• 8
  • 9
2008-07-18, 00:41
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Hunk
dom skulle nog hellre ta Finland, deras gamla fiende sen 1800-talet.

Innerst inne vet det ändå att det är svenskarna som är deras bane. Få länder har så mkt ryskt blod på sina händer som Svergie. Finland var ifs en del av Svergie då, så ja, vi kanske får räkna med dom med... men men.
Citera
2008-07-18, 00:44
Medlem
Exigos avatar
...
Citera
2008-07-18, 00:49
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danjäl
Tror du verkligen att forntida krig spelar någon roll i det avgörande beslutet för en modern stat av idag att förklara krig mot en annan?

Han skrev sedan 1800-talet... senaste kriget utämpades 1941-44, alltså inte på forntiden.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur vill du bli av med huvudet? läs på lite om slaget vid Narva t.ex.

Ett problem Sovjet hade var just omotiverade soldater.

Det där var däremot lääänge sedan... he he!
Citera
2008-07-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Han skrev sedan 1800-talet... senaste kriget utämpades 1941-44, alltså inte på forntiden.

Det där var däremot lääänge sedan... he he!
Genetiskt är vi inte mycket annorlunda än idag, det gäller bara att hålla allt värdelöst invandrarblod borta
Citera
2008-07-18, 11:05
Medlem
danjäls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Lär dig svenska innan du skriver dumma kommentarer.
Forntid är inte, som du tror, hedenhös. Det är detsamma vad som hänt förr, dvs tidigare. 40-talet är alltså i dag forntid.
Citera
2008-07-18, 13:47
Medlem
cephs avatar
Citat:
Lär dig svenska innan du skriver dumma kommentarer.
Forntid är inte, som du tror, hedenhös. Det är detsamma vad som hänt förr, dvs tidigare. 40-talet är alltså i dag forntid.

Nja, forntid kallas den tiden innan man skrev ned saker till höger och vänster. Där det enda man har att gå på är arkeologiska fynd och liknande, inga skrivna ord. Mig veterligen finns det hemskt mycket historiska skildringar att tillgå från 40-talet. 1800-talet är förvisso inte heller forntid. För oss i skandinavien är forntid grovt sett pre-vikingatid.
Citera
2008-07-18, 23:25
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hithere
Det var ju du som tog upp Kosovo i den här tråden precis som i de andra trådarna vi varit inblandade i. Vill du att jag ska citera inlägget där du helt plötsligt började svammla om Kosovo? Du hallucinerar väl inte?

Som sagt, jag ignorerar oftast inlägg som inte är relevanta för fem öre och du tycks posta en hel del sådana. Hädanefter om du vill mig något, stava mitt namn rätt, du själv är petig med stavningen och vill oftast ha en medalj när du hittar stavfel.

Vi gör en deal, vi lägger ner vår diskussion eftersom du har för höga tankar om Ryssland vilket leder att vi inte kommer någonvart. Så, du slutar skriva till mig och jag slutar skriva till dig. När du är ute efter en seriös diskussion utan att blanda in orelevanta saker så får du mer än gärna citera mig.

Helt okej men måste ju posta detta:

TKD_1337 avslöjar hitheres lögn:

Citera
2008-07-21, 00:03
Medlem
danjäls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Nja, forntid kallas den tiden innan man skrev ned saker till höger och vänster. Där det enda man har att gå på är arkeologiska fynd och liknande, inga skrivna ord. Mig veterligen finns det hemskt mycket historiska skildringar att tillgå från 40-talet. 1800-talet är förvisso inte heller forntid. För oss i skandinavien är forntid grovt sett pre-vikingatid.

Återigen, forntid är ett dubbeltydigt ord som dels syftar på en "epok"; forntiden. Dels är ett uttryck för något som är i det förgångna om så än det vore igår. Det är m.a.o motsatsen till framtid.
Citera
2008-07-21, 10:29
Medlem
cephs avatar
Citat:
Återigen, forntid är ett dubbeltydigt ord som dels syftar på en "epok"; forntiden. Dels är ett uttryck för något som är i det förgångna om så än det vore igår. Det är m.a.o motsatsen till framtid.

Är inte motsatsen till framtid dåtid? Aldrig hört ordet forntid används om t.ex. igår, tycker det låter hemskt fel, men herr språkprofessor kan nog rätta mig.
Citera
2008-07-21, 11:12
Medlem
danjäls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Är inte motsatsen till framtid dåtid? Aldrig hört ordet forntid används om t.ex. igår, tycker det låter hemskt fel, men herr språkprofessor kan nog rätta mig.

Motsatsen till dåtid är nutid.
Herr Språkprofessor ( ) meddelar att all tid som har förflutit är forn. Det är alltså i obestämd form. Sen så är det kanske inte det mest moderna sätt att använda ordet.

Nu skiter vi i grammatiken tycker jag

Poängen med mitt inlägg var ju från början att historiska dispyter är underordnade realpolitik i dagens moderna stater. Ryssland börjar m.a.o inget krig för att hämnas, som en tidigare skribent verkade hävda.
Citera
2008-07-21, 13:22
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Motsatsen till dåtid är nutid.
Herr Språkprofessor ( ) meddelar att all tid som har förflutit är forn. Det är alltså i obestämd form. Sen så är det kanske inte det mest moderna sätt att använda ordet.

Nu skiter vi i grammatiken tycker jag

Poängen med mitt inlägg var ju från början att historiska dispyter är underordnade realpolitik i dagens moderna stater. Ryssland börjar m.a.o inget krig för att hämnas, som en tidigare skribent verkade hävda.

Naturligtvis inte, sådant tillhör som sagt forntiden (där har vi ordet igen). Men alla måste erkänna att det skulle kännas bra att få igen för Poltava
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in