Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Är minnet kort?
Du skrev, och jag citerar:
"Eftersom homosexuella endast utgör några få procent av befolkningen, är det en abnormitet som sticker ut från mängden."
Centerpartister utgör även de några få procent av befolkningen, då måste det ju, enligt din logik, innebära att även de är en abnormitet som sticker ut från mängden.
1. Att vara centerpartist är ett frivilligt val. Vi pratade om det ofrivilliga.
2. Det är socialt accepterat att vara centerpartist. Om du däremot berättar för folk att du tänker rösta på NSF eller Kommunistpartiet kommer nog folk höja på ögonbrynen.
Det behöver egentligen inte handla om hur stor andel personer man talar om, det viktiga är om deras beteende/utseende hamnar inom ramen för de sociala normerna som samhället sätter upp. Detta innebär ju automatiskt att dom som på ett gemensamt sätt bryter mot normen är en minorietet. Däremot behöver inte en minoritet bryta mot normen.
Den uppfattningen jag har fått av Sverige och svenskarna är att acceptansen av homosexuella bara är ett spel för gallerierna. Om homosexualitet verkligen hade varit lika accepterat som heterosexualitet hade vi inte behövt "bevisa" vår acceptans genom pridefestivaler och liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Så fråga då dig själv; tror du att de får det lättare genom att du kallar dem för "defekta" och "abnorma"? Eller "sjuka"?
Har aldrig sagt detta till en homosexuell, skulle aldrig få för mig tanken heller. Om homosexuella läst denna tråd är det ju knappast mitt fel.
Du verkar tro jag ser ner på och föraktar homosexuella, men där har du fel. Tvärtom beundrar jag deras styrka att gå emot en samhällsnorm som är så stor. Jag vet inte själv om jag hade haft den kraften.
Men jag ser fortfarande homosexualitet som en störning som bör försöka botas, inte för min skull, utan för de homosexuella. Självklart inte tvångsmässigt, men som ett personligt val att erbjuda dom.