2008-07-14, 08:28
Medlem
Eh, bröd och öl nämns ju i Eddan som resekost. Inte samma sak som "snabbmat" i och för sig men det lär ju varit den snabbast "tillagade" maträtten förr kanske.
Citera
2008-07-14, 10:17
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Här i dalarna så har vi alltid stånd där dom steker kolbullar som jag faktiskt tror är en ursvensk snabbmatsrätt som har sålts i stånd där folk möts i många hundra år.

Så kolbulle med lingonsylt skulle jag gissa på.

http://www.stromsund.se/images/18.77...Skogen+052.jpg

(Ser ut som pannkaka.)
http://www.agunnarydskolmila.se/kolbullar.htm

Kolbulle is the shit! Men den MÅSTE förtäras vid en skogskoja eller mila o sköljas ner med kokkaffe kokt över öppen eld till 150 grader! Minst! Såg i receptet att det inte var nå fett med? Skall det inte vara ister eller cocosfett i (eller stekas i)??? Har för mig att dom görs så här på hälsingesidan... var några år sen jag åt en sist så jag kommer inte riktigt ihåg...
Citera
2008-07-14, 15:03
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
Kolbulle is the shit! Men den MÅSTE förtäras vid en skogskoja eller mila o sköljas ner med kokkaffe kokt över öppen eld till 150 grader! Minst! Såg i receptet att det inte var nå fett med? Skall det inte vara ister eller cocosfett i (eller stekas i)??? Har för mig att dom görs så här på hälsingesidan... var några år sen jag åt en sist så jag kommer inte riktigt ihåg...
100 gram rökt fläsk får väl räknas som en fettersättare.
Citera
2008-07-14, 17:49
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Kolbulle is the shit! Men den MÅSTE förtäras vid en skogskoja eller mila o sköljas ner med kokkaffe kokt över öppen eld till 150 grader! Minst!

Brukar du ha tryckkokare i din skogskoja?
Citera
2008-07-14, 19:01
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Brukar du ha tryckkokare i din skogskoja?

Nej, men en tjärstubbe! jädrar va de blir hett! O doften!
Citera
2008-07-14, 19:06
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
100 gram rökt fläsk får väl räknas som en fettersättare.

Mja, för fettskrämda stadsbor kanske... Nä, vill bestämt minnas i min ungdom då jag jobbade i affär att den lokala kolbulletillverkerskan köpte upp hela lagret med cocosfett (tror förpackningen var silverfärgad med blå text) när det skulle bli nå evenemang i skogen...
Citera
2008-07-14, 19:24
Medlem
Såg en artikel om gammal mat i GP idag, "äggost" och massa löjligheter.
Citera
2008-07-14, 20:04
Medlem
Citat:
Mja, för fettskrämda stadsbor kanske... Nä, vill bestämt minnas i min ungdom då jag jobbade i affär att den lokala kolbulletillverkerskan köpte upp hela lagret med cocosfett (tror förpackningen var silverfärgad med blå text) när det skulle bli nå evenemang i skogen...
Man kan ju inte ha kokosfett i kolbulle! Och du ska vara hälsinge...
Fettet ska ju givetvis komma från fläsket. Först steks fläsket så det bli ordentligt med flott i pannan, sen i med smeten. Ingen konstig tillsats av kokosfett där inte. Tror du verkligen de gamla skogshuggarna drog med kokosfett ut i skogen för att kunna äta kolbulle på rasterna?
Citera
2008-07-14, 21:08
Medlem
Vobblers avatar
Korv, en slev med bönor och en liter mjöd, perfekt bakfyllemat för en seg viking.
Citera
2008-07-14, 22:13
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
Man kan ju inte ha kokosfett i kolbulle! Och du ska vara hälsinge...
Fettet ska ju givetvis komma från fläsket. Först steks fläsket så det bli ordentligt med flott i pannan, sen i med smeten. Ingen konstig tillsats av kokosfett där inte. Tror du verkligen de gamla skogshuggarna drog med kokosfett ut i skogen för att kunna äta kolbulle på rasterna?

Nä, dom använde nog ister och/eller fläsk, inte kokosfett...
Citera
2008-07-16, 00:31
Medlem
trickydicks avatar
Stekt strömming och potatismos... tar 5 minuter.
Citera
2008-07-16, 16:11
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Stekt strömming och potatismos... tar 5 minuter.

Mja, om du använder pulvermos kanske, o det är ju inte ursvenskt direkt... men gott är det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in