera
2008-07-25, 12:58
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
7 - Bergshamra. Nästan bara pensionärer. Ligger off. Centrumet har väl mer eller mindre stängt ner. Lungt och stilla förutom utanför lokala krogen.
Har du ens satt din fot i Bergshamra? Det finns två områden med pensionärer dom utgör en minoritet, 1500 studenter, Flyttar in barnfamiljer titt som tätt när bostadsrätter säljs. Centrumet har fått en nytändning. Finns allt man behöver på torget förutom kanske ett systembolag. Ska du ge folk tips och råd om saker kan du väl åtminstone veta vad du snackar om.
Citat:
8 - Hagalund. Bättre än sitt rykte. Men jag skulle inte vilja bo där. Mycket bra lägenheter i "Blåkulla" dock, jävligt praktiska.

Skulle vilja säga att hagalund ibland är värre än sitt rykte, Om man är smygrasist á la flashback så är hagalund inget ställe och rekommendera.

Citat:
3. Skytteholm - Väldigt centralt. Bara Lägenheter i 50-tals stil. Lögn i helvete att finna parkeringsplats. Har du inte bil är det inga är det inga problem. Blandad befolkning, men inga kulturberikare. 4-5 minuter till t-banan.

Självklart bor det blattar även i skytteholm. Vad baserar du dina teorier på egentligen?!

Citat:
4. Frösunda - Nytt område, nästan bara barnfamiljer. Hopplöst om du har bil, finns inga platser på gatan. Kommunen har erkännt att dom gjorde fel när dom planerade området. Det är verkligen hooplöst att parkera bilen där. Värre än Vasastan.

I Frösunda finns det mycket ettor och små tvåor, så jag vet inte riktigt hur du har fått för dig att det nästan bara bor barnfamiljer där.

Jag är född och uppvuxen i Solna, flyttat därifrån nu. Men bott där i 25 år. Så mitt tips till TS om du är en smygrasse á la flashback (nationalist, realist, whatever) Så råder jag dig och flytta till Huvudsta, Det är där white trashen bor, Men beware det finns även blattar i Huvudsta. Helst så ser jag att du väljer en annan kommun om du har svårt för invandrare. Solna blev nämligen utnämnt av GP till Sverige bäst integrerade kommun, Så vi är pigga på er nationalister.
Citera
2008-07-26, 02:46
Medlem
En fruktpizzas avatar
.

Fördelen med Huvudsta är att det är relativt lugnt och stillsamt där. Kanske en aningens grått och dött, men ändå ett ganska behagligt ställe att bo - för dem som eftersöker lugnet i tillvaron...

Nackdelen är som nämnts tidigare att det är ett veritabelt helvete med parkeringsplatser på kvällar och nätter - om man är tvungen att ha en bil parkerad på gatan vill säga. Inte kul alls!

Annat är att Huvudsta ligger hyfsat nära den underbara och gigantiska affären City Gross i Bromma. Att handla där är en dröm faktiskt. De har öppet fram till 22.00 och är extremt välsorterade med förhållandevis låga priser på sina varor. Även Ica-Maxi i Solna företagsby är en sann höjdare med sitt fräscha utbud och sina generösa öppettider - också 22.00.

Betong-ångesthusen i mitten av Jungfrudansen ägs av fastighetsmagnaten och ärkesvinet Lars Edman - LEFA - som både säljer sina lägenheter svart och som gör livet väldigt surt för sina hyresgäster... Undvik LEFA med andra ord! (Finns ett par trådar om LEFA och deras svinerier med Lars Edman i spetsen, men orkar tyvärr inte länka till dem nu..)

Annars så är det bara ett lycka till som gäller!

.
Citera
2008-07-26, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Betong-ångesthusen i mitten av Jungfrudansen ägs av fastighetsmagnaten och ärkesvinet Lars Edman - LEFA - som både säljer sina lägenheter svart och som gör livet väldigt surt för sina hyresgäster... Undvik LEFA med andra ord!

Den riktiga ångesten kommer när man väl har satt sin fot i lägenheterna. Blev erbjuden att köpa ett kontrakt där men vid inspektion av området/lägenheten tackade jag vänligt men bestämt nej...
Citera
2008-07-26, 10:05
Medlem
oreHs avatar
...hm... nu måste en Stockholmare som faktiskt känner till Jungfrudansen lägga sig i. Merparten av de höga husen, både bland de gula och de brunvita (dagiset Fantasia fd. Dillen, den blåa på kullen, ligger mellan) är bostadsrätter. Mig veterligen äger LEFA, Lars Edman, den ökände, endast fastigheten runt 86an. Den andra brunvita byggnaden från dagiset. Innan dess ägdes husen av Wallenstam. Dock vet jag att minst ett av de brunvita husen och två av de gula är bostadsrättsföreningar nu. Det finns många stora lägenheter, 110 kvm+ på Jungfrudansen, därför är det ett populärt område för barnfamiljer som inte har råd med en fyra i City. Vilket säger ganska mycket om den socioekonomiska gruppen. Här hittar du inga jurister och läkare, men ganska många sjuksköterskor och hantverkare.

Apropå svårt att hitta en parkeringsplats, hela gamla dagabhuset (vet inte vilket företag som äger 70-talskomplexet nu), under de brunvita husen är ju ett fem (eller nått sånt jättekomplex) våningars garage...

Centrum nedanför är hur trist som helst. Har inte varit på det libanenska stället på 7-8 år, men då var det gott.
Citera
2008-07-26, 14:56
Medlem
SexyBeasts avatar
Solna är en intressant stadsdel ur en, låt oss säga, antropologisk syn... Den svenska befolkningen präglas av ett allmänt socialt förfall och utgör väl sinnebilden av en WT medan den invandrade befolkningen snarare flyttar till Bergshamra och börjar studera.

Det är inte invandrarna jag skulle oroa mig för i Solna utan snarare unga svenskar som springer runt och leker fotbollsfirma. Dessa kanske inte ger sig på vem som helst utan anledning men ett oväsen för dem.
Citera
2008-07-26, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Solna är en intressant stadsdel ur en, låt oss säga, antropologisk syn... Den svenska befolkningen präglas av ett allmänt socialt förfall och utgör väl sinnebilden av en WT medan den invandrade befolkningen snarare flyttar till Bergshamra och börjar studera..

det är ju skrämmande hur sant det där är.
Citera
2008-07-27, 14:46
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelnation
ja, berätta då

Njae, känner inte för att skriva någonting här direkt
Citera
2008-07-28, 00:13
Medlem
User: Unknowns avatar
Har jobbat i Huvudsta i ett år ungefär, men gör det inte längre. Området är grymt tråkigt, centrumet är uselt, det är mycket invandrare men jag tror ändå att det är ett rätt stilla område. Sovstad liksom.
Citera
2008-07-28, 08:18
Medlem
Snubben2006s avatar
2. Solna Centrum - Har bott där också. Skulle inte betala 250 papp för en hyreslägenhet där, för mycket pengar. Helt OK område, väldigt centralt, nära allt, centrum,kommunikationer osv osv. Vilken gata ligger lägenheten på?

Den ligger på Hannebergsgatan, känns lite läskigt, har ju alltid bott söder om stan ..
Citera
2008-07-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006

Den ligger på Hannebergsgatan, känns lite läskigt, har ju alltid bott söder om stan ..

Hannebergsgatan är mycket bra. Lungt och tyst. Nära centrum. Svårt med parkering för bilen bara. Tror jag vet vem värden är då jag själv blev erbjuden en svartkvart där för 10 år sedan. Flyttade istället in på Skytteholmsvägen.

Bra läge men för mycket pengar för min smak.
Citera
2008-07-29, 18:29
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Lundagatan, Huvudsta nån som har koll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in