2012-10-15, 11:45
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
En ännu större fråga är ju hur känsliga de egentligen är om de tycker att det faktum att deras efternamn finns med i en känd TV-serie är så himla jobbigt.

"Åh NEJ, vårt efternamn finns på en av karaktärerna i serien, nu kommer vi aldrig att må bra igen! "

Jävla divafasoner.

Ungefär så ja.
Citera
2012-10-15, 12:16
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Ungefär så ja.

Jag håller med, fast jag inte har en aning om vad vi pratar om.

RIP: Nalle Knutsson!

//Han den den där som Per Morberg spelade....Viggo!?
Citera
2012-10-21, 20:44
Medlem
arcen2011s avatar
Jag är inne på säsong 7 nu och har hållt på ett par veckor. Går ganska snabbt om man ser ett par avsnitt varje kväll.

Så skön nostalgi!
Citera
2012-10-23, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
Jag är inne på säsong 7 nu och har hållt på ett par veckor. Går ganska snabbt om man ser ett par avsnitt varje kväll.

Så skön nostalgi!
Haha, det är riktigt behagligt att bara luta sig tillbaka någon kväll och se x antal avsnitt.
Man tröttnar liksom aldrig.
Citera
2012-10-23, 11:48
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Rederiet var något speciellt , Under 90-talet följde man ju Tre kronor Skilda världrar osv . Men inget slog torsdagskvällarna 20.00 och när de legendariska introt satte fart .En helig stund för hela familjen , shit vad jag saknar serien nu när jag tänker på det . Genom seriens gång favoritserade jag alltid Uno tyckte han var en ruggigt skön karraktär . Gillade även Joker han hade sina poänger . Favoritskurken var ju Viggo givetvis . Hatobjektet var ju Vera bengtsson tror jag aldrig hatat en karraktär i en tv-serie så helhjärtat . Men någonting hände där under serien så man tyckte lite synd om henne minns inte exaxt vad . Har funderat många gånger på och se om serien men har aldrig tagit mig tid och göra det men av rena nostagiskäl ska jag tids nog göra detta
Senast redigerad av ADHD-syndromet 2012-10-23 kl. 11:54.
Citera
2012-10-23, 12:07
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Rederiet var något speciellt , Under 90-talet följde man ju Tre kronor Skilda världrar osv . Men inget slog torsdagskvällarna 20.00 och när de legendariska introt satte fart .En helig stund för hela familjen , shit vad jag saknar serien nu när jag tänker på det . Genom seriens gång favoritserade jag alltid Uno tyckte han var en ruggigt skön karraktär . Gillade även Joker han hade sina poänger . Favoritskurken var ju Viggo givetvis . Hatobjektet var ju Vera bengtsson tror jag aldrig hatat en karraktär i en tv-serie så helhjärtat . Men någonting hände där under serien så man tyckte lite synd om henne minns inte exaxt vad . Har funderat många gånger på och se om serien men har aldrig tagit mig tid och göra det men av rena nostagiskäl ska jag tids nog göra detta

Vera var ju egentligen mycket ensam och sökte efter kärlek under seriens gång, hon var elak men mest för att hon hade blivit sviken i livet, av sin pappa, av Jespers far och George lager nobbade henne. Detta satte sina spår hos Vera, och visst hatade man henne och jag blev i alla fall lika glad varje gång hon fick sparken eller blev utmanövrerad, men samtidigt tyckte man synd om henne. Häxor i såpor brukar vara alltigenom onda men vissa har sina skäl och det är när man får veta dessa som man kan känns sympati för dem. Det finns inget värre än när manusförfattarna missar att berätta den elakes historia och bakgrund, utan gör dem elaka utan anledning.
Citera
2012-10-23, 16:02
Medlem
Citat:
Vera var ju egentligen mycket ensam och sökte efter kärlek under seriens gång, hon var elak men mest för att hon hade blivit sviken i livet, av sin pappa, av Jespers far och George lager nobbade henne. Detta satte sina spår hos Vera, och visst hatade man henne och jag blev i alla fall lika glad varje gång hon fick sparken eller blev utmanövrerad, men samtidigt tyckte man synd om henne. Häxor i såpor brukar vara alltigenom onda men vissa har sina skäl och det är när man får veta dessa som man kan känns sympati för dem. Det finns inget värre än när manusförfattarna missar att berätta den elakes historia och bakgrund, utan gör dem elaka utan anledning.
Just den där punkten har jag allid tyckt har skötts oerhört bra i Rederiet.
De försöker alltid att göra karaktärerna så mänskliga som möjligt, och till och med praktskurken Björn Lindman hade en väldigt tragisk bakgrund.

Mannen som skapade Rederiet - Peter Falck - påpekade själv under en intervju att det var väldigt viktigt att ge onda karaktärer en mänsklig personlighet, eftersom de annars skulle bli alldeles för endimensionella, och det håller jag med om.
Om man kollar skurkarna i Rederiet så finns det alltid åtminstone någon scen där de visar en viss sympati, och ibland är de till och med kapabla att rädda livet på andra människor - till exempel scenen där den extremt otäcke maskinisten Yngwe räddar livet på Pirjo och stöttar henne när hon hotas av Pekka.
Citera
2012-10-23, 22:27
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ja och vad jag vill minnas var Vera enbart en mycket tragisk figuroch inte geniunt ond . Hon hade väl ochså komplicerad realtion med sin son som dök upp i serien . Kort och gott var det mesta som innefattade henne FAIL! . Samtidigt insåg man ju det under tidens gång . Har svaga minnen av att hon gråter i en nersläckt hytt och ser på ett foto av Gerorg lager . Rätt tragiskt insåg man därefter.
Senast redigerad av ADHD-syndromet 2012-10-23 kl. 22:29.
Citera
2012-10-25, 18:58
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Angående karaktären Vera Bengtsson så må det vara sant att hon har vissa goda sidor, de kommer fram ibland, och att hon haft en jobbig bakgrund.

Dock avskyr jag karaktären ändå, och serien kunde klarat sig rätt bra utan henne. Tex. när hon drogar Andrea Melins jobb så hon ska bli av med jobbet, och trots att det avslöjas att det är sabotage så fortsätter Bengtsson, långt fram i serien när Andrea är borta sen länge, att hävda att Melin var knarkare trots att det var Bengtsson själv som fick henne att se ut som det.

Hur som helst, jag håller med om att Rederiet var bra på att göra även de vidriga karaktärerna lite djupa, att de ibland får visa känslor och humana sidor.

Jag hoppas att serien kommer visas på SVT play framöver som det pratats om, jag har den nedladdad, men kvalitén är ju inget vidare på de gamla avsnitten, något bättre på de nyare.
Citera
2012-10-25, 22:13
Medlem
arcen2011s avatar
En av mina favoriter är halvdoldisen Malte, som alltid kom med massa djur.
En kufisk man som verkade lätt utvecklingsstörd.
Citera
2012-10-25, 22:21
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
En av mina favoriter är halvdoldisen Malte, som alltid kom med massa djur.
En kufisk man som verkade lätt utvecklingsstörd.

Som ändå lyckades skrapa ihop fyra miljoner kronor, ett arv som Joker och Uno skulle fått dela på om de inte hade tabbat sig.
Citera
2012-10-25, 22:25
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Angående karaktären Vera Bengtsson så må det vara sant att hon har vissa goda sidor, de kommer fram ibland, och att hon haft en jobbig bakgrund.

Dock avskyr jag karaktären ändå, och serien kunde klarat sig rätt bra utan henne. Tex. när hon drogar Andrea Melins jobb så hon ska bli av med jobbet, och trots att det avslöjas att det är sabotage så fortsätter Bengtsson, långt fram i serien när Andrea är borta sen länge, att hävda att Melin var knarkare trots att det var Bengtsson själv som fick henne att se ut som det.

Hur som helst, jag håller med om att Rederiet var bra på att göra även de vidriga karaktärerna lite djupa, att de ibland får visa känslor och humana sidor.

Jag hoppas att serien kommer visas på SVT play framöver som det pratats om, jag har den nedladdad, men kvalitén är ju inget vidare på de gamla avsnitten, något bättre på de nyare.

Jag avskydde karaktären Vera under hela episoden med Kapten Melin och drogerna som Bengtsson stoppade i maten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in