Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-21, 14:22
  #1
Moderator
rotadents avatar
Så har det blivit dags att flytta snart igen. Eventuellt har jag en lägenhet på gång i Jungfrudansen i Huvudsta (Solna), men det är svårt att sia om hur området egentligen är. Jag har sökt runt i gamla trådar här på FB och det verkar vara delade åsikter. Sen förändras ju områden med tiden, så det vore roligt att höra några fräscha åsikter om någon av er bor i området eller känner till det väl. Att det bor en hel del invandrare där är jag medveten om, det som är intressant är hur stökigt och eventuellt otryggt det är. Invandrartätt är jag härdad mot efter att jag bott i både Akalla och på Slödderhöjden i Jakobsberg. Däremot ogillas stök, gäng, oväsen och socialfall som grannar (vilket man också fick en del av i ovanstående områden).

Jag var och tittade där och området ligger ju fint (nära vattnet, grönt) även om husen inte är så inspirerande. Det är ju nära stan också och det är trevligt. Men som sagt tvekar jag på demografin och eventuell stökighet. Give me your two cents (eller vad det heter)!
Citera
2008-07-21, 14:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Så har det blivit dags att flytta snart igen. Eventuellt har jag en lägenhet på gång i Jungfrudansen i Huvudsta (Solna), men det är svårt att sia om hur området egentligen är. Jag har sökt runt i gamla trådar här på FB och det verkar vara delade åsikter. Sen förändras ju områden med tiden, så det vore roligt att höra några fräscha åsikter om någon av er bor i området eller känner till det väl. Att det bor en hel del invandrare där är jag medveten om, det som är intressant är hur stökigt och eventuellt otryggt det är. Invandrartätt är jag härdad mot efter att jag bott i både Akalla och på Slödderhöjden i Jakobsberg. Däremot ogillas stök, gäng, oväsen och socialfall som grannar (vilket man också fick en del av i ovanstående områden).

Jag var och tittade där och området ligger ju fint (nära vattnet, grönt) även om husen inte är så inspirerande. Det är ju nära stan också och det är trevligt. Men som sagt tvekar jag på demografin och eventuell stökighet. Give me your two cents (eller vad det heter)!



Är det lägenhet, radhus eller villa du tänkt dig?
Citera
2008-07-21, 14:29
  #3
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DysEleHrt
Är det lägenhet, radhus eller villa du tänkt dig?

Det är en lägenhet i trevåningshus, så det är inget av de enorma höghusen. Lägenheten är väldigt fin och välplanerad så den är det inget fel på. Det är mest området jag tvekar på.
Citera
2008-07-21, 14:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är en lägenhet i trevåningshus, så det är inget av de enorma höghusen. Lägenheten är väldigt fin och välplanerad så den är det inget fel på. Det är mest området jag tvekar på.


Att det är området du tvekar på förstår jag mkt väl. Men det är ett faktum att invandrare söker sig till radhus och lägenhter snarare än hus eller villa.

Nu bor jag inte själv där, men om det ligger vid vattnet borde det vara relativt lungt. "Fina områden" är oftast lugnare i och med att ungdomar oftast håller sig borta från de kvarteren. Så du borde inte ha något att oroa dig för.
Citera
2008-07-21, 14:35
  #5
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DysEleHrt
Att det är området du tvekar på förstår jag mkt väl. Men det är ett faktum att invandrare söker sig till radhus och lägenhter snarare än hus eller villa.

Nu bor jag inte själv där, men om det ligger vid vattnet borde det vara relativt lungt. "Fina områden" är oftast lugnare i och med att ungdomar oftast håller sig borta från de kvarteren. Så du borde inte ha något att oroa dig för.

Det är ju en hel del bostadsrätter där (och fler verkar det bli) och priserna är hyfsat höga, så om inte annat borde området vara på väg åt rätt håll. Men jag flyttar ju inte in nu för att bo i ett trevligt område om fem år utan det måste vara okej redan nu om det ska funka.
Citera
2008-07-21, 14:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är ju en hel del bostadsrätter där (och fler verkar det bli) och priserna är hyfsat höga, så om inte annat borde området vara på väg åt rätt håll. Men jag flyttar ju inte in nu för att bo i ett trevligt område om fem år utan det måste vara okej redan nu om det ska funka.



Jag ville inte påstå mig vara rasistisk, men om priserna är relativt höga bör du enkelt undvika stökighet och bråk. Men tag akt för arroganta grannar (har dock själv aldrig haft problem med sådana).
Citera
2008-07-21, 14:47
  #7
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är ju en hel del bostadsrätter där (och fler verkar det bli) och priserna är hyfsat höga, så om inte annat borde området vara på väg åt rätt håll. Men jag flyttar ju inte in nu för att bo i ett trevligt område om fem år utan det måste vara okej redan nu om det ska funka.

Jag tror det är helt okej att bo där. Är nära Solna Centrum men ändå på "sin kant". En del bostadsrätter tror jag att det gör området lite lugnare..men det är juh bara fördommar iofs.

Det finns juh betydligt värre ställen att bo på kan jag juh tillägga...
Citera
2008-07-21, 14:47
  #8
Medlem
Känner två som bor där och vad jag har hört från dom så är det mest svenska barnfamiljer som bor i deras hus. Sen är centrumet Sveriges sämsta men det behöver man inte bry sig så mkt om.

När jag är där så tycker jag inte det är överdrivet mkt invandrare och det verkar lungt.
Citera
2008-07-21, 16:16
  #9
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukisdjuret
Känner två som bor där och vad jag har hört från dom så är det mest svenska barnfamiljer som bor i deras hus. Sen är centrumet Sveriges sämsta men det behöver man inte bry sig så mkt om.

När jag är där så tycker jag inte det är överdrivet mkt invandrare och det verkar lungt.

Det låter ju helt okej. Det jag främst vill slippa är som sagt socialbidragsberoende WT-kärringar och deras skräniga avkomma samt gäng som vill klubba ner mig på vägen hem från tunnelbanan. Så pass nära stan är ju taxi ett alternativ på natten, men tryggheten är ändå viktig.

Centrumet ska tydligen byggas om nu, men oavsett så är det viktigaste att det finns en okej matbutik, det är ju nära till andra centrum och till city om man ska handla mer.
Citera
2008-07-22, 21:42
  #10
Moderator
rotadents avatar
Ledsen för bumpen, men är det verkligen inte några fler som har hyfsat färska erfarenheter av Huvudsta? Det börjar dra ihop sig till beslut!
Citera
2008-07-22, 21:51
  #11
Medlem
Tjohildas avatar
Min åsikt är att det är halvokej, men ganska grått och trist. Finns bättre, finns sämre.
Citera
2008-07-22, 21:53
  #12
Medlem
TheWickerMans avatar
Jag bodde i Västra skogen intill, en period ifjol och gick en hel del förbi Huvudsta. Mitt första intryck jag fick av stället är att "här vill jag bo!". Åtminstone om man har utsikt över vattnet. Sen är det ju jättefint och lummigt nere vid gångvägen vid Huvudsta gård, Huvudsta strand eller vad det heter nere vid vattnet. På vårkanten har de en massa frigående djur vid nåt kollo/4H-gård intill gångvägen .

Så extremt mycket invandrare är det knappast, vad jag kan se. Snarare en normal blandning för en närförort.

Sen är det nära till stan med t-bana också.

Ska dock sägas att hela området Västra skogen och Huvudsta är väldigt dött och händelsefattigt. Känns inte som det farligaste stället på jorden... Jämfört med Söderhöjden, som jag också bott nära, borde det vara ett mindre paradis (nåja).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback