2008-07-18, 22:12
Medlem
krypmetodens avatar
steker, tvättar ur, nytt smör/olja, steker, tvättar ur osv
Citera
2008-07-18, 23:59
Medlem
Det är väl korrekt hantering av en gjutjärnspanna har jag lärt mig av människor som är bra mycket bättre än mig på att laga mat. Om man var kass och sotat pannan kan man väl skölja ur bitarna försiktigt.

Men att diska och sedan fylla en panna med smör/olja efter man stekt något fett som bacon håller jag med och förstår faktiskt inte varför man skulle göra. Ofta vill man väl ha kött smaken på det nästa man steker.

Å då skall vi inte ens tala om frityroljepannan som står i månader.
Citera
2008-10-26, 20:46
Medlem
sporkehs avatar
Vem fan pallar rengöra varje gång, bara steka på och vara glad
Citera
2008-10-26, 21:43
Medlem
Continental Ops avatar
jag brukar koka disktrasor i lite tvättmedel ja
Citera
2008-10-27, 02:53
Medlem
Mandingos avatar
fläskflott händer det att jag sparar, mumsigt på bröd... har väl hänt att det legat kvar sedan förmiddagen til kvällens pyttipanna nån gång också...

men har jag stekt nåt annat än fläsk i pannan så sköljer jag ur den med varmvatten och låter den stå på eftervärmen så är det bara att torka av den sen...
Citera
2008-10-27, 21:57
Medlem
redbull72s avatar
Mormor brukade spara fettet i sina gjutjärnspannor, hon hade den/dom i ett skafferi, där det antagligen sprang råttor o andra varelser över dom o hade kalas på fettet... hur länge hon sparade fettet vet jag ej, men maten där var underbar, speciellt uppstekta stuvade makaroner o fläsk...
Citera
2008-10-28, 23:50
Medlem
Diskar ts månne plast/fryspåsar också?
Citera
2008-10-29, 00:32
Medlem
Precis som flertalet tidigare skrivit i tråden så är det 'meningen' att man skall låta fettet vara kvar i en gjutjärnspanna. Detta för att få en fin stekyta. Det värsta man kan göra är att diska den. Det är typ som att formatera hårddisken varje kväll du stänger av datorn.

Själv brukar jag förvisso skölja pannan med vatten varje gång, för att få bort det värsta flottet.

Hur som så förstår jag varför vissa vill spara flottet. Alla smaker som fanns kvar från tidigare kvälls maträtt finns kvar. I frågan huruvida det är äckligt eller inte så kan man väl anta att några bakterier inte finns kvar i pannan vid stekning. Bortsett från det så borde det inte ha tillkommit någonting nytt i pannan sen tidigare och alltså är det inte äckligare än då man stekte med smöret första gången.

Slutsats: Det är bara en fråga om man vill att dagens maträtt skall få smak från gårdagens.
Citera
2008-10-29, 20:25
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Vad är era erfarenheter angående detta?

Själv brukar jag använda mig utav samma fett i upp till 2 veckor beroende på vad som stekts och om katten varit framme och slickat eller ej.

Smör och de hårda fetterna är förbrukade efter en stekning och ryktesvis cancerogent om du brassat på ordentligt.
Olja av olika kvalitet och sort kan du nog återanvända ett tag. På restauranger brukar man köra samma frityrolja en vecka eller två beroende på hur mycket frittes man få sälja. Den är dock väldigt stabil och har en mycket hög kokpunkt.
Citera
2008-11-03, 19:52
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
Mormor brukade spara fettet i sina gjutjärnspannor, hon hade den/dom i ett skafferi, där det antagligen sprang råttor o andra varelser över dom o hade kalas på fettet... hur länge hon sparade fettet vet jag ej, men maten där var underbar, speciellt uppstekta stuvade makaroner o fläsk...

Min farmor lät också fettet vara kvar i pannan, fast hon la ett lock över innan hon ställde in den i skåpet. Luktade lite småskump, men maten smakade himmelskt.
Citera
2008-11-03, 22:01
Bannlyst
Såvida du inte är skogshuggare och jobbar ute i sibirien tycker jag inte att du ska återanvända smöret. Däremot kan man återanvända oljan vid fritering en tre-fyra gånger. Fast det är väl inte så nyttigt, enligt expertisen. Och det tror jag inte heller. Olja och matfett är ganska billigt, och ska ses som ett tillbehör i själva matlagningen, inte något som ska ingå i själva rätten. Typ att man ringlar på lite olivolja på en sallad.
Senast redigerad av Paraflex 2008-11-03 kl. 22:13.
Citera
2010-12-08, 21:43
Medlem
trolololols avatar
Fyfan, äckligaste jag hört...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in