• 1
  • 2
2008-07-14, 18:25
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Han hade ju ingen biljett överhuvudtaget...

Nej, det är förvisso sant. Som tur är så finns det något som kallas "att ljuga". Det går i stora drag ut på att man säger något som inte är sant under förespegling att det faktiskt är sant. Kan med fördel användas om man ska "lura" någon.
Citera
2008-07-14, 19:45
Medlem
Sammms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Nej, det är förvisso sant. Som tur är så finns det något som kallas "att ljuga". Det går i stora drag ut på att man säger något som inte är sant under förespegling att det faktiskt är sant. Kan med fördel användas om man ska "lura" någon.

haha

Tack till alla för hjälpen, jag betala skiten idag gick på 808kr pallade inte med nått strul. De skriver ner ens passnummer, men jag tror om man har ork så kan man säkert slippa betala skiten. Det hade dock inte jag. Jag försökte att kontakta de genom telefon men ingen i det där jävla landet kan snacka engelska så jag blev arg betala skiten och gick hem
Citera
2008-07-14, 21:45
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman
Jumpcut - något exempel?

Det är bara så det fungerar i den summariska processuella världen. Det är helt i enlighet med vår svenska lagstiftning och avvikelser får inte ske förutom ett mycket lågt antal undantag.

/L

Den enda gången jag hört talas om att en svensk haft problem i Tyskland så kom svenska kronkalle och agerade mellanhand, dessutom kan jag dra mig till minnes att jag läst att Tyskland och Sverige ska ha ett nära samarbete när det gäller kronalle, så när du säger det du säger utan att ha några konkreta bevis tycker jag att det verkar lite konstigt.

Vad du egentligen säger att det är fritt fram för svenskar att begå bötesbrott i andra länder, åka fast och sen sitta i Sverige och skratta åt de dumma människorna i det andra landet, eftersom att svensk lagstiftning skyddar brottslingen?
Citera
2008-07-14, 22:05
Medlem
otukts avatar
Jag åkte dit för innehav av en hashbit i Tyskland för 2 år sen. Jag var tvungen att betala på plats, annars skulle dom ta passet av mig tills jag betalade.
Så det var bara att betala 120euro direkt.

Tvivlar jävligt stark på att du måste betala en faktura.
Citera
2008-07-14, 23:37
Medlem
fordonsförarens avatar
Det ska skiljas mellan de böter du får i Tyskland och de som fås i Sverige. I Tyskland borde det vara böter som utdelas enligt § 265a Strafgesetzbuch medan det du får i Sverige är en "kontrollavgift". Att godkänna ett bötesbelopp i Tyskland torde således innebära att avgiften direkt vinner laga kraft vilket gör att skulden inte behöver fastställas som annars hade varit fallet. Verkställigheten av böter som vunnit laga kraft i Tyskland sker genom den Svenska kronofogden.

Med reservationen att jag inte är expert på tysk rätt.
Citera
2008-07-15, 10:53
Medlem
loogamans avatar
Jumpcut du har i stort sätt missförstått allt jag skrivit.

Jag har inte påstått att verkställighet inte går att genomföra i andra Eu länder. Tvärt emot är detta samarbetet mycket väl utvecklat. Vad jag däremot talar om är hur skuldindrivning enligt lag ska skötas.

Fakturor från inkassobolag (eller pizzerior) behöver du inte bestrida. Detta kan du strunta i utan att något värre inträffar. Skickar borgenären skulden till kronofogden kommer KF att kontakta dig för att höra vad du har att säga om skulden. Där är det dags att börja bry sig. Bestrider du där, kan eller får inte kronofogden göra något vidare. Då måste domstol avgöra om skulden ifråga existerar.

Har borgenären svart på vitt bevis angående din skuld (ex ett skuldbrev) så kommer givetvis tingsrätten att besluta till din nackdel. Betalar du då beloppet du utdömts att göra, har du gjort rätt för dig. Alltså inte ens någon betalningsanmärkning i detta sista skede. Du kan ju även överklaga.

Observera att detta ovan kan ta en del tid. Det är brev som ska skickas, eventuellt ska företaget (borgenären) skicka en jurist för att sköta saken. Om tvisten rör ett belopp under ca 20.000 (halvt basbelopp) vilket är mycket vanligt så står vardera part sina egna kostnader i målet.

Fetstil är där du måste börja emotsätta dig krav du inte erkänner för att undslippa något utslag. Givetvis ser det dock bättre ut i ett senare skede om du bestridit från första fakturan.

Faktura -> Påminnelse -> Krav - > Inkasso -> Inkassokrav hot om KF -> Brev från KF

Däremot har du Jumpcut och fordonsföraren helt rätt i att detta mycket väl kan vara en bot som vunnit laga kraft. Då blir hela förfarandet en helt annat sak. Jag utgick kanske felaktigen ifrån att plankningen innebar samma typ av "bot" man får i sverige.

/L
Senast redigerad av loogaman 2008-07-15 kl. 11:30.
Citera
2008-07-15, 11:53
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman
Jumpcut du har i stort sätt missförstått allt jag skrivit.

Jag har inte påstått att verkställighet inte går att genomföra i andra Eu länder. Tvärt emot är detta samarbetet mycket väl utvecklat. Vad jag däremot talar om är hur skuldindrivning enligt lag ska skötas.

Fakturor från inkassobolag (eller pizzerior) behöver du inte bestrida. Detta kan du strunta i utan att något värre inträffar. Skickar borgenären skulden till kronofogden kommer KF att kontakta dig för att höra vad du har att säga om skulden. Där är det dags att börja bry sig. Bestrider du där, kan eller får inte kronofogden göra något vidare. Då måste domstol avgöra om skulden ifråga existerar.

Har borgenären svart på vitt bevis angående din skuld (ex ett skuldbrev) så kommer givetvis tingsrätten att besluta till din nackdel. Betalar du då beloppet du utdömts att göra, har du gjort rätt för dig. Alltså inte ens någon betalningsanmärkning i detta sista skede. Du kan ju även överklaga.

Observera att detta ovan kan ta en del tid. Det är brev som ska skickas, eventuellt ska företaget (borgenären) skicka en jurist för att sköta saken. Om tvisten rör ett belopp under ca 20.000 (halvt basbelopp) vilket är mycket vanligt så står vardera part sina egna kostnader i målet.

Fetstil är där du måste börja emotsätta dig krav du inte erkänner för att undslippa något utslag. Givetvis ser det dock bättre ut i ett senare skede om du bestridit från första fakturan.

Faktura -> Påminnelse -> Krav - > Inkasso -> Inkassokrav hot om KF -> Brev från KF

Däremot har du Jumpcut och fordonsföraren helt rätt i att detta mycket väl kan vara en bot som vunnit laga kraft. Då blir hela förfarandet en helt annat sak. Jag utgick kanske felaktigen ifrån att plankningen innebar samma typ av "bot" man får i sverige.

/L

Okej.
Citera
2011-04-28, 19:46
Medlem
ukyigs avatar
böter på s-bahn i berlin. betala?

Fick böter på s-bahn.

är deras botsystem kopplat till något svenskt inkasso eller så, eller kan man bara strunta i det?
och isf, tror ni man får skit om man är där igen och torskar om några månader eller så?
Citera
2011-04-28, 19:50
Bannlyst
hur mycket är boten på?
Citera
2011-04-29, 19:42
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ukyig
Fick böter på s-bahn.

är deras botsystem kopplat till något svenskt inkasso eller så, eller kan man bara strunta i det?
och isf, tror ni man får skit om man är där igen och torskar om några månader eller så?

Genom det europeiska samarbetet kan de troligtvis driva in skulden i Sverige. Skulden har troligtvis redan vunnit laga kraft, se mitt inlägg ovan. Om de orkar är en annan fråga...
Citera
2011-04-29, 19:55
Medlem
SanTiagos avatar
Jag fick en bot i Berlin ganska nyligen, vid friedrischstrasse, 600 svenska har jag för mig att den gick på.
Jag hade köpt en biljett ansåg jag, som gällde under en viss tid. Det kontrollanterna upplyste mig och några småtjejer om (som också torskade) var att man var skyldig att själv ta reda på reglerna som stod på en tavla med väldigt finstil text.
Biljetten må ha varit gilltig i två timmar eller vad de stod, men bara om man åker åt ett håll - man kunde alltså inte gå ut och åka tillbaka åt andra hållet.

Nå väl, detta var ju inte en plankning utan ett missförstånd, men men, betala fick jag.

Vad det gäller folk som plankar, stå ert kast.
Citera
2011-10-01, 12:34
Medlem
Jag "råkade" åka över gränsen till C-zonen med biljett som bara gällde i AB-zonen.

När jag åkte dit "blev jag så skärrad och förvirrad att jag inte riktigt mindes" min adress hemma, utan gav dom en påhittad.
Jag fick med mig någon slags räkning som ska betalas inom två veckor, dom kollade mitt pass så dom har alltså egentligen goda möjligheter att veta vem jag är och så vidare.

Fast jag vet inte riktigt vad jag borde göra. Bara vänta ut stormen med huvudet i sanden?

Till saken hör kanske att jag egentligen bor i berlin, dock ej ännu registrerad där. (fast det skyltade jag såklart inte med)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in