• 1
  • 2
2008-07-13, 22:40
Medlem
Eknebs avatar
Säg, finns det någon någorlunda ursvensk snabbmat? Det går såklart att hävda att pizzan som flesta svenskar känner den är svensk (jag menar, i Italien finns väl inga kebabpizzor...). Jag tänker dock på äldre rätter, säg något som en 1700-tals-svensk kunde tänkas boffa i sig likt en hamburgare.. Renköttsrullar? Viking-korv-med-bröd ?.
Citera
2008-07-13, 22:44
Medlem
C M Burnss avatar
Kaniner är snabba.
Citera
2008-07-13, 23:02
Medlem
karinparins avatar
Den snabbaste bukfyllan för kulinariska nationalister.

Bruna bönor, finns att köpa i plastkolv, billigt som attan. Kan värmas i micro eller på spis. Vill man lyxa till det, stek bacon till anrättningen. Sidfläsk är också gott men något dyrare. Nöjd med detta, eller vill du ha fler förslag?
Citera
2008-07-13, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karinparin
Bruna bönor, finns att köpa i plastkolv, billigt som attan. Kan värmas i micro eller på spis. Vill man lyxa till det, stek bacon till anrättningen. Sidfläsk är också gott men något dyrare. Nöjd med detta, eller vill du ha fler förslag?

Åååh, jag älskar bruna bönor med stekt fläsk! Mjölkstuvade makaroner med stekt falukorv är också en riktig höjdare...
Citera
2008-07-13, 23:16
Medlem
StefanHeterJags avatar
Här i dalarna så har vi alltid stånd där dom steker kolbullar som jag faktiskt tror är en ursvensk snabbmatsrätt som har sålts i stånd där folk möts i många hundra år.

Så kolbulle med lingonsylt skulle jag gissa på.

http://www.stromsund.se/images/18.77...Skogen+052.jpg

(Ser ut som pannkaka.)
http://www.agunnarydskolmila.se/kolbullar.htm
Senast redigerad av StefanHeterJag 2008-07-13 kl. 23:27.
Citera
2008-07-13, 23:19
Medlem
StefanHeterJags avatar
Annan snabbmat som förr "stektes" i plattpanna var ju tunnbröd som man lade smör och lök på, ibland även med sil & potatis i rulle.
Citera
2008-07-13, 23:56
Medlem
Adrian von Butts avatar
På den tiden räknades ju även öl som mat, det betraktades närmast som flytande bröd. Så, min gissning blir att ett stop öl var dåtidens kebab...
Citera
2008-07-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian von Butt
På den tiden räknades ju även öl som mat, det betraktades närmast som flytande bröd. Så, min gissning blir att ett stop öl var dåtidens kebab...
Mjöd!
Citera
2008-07-14, 03:33
Medlem
meepers avatar
Gröt och bröd!
Citera
2008-07-14, 03:57
Jag är tveksam om man rent historiskt kan belägga bruket av "snabbmat" i Norden och Europa under tiden från vikingatiden (800-1000-tal) och fram till sent 1800-tal. Mat åts vid givna tillfällen under dagen och man sökte framställa så mycket som möjligt själv och sådant brukar ju medföra den nackdelen att det tar tid och är omständligt. Min gissning är att man hade mer framförhållning när det gällde lagad mat och åt denna under fastslagna tider under dagen helt enkelt eftersom man hade tid att göra så i bondesamhället. Man behövde inte ta en snabb "snack" på väg mellan två tegplogningar, man hade tid att äta när man var hungrig. När så icke kunde ske eller hungern satte mellan in målen så brukade man medhavt bröd och kallt kött som "bukfylla" på samma sätt som vi köper en kebabrulle eller en falafel. Detta bruk lever kvar hos våra föräldrar (eller deras föräldrar) som sätter på kaffehurran och tar två mackor med ost på när de känner att det börjar suga i magen. De har inte vanan att ringa pizzabudet eller köpa Subwaymacka.

Under det sena 1800-talet och framåt så fick man emellertid fart på uppfinningsrikedomen. Hamburgaren var en tysk lokal anrättning som via tyska nybyggare och emigranter tog sig till USA och började spridas på 1880-talet (men existerade troligen långt tidigare både i USA och i Tyskland). Sen har det bara rullat på i och med att folk slutade upp med att vara torpare och bönder med tid för matlagning och framförhållning och istället började förvärvsarbeta och därför tvinga in sina mattider i mycket trängre scheman.

Snabbmaten existerar sålunda eftersom det finns ett behov av just snabb mat. I det gamla bondesamhället fanns inte detta behov och därför är det betydligt svårare att finna belägg för detta bruk.
Citera
2008-07-14, 07:05
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
I det gamla bondesamhället fanns inte detta behov och därför är det betydligt svårare att finna belägg för detta bruk.
Även i bondesamhället så hade de ju stora sammanslutningar, t.ex. när de skulle köpa/sälja boskap, danskvällar och andra högtider osv. Då lär det ha funnits ätbart som snabbt kunde lagas till och serveras till deltagarna eftersom de flesta kom långväga ifrån med häst & vagn och till fots. Så för min del tar jag det för givet att det fanns någon form av kommersialism och snabbmat i de sammanhangen. Men inte i den mening vi har idag, att man kan slinka in i en kiosk när man känner för det och beställa. Utan mer som en form av torghandel, med varm mat.
Citera
2008-07-14, 07:20
Medlem
ahamass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Här i dalarna så har vi alltid stånd där dom steker kolbullar som jag faktiskt tror är en ursvensk snabbmatsrätt som har sålts i stånd där folk möts i många hundra år.

Så kolbulle med lingonsylt skulle jag gissa på.

http://www.stromsund.se/images/18.77...Skogen+052.jpg

(Ser ut som pannkaka.)
http://www.agunnarydskolmila.se/kolbullar.htm

Men vilken trevlig bekantskap, måste testas vid tillfälle. Läste någonstans att den bör sköljas ner med pomeransbrännvin också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in