Citat:
Ursprungligen postat av Sammm
Hej kära Juridikare!
Förhoppningsvis så postar jag detta i rätt forum. För 3-4 veckor sen så var jag i Berlin på semester och jag tog mig runt med tunnelbana en hel del. Sista dagen där så planka jag av ren reflex (hade bråttom) självklart så kommer det en roidad biljettkontrollant och jag "torskar". Han tar mina personuppgifter och säger att jag måste betala fakturan inom 2 veckor. Problemet var ju att jag var ute och reste så det fanns ingen chans att jag kunde betala boten inom 2 veckors tid. Hursomhelt så kommer jag hem till Sverige och där i min brevlåda ligger en faktura på 79 euro som jag måste betala. Allt står på tyska vilket är ett språk som jag inte behärskar men det är ett annat problem. Min fråga är denna, ska jag betala boten eller är det lungt att skita i den? Med andra ord vad kan hända om jag skiter i boten kommer jag få några juridiska problem eller betalningsanmärkningar?
I och med att du fått den hemskickad så skulle jag råda dig att betala den

För du kan ju vara säker på att även påminnelserna och inkassokraven kommer hitta hem till dig, och sen vet jag (en väns styvfar råkade ut för det) att svenska och tyska kronkalle har ett gott samarbete.