2020-08-15, 09:52
Medlem
Gøran Forsmark RIP (Yttervall and police #9)

Thats him at 11:00 :

https://m.youtube.com/watch?v=CEz_1kczNyk

(Uno died the same date as Monroe : Aug 5th)
Senast redigerad av qmzamqckalrtgj 2020-08-15 kl. 10:07.
Citera
2020-08-18, 18:07
Medlem
jbswebecks avatar
Visst jag fattar att det är TV men kan inte släppa att Margareta Lager Fick bli kapten när Anders klev av. Borde finnas andra med mer erfarenhet som jobbat där längre.
Citera
2020-08-21, 19:49
Medlem
Dr.Goebbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Visst jag fattar att det är TV men kan inte släppa att Margareta Lager Fick bli kapten när Anders klev av. Borde finnas andra med mer erfarenhet som jobbat där längre.

Väldigt märkligt! Tycker även det var konstigt att Carl fick gå från tredje styrman till tf kapten i något tidigt avsnitt, borde de inte välja förste styrman? Jag vet i och för sig inte hur det brukar funka på ett fartyg... Även tjänsten som intendent verkar vem som helst kunna få utan relevant erfarenhet, speciellt om de är släkt (Tony & Yvonne).
Citera
2020-08-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Goebbels
Väldigt märkligt! Tycker även det var konstigt att Carl fick gå från tredje styrman till tf kapten i något tidigt avsnitt, borde de inte välja förste styrman? Jag vet i och för sig inte hur det brukar funka på ett fartyg... Även tjänsten som intendent verkar vem som helst kunna få utan relevant erfarenhet, speciellt om de är släkt (Tony & Yvonne).

Inte nog med att vem som helst kan bli kapten och intendent, vem som helst kan också bli VD. Lina på dryga 20 år, efter att ha skolkat sig igenom halva skoltiden. Carl som allvarligt psykiskt sjuk som förvandlas till Sam med jämna mellanrum. Och till sist Eva Remmer, som går från prostituerad till VD, efter att par lektioner med Reidar, i som det visade sig både i sin nya bransch, och i sin gamla.
Alla dessa tre skulle vara totalt orimliga som VD, och det framställs i alla 318 avsnitten som att det enda företagsledningarna i både Dahléns och konkurrenterna gör är att på olika sätt manövrera ut varandra, både det andra rederiet, och andra i den egna företagsledningen. Säger inte att det inte förekommer i verkligeheten, visst gör det det, men det är verkligen inte det enda en företagsledare gör. Som VD som ett stort företag är man inte bara ansvarig för alla stora beslut, man har tusen möten med alla möjliga olika aktörer, som chef bör man kunna uppträda nyanserat vid olika typer av meningsskiljaktiger mellan de under en, och helst göra alla någorlunda nöjda. Plus att man givetvis behöver kunna branschen, och ha en någorlunda stor kunskap angående den finansiella biten.
Givetvis vet jag också att man har en stor fördel av att tillhöra superrika familjer som Wallenberg, och Stenbeck, och det är väl det manusförfattarna också ansplelar på, men är för extremt. Inte ens i sådana familjer blir man VD utan åratal av hård träning, och långt ifrån alla blir det.
För att i någon mån försvara manusförfattarna så tror jag inte att Viktor Remmer är lika orimlig som VD som Lina,Carl/Sam, och Eva. Ett stort kräk är han absolut, men han är ändå en person som kan föra sig, och säkert skulle kunna hantera möten etc. någorlunda. Sedan skulle ett företag som han ledde troligen gå åt helsike för hans stora risktagande, men han skulle inte bli totalslaktad första halvtimmen som VD, som de ovan nämnda.
Citera
2020-09-01, 22:09
Medlem
Sundsvallm3sters avatar
Började för ett tag sedan se serien för första gången och är på Säsong 6. Serien har varit mycket händelserik i början till skillnad från andra serier och många karaktärer har kommit och gått. Några favoriter finns dock fortfarande kvar. Gillar speciellt Gustav som jobbar som 1:e maskinist. Han känns som en go gubbe med massor av visshet. Uno är också en karaktär som jag börjat gilla mer och mer, blev speciellt kul när hans döttrar Peggy och Paula kom ombord. Sedan hans underliga beteende om ljuset och alla dessa kurser han går på, det är bara för roligt och se honom försöka att ha en seriös konversation med någon. Serien är helt underbar fattar inte varför SVT börjar sända repriser av serien. Sedan tycker jag man kunnat dra ut på Rolfs inflytande i serien.
Citera
2020-09-01, 23:19
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Kan nog stämma. Han var nog inte maskinist utan truckis kom jag på. Ska kolla.
Brorsa till Yvonne dessutom. dvs Rolfs svåger.
Citera
2020-09-02, 12:43
Medlem
Jag tycker att serien var jättebra. Särskilt när Peggy, Paula, Raspen och KåKå var med. Jag tyckte däremot att Irina var jättetråkig.

Roligast var nog Uno.

Sen tyckte jag att Jussi och Viggo och kanske även Sara var de "roligaste" kaptenerna.

Att Lina som var så söt som tonåring återkom i hemsk skepnad och dessutom tråkig blev en smärre chock för mig. Hon var tråkig medan brodern var rolig.

Micki och Bella var rätt tjatiga och kändes inte äkta medan ELIN gjorde en fantastisk rollinsats. Nu måste jag googla på vad det blev av henne...Vilka minns ni som tråkigast och roligast att titta på?
Citera
2020-09-02, 13:12
Medlem
Måns Nathanaelsson kommer alltid att vara Lill-Reidar för mig.
Citera
2020-09-13, 10:46
Medlem
fearreapers avatar
Har jag drömt eller har detta skett i rederiet ?, Gaby stenberg/Beatrice Dahléns karaktär låg inlagd på sjukhus där hon tar ihjäl någon (kanske sin tvillingsyster) med en spegel ?, Isånafall vilket avsnitt/säsong ?,
Citera
2020-09-13, 15:25
Medlem
Gastropodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Har jag drömt eller har detta skett i rederiet ?, Gaby stenberg/Beatrice Dahléns karaktär låg inlagd på sjukhus där hon tar ihjäl någon (kanske sin tvillingsyster) med en spegel ?, Isånafall vilket avsnitt/säsong ?,

Elinor Dahlén hoppade väl fr Freja och drunknade.
Dramatiskt.
Citera
2020-09-13, 16:46
Medlem
fearreapers avatar
Det vet jag men det var inte det jag syftade på, Någon slår en med en spegel på ett sjukhus men vem var det ?
Citat:
Ursprungligen postat av Gastropoda
Elinor Dahlén hoppade väl fr Freja och drunknade.
Dramatiskt.
Citera
2020-09-13, 17:38
Medlem
Isnatts avatar
Visst var det tidigt i rederiets historia som Elin Dahlén hoppade från Freja?
Vad var anledningen till att hon gjorde det, fanns det nån poäng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in