• 1
  • 2
2008-07-20, 12:38
Medlem
morras avatar
jag och sambon delar på en laptop, vi har varsin användarprofil med lösen-inloggning.
men vafan hjälper det när båda via filhanteraren kan läsa precis allt på den andras profil!?

vill inte att han ska ha tillgång till; mitt skrivbord, dokumentmapp eller bokmärken (helst inget alls som har med mina internetförhavanden att göra)

till saken hör också att han är väldigt duktig på datorer, så att jag ska vara admin eller liknande funkar inte...
han är dock inte den snokande typen, men vill inte behöva tänka på det...
Citera
2008-07-20, 12:43
Medlem
Är inte säker på detta, men är båda profilerna adminstratör ? det kan vara därför.
Citera
2008-07-20, 12:44
Medlem
Kuzmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morra
jag och sambon delar på en laptop, vi har varsin användarprofil med lösen-inloggning.
men vafan hjälper det när båda via filhanteraren kan läsa precis allt på den andras profil!?

vill inte att han ska ha tillgång till; mitt skrivbord, dokumentmapp eller bokmärken (helst inget alls som har med mina internetförhavanden att göra)

till saken hör också att han är väldigt duktig på datorer, så att jag ska vara admin eller liknande funkar inte...
han är dock inte den snokande typen, men vill inte behöva tänka på det...

Om du inte vill bli admin måste du nog kryptera privata filer.
Detta går att göra på flera sätt, men det jag rekommenderar är truecrypt med ett jättelångt lösenord som din sambo inte kommer kunna gissa.

Lett
Citera
2008-07-20, 12:45
Medlem
Kuzmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diwan.
Är inte säker på detta, men är båda profilerna adminstratör ? det kan vara därför.

Man kan dölja filer för en annan admin sålänge man själv är admin.
Citera
2008-07-20, 12:55
Medlem
Ödlans avatar
Nu kanske inte detta är svaret du vill höra men eftersom tråden redan är felplacerad så... Det spelar ingen roll hur restriktiv du är mot din sambo. Så länge han har fysisk tillgång kan han alltid ta sig runt alla åtgärder du kan vidta. Om du krypterar har han fortfarande möjligheten att installera en hårdvarukeylogger och läsa dina filer ändå och så länge du inte krypterar din trafik (via t.ex. ett VPN) kan han fortfarande läsa av den.

Kontentan är alltså att du får börja lita på din sambo.
Citera
2008-07-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuzmin

Aha ok,
Citera
2008-07-20, 13:02
Medlem
ITS -> MS WIN
//Mvh K85 -MOD
Citera
2008-07-20, 13:08
Medlem
morras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuzmin
orkar du förklara hur? eller menar du kyptering? (vi är admin båda två)

vore bra om han inte vet att jag "döljer" vissa filer, då detta självklart kan göra honom nyfiken... tror nog att han kan läsa allt bara han vill, (han undervisar i programmering på universitet... och kan typ allt som har med datorer att göra...)
Citera
2008-07-20, 13:30
Medlem
debeos avatar
Citat:

vore bra om han inte vet att jag "döljer" vissa filer, då detta självklart kan göra honom nyfiken... tror nog att han kan läsa allt bara han vill, (han undervisar i programmering på universitet... och kan typ allt som har med datorer att göra...)

Ja då är det nog dags att ge upp, som tidigare har påpekats finns det inget vattentätt sätt att skydda data om motparten har fysisk tillgång till datorn.
Citera
2008-07-20, 13:44
Medlem
carbsons avatar
Citat:

kanske en ide att köpa en egen laptop?
Citera
2008-07-20, 16:04
ett förhållande bygger på tillit..
Citera
2008-07-20, 16:34
Medlem
Kuzmins avatar
Citat:

Men då sitter du i skiten.. Bygg ert förhållande på tillit vettja, bra krejjer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in