Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Goebbels
Väldigt märkligt! Tycker även det var konstigt att Carl fick gå från tredje styrman till tf kapten i något tidigt avsnitt, borde de inte välja förste styrman? Jag vet i och för sig inte hur det brukar funka på ett fartyg... Även tjänsten som intendent verkar vem som helst kunna få utan relevant erfarenhet, speciellt om de är släkt (Tony & Yvonne).
Inte nog med att vem som helst kan bli kapten och intendent, vem som helst kan också bli VD. Lina på dryga 20 år, efter att ha skolkat sig igenom halva skoltiden. Carl som allvarligt psykiskt sjuk som förvandlas till Sam med jämna mellanrum. Och till sist Eva Remmer, som går från prostituerad till VD, efter att par lektioner med Reidar, i som det visade sig både i sin nya bransch, och i sin gamla.
Alla dessa tre skulle vara totalt orimliga som VD, och det framställs i alla 318 avsnitten som att det enda företagsledningarna i både Dahléns och konkurrenterna gör är att på olika sätt manövrera ut varandra, både det andra rederiet, och andra i den egna företagsledningen. Säger inte att det inte förekommer i verkligeheten, visst gör det det, men det är verkligen inte det enda en företagsledare gör. Som VD som ett stort företag är man inte bara ansvarig för alla stora beslut, man har tusen möten med alla möjliga olika aktörer, som chef bör man kunna uppträda nyanserat vid olika typer av meningsskiljaktiger mellan de under en, och helst göra alla någorlunda nöjda. Plus att man givetvis behöver kunna branschen, och ha en någorlunda stor kunskap angående den finansiella biten.
Givetvis vet jag också att man har en stor fördel av att tillhöra superrika familjer som Wallenberg, och Stenbeck, och det är väl det manusförfattarna också ansplelar på, men är för extremt. Inte ens i sådana familjer blir man VD utan åratal av hård träning, och långt ifrån alla blir det.
För att i någon mån försvara manusförfattarna så tror jag inte att Viktor Remmer är lika orimlig som VD som Lina,Carl/Sam, och Eva. Ett stort kräk är han absolut, men han är ändå en person som kan föra sig, och säkert skulle kunna hantera möten etc. någorlunda. Sedan skulle ett företag som han ledde troligen gå åt helsike för hans stora risktagande, men han skulle inte bli totalslaktad första halvtimmen som VD, som de ovan nämnda.