• 2
  • 3
2008-07-16, 22:25
Medlem
Mandingos avatar
Torkat renkött, tunnbröd och römme (typ som creme fraiche fast i norge) med gräslök

detta brukar jag ha som snabb färdmat när jag är till fjälls, känns väldigt nordiskt och genuint
Citera
2008-07-16, 22:49
Medlem
He-man fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekneb
Säg, finns det någon någorlunda ursvensk snabbmat? Det går såklart att hävda att pizzan som flesta svenskar känner den är svensk (jag menar, i Italien finns väl inga kebabpizzor...). Jag tänker dock på äldre rätter, säg något som en 1700-tals-svensk kunde tänkas boffa i sig likt en hamburgare.. Renköttsrullar? Viking-korv-med-bröd ?.

Faktum är att Sverige var nog förmodligen de första stället i världen på att göra just en "pizza" som bestod av platt bröd och någon form av kött ovanpå.
En utgrävning här i sverige som antydde det rörde sig om cirka 900-talet. Nu var det väldigt länge sen jag läste denna tidningsnotis så om det var i dåvarande danmark eller så vet jag inte riktigt.

Det "roliga" är att det har pratas nästan inget om detta. Kanske för det skulle svärta ner Italien som pizza land. Ty Då de var först på sin "pizza" att ha tomater omkring 1830
Citera
2008-07-18, 06:54
Medlem
Hajimes avatar
falukorv och kompis makaroner
Citera
2008-07-18, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av He-man fan
Det "roliga" är att det har pratas nästan inget om detta. Kanske för det skulle svärta ner Italien som pizza land. Ty Då de var först på sin "pizza" att ha tomater omkring 1830

I rättvisans namn finns dock romerska källor som berättar om hur man kunde få gräddade bröd med olika pålägg redan på den tiden. Även om det kanske inte var traditionella pizzaingredienser som vi tycker idag. Har även hört storys om att kineserna ska ha hittat på det...

Att lägga olika godsaker ovanpå ett bröd och hetta upp det är nog så enkelt att det är universiellt, det kan nog tänkas ha "uppfunnits" flera ggr i historien oberoende av varandra. Men visst har italienarna gjort ett bra jobb med att muta in varumärket...
Citera
2008-07-18, 14:16
Medlem
He-man fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
I rättvisans namn finns dock romerska källor som berättar om hur man kunde få gräddade bröd med olika pålägg redan på den tiden. Även om det kanske inte var traditionella pizzaingredienser som vi tycker idag. Har även hört storys om att kineserna ska ha hittat på det...

Att lägga olika godsaker ovanpå ett bröd och hetta upp det är nog så enkelt att det är universiellt, det kan nog tänkas ha "uppfunnits" flera ggr i historien oberoende av varandra. Men visst har italienarna gjort ett bra jobb med att muta in varumärket...

Jo Samma är det med glassen trots allt så var ju kineserna förre där med att njuta av glassen. Som bekant kallar sig italien glassens hemland(ojojoj). Lägg därtill Påven på topen så är cirkeln "fullgjord" ... italien italien....
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in