2014-01-19, 01:41
Medlem
När man hör vissa diskussioner ombord hör man förstemaskinisten Gustav dra kommentarer som "ni befäl håller varandra alltid bakom ryggen". Har regissören missat att man som förstemaskinist har samma rang som överstyrman? Dessutom är han i ena stunden maskinchef och i andra stunden förstemaskinist. Hänger inte riktigt med.
Citera
2014-01-19, 01:47
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
När man hör vissa diskussioner ombord hör man förstemaskinisten Gustav dra kommentarer som "ni befäl håller varandra alltid bakom ryggen". Har regissören missat att man som förstemaskinist har samma rang som överstyrman? Dessutom är han i ena stunden maskinchef och i andra stunden förstemaskinist. Hänger inte riktigt med.
Ahh jag stör mig också som fan på det, maskinchef i säsong 3 men i säsong 4 plötsligt bara förstemaskinist och Viggo dyker upp som maskinchef...

På tal om säsong 4 är det den absolut bästa säsongen och utan nån som helst konkurrens också. I den gör sköningar som Viggo strieber och Pehr Silver entré och rör om i grytan.
Just sett premiäravsnittet av e04, helt klockrent med en total-koksad Viggo som genast intar maktpositionen i maskinrummet, en Uno som blir helt förstummad när hans ex-fru och två vuxna barn lyckats leta upp honom och så såklart Yvonnes min när hon inser att hon inte kommer få ärva något av Rolf
Citera
2014-01-19, 02:43
Medlem
Tycker att det rent allmänt är ganska rörigt vad gäller hierarki och vad som normalt gäller för olika befattningar ombord på normala fartyg. Kanske inte så konstigt då det är en dokusåpa det gäller men att hålla koll på rang och inte blanda ihop dem mellan olika avsnitt borde inte vara för mycket begärt.
Citera
2014-01-19, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Ahh jag stör mig också som fan på det, maskinchef i säsong 3 men i säsong 4 plötsligt bara förstemaskinist och Viggo dyker upp som maskinchef...

På tal om säsong 4 är det den absolut bästa säsongen och utan nån som helst konkurrens också. I den gör sköningar som Viggo strieber och Pehr Silver entré och rör om i grytan.
Just sett premiäravsnittet av e04, helt klockrent med en total-koksad Viggo som genast intar maktpositionen i maskinrummet, en Uno som blir helt förstummad när hans ex-fru och två vuxna barn lyckats leta upp honom och så såklart Yvonnes min när hon inser att hon inte kommer få ärva något av Rolf
Jag tycker säsong 1-3 är bäst. Säsong 4-6 är också bra. Säsong 7-10 är seriens sämsta period. Säsong 11 och framåt blir bättre, mycket tack vare familjen Remmer som introduceras.
Citera
2014-01-19, 16:59
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
Jag tycker säsong 1-3 är bäst. Säsong 4-6 är också bra. Säsong 7-10 är seriens sämsta period. Säsong 11 och framåt blir bättre, mycket tack vare familjen Remmer som introduceras.
Ja säsong 1-3 är också bra, välgjorda. Gillar spec. Yngves mördande i s01 samt att det var så mkt "mini-storys" som bara sträckte sig över ett avsnitt; tex att jokers polare som bytt kön kom dit, att nån födde barn ombord etc. Såna där små storys försvann mer och mer med tiden och all tid gick till huvudkaraktärerna.

Fortsätter på s04 och bara älskar Viggos minspel. Gnuggar händerna, trippar på tå, spänner med käkarna etc, utmärkt skådespel.
Något som är mer än vad man kan säga om hon som spelar Mona. Noll inlevelse och monoton röst, låter som hon läser direkt ur manus
Citera
2014-01-19, 23:05
Medlem
Citat:
Jahapp, det var avsnitt 318 det. Fin avslutning.
Jag har skitdåligt ansiktsminne så jag undrar vem det var som hängde sig i näst eller nästnästsista avsnittet?
Hade fått för mig det var Magnus Glantz men i sista avsnittet säger de ju att han lever så vem var det?

Det var Mickis pappa Göran som hängde sig.
Citera
2014-01-19, 23:15
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noname92
Det var Mickis pappa Göran som hängde sig.
Trodde han dog av att donera organ. Varför hängde han sig?
Citera
2014-01-19, 23:44
Medlem
Citat:
Fortsätter på s04 och bara älskar Viggos minspel. Gnuggar händerna, trippar på tå, spänner med käkarna etc, utmärkt skådespel.
Något som är mer än vad man kan säga om hon som spelar Mona. Noll inlevelse och monoton röst, låter som hon läser direkt ur manus
På tal om minspel måste jag nämna Björn Lindman (utmärkt spelad av Krister Henriksson) som ögonknullar den han pratar med, böjer sin mun för att visa hur sur han är, och som avslutar varje scen med att rätta till sin slips.

Citat:
Trodde han dog av att donera organ. Varför hängde han sig?
Han fick inte donera på grund av sin hälsa, så han hängde sig för att kunna donera.
Citera
2014-01-20, 09:20
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
På tal om minspel måste jag nämna Björn Lindman (utmärkt spelad av Krister Henriksson) som ögonknullar den han pratar med, böjer sin mun för att visa hur sur han är, och som avslutar varje scen med att rätta till sin slips.

Han fick inte donera på grund av sin hälsa, så han hängde sig för att kunna donera.
Aha då förstår jag. Håller med ang Björn Lindman, utmärkt skådespel.

Ps
Rejveriet: http://www.youtube.com/watch?v=y0SW3hgz_FE

"Rejvar Dahlén"

Förresten den där "Lene" som hotar Jesper och Tony är ju bara patetisk. Får mig att tänka på Lene i Aqua, inte bara pga namnet utan för att båda sminkar sig som åkerspöken

Och visste ni att han som spelar Emilio (negervakten) gick med i Jehovas vittnen efter sin Rederiet-karriär?
Senast redigerad av mephedron 2014-01-20 kl. 09:41.
Citera
2014-01-20, 09:45
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uno.Kronkvist
Nåt som stör mig mycket är att Georg förvarar flaskor med sprit i hytten trots han är nykter alkoholist. Hur troligt är det? Att han vid varje motgång öppnar barskåpet för en sup borde lära han en läxa, att inte förvara alkohol så tillgängligt.

Är egentligen rätt så många detaljer i serien som enlig mig är slarvigt och ologiskt gjort. Trots det älskar jag Rederiet.

Spelar väl ingen roll egentligen, annars hade det väl bara varit att dra till tax-freen och handla dricka. Om det är något det inte är ont om på Finlandsfärjor är det alkohol.

Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher

Tror tyvärr att det skulle resultera i fiasko. När serien startade 1992 var det många som bara hade SVT och TV4, datorerna började inte sluka våra liv förrän över 10 år senare, och tv-serier såg man på tv, inte på datorn. Nu är det så pass stor konkurrens för att SVT ska ska lyckas med en långkörare.
Avsnitten från 1992-93 var bra, de var spännande med Mega Lines oetiska handlingar och Henrik Bjurheds och Ola Simonssons dubbelspel etc., sen blev serien för orealistisk. Miljonpubliken såg troligen serien i brist på annat och eftersom de blev Rederietfans efter de första säsongerna. Dessutom var det på den tiden många som satt framför tv:n hela sin fritid istället för datorn. På 1990-talet konkurrerade inte de tv-sända tv-programmen med Viaplay, Netflix, playkanaler på internet, nedladdning etc. Samt sitter folk alltför beroende vid sina telefoner idag så tv-myset med familjen försvinner gradvis.

I det sista avsnittet där man fick se Rederiet 10 år senare så vet vi dock vad som hände med karaktärerna i serien http://www.youtube.com/watch?v=2xf2FmEyGps. Det är så vackert, jag blir tårögd

Rederiet: Återkomsten

12 år har gått sedan Torbjörn Joker Jonasson mönstrade av Freja. Efter att ha spenderat över ett decennium utomlands beslutar han sig för att resa hem till Sverige där han ska hjälpa en vän från sitt förra liv, Tony, vilken han fått ett facebookmeddelande från. Vännen har genomgått flera års missbruksbehandling varvat med rättpsykriatisk vård. Alkohol, benzo, nätpoker och ett beroende av nätforumet Flashback har dämpat sorgerna efter att ha genomgått ett liv som funktionshindrad. Då Tonys far Gustav hastigt avled i en hjärtinfarkt efter att ha vunnit en stor amerikansk pokerturnering vid närmare 80 års ålder gick det inte för Tony, han ärvde några miljoner dollar men saknaden efter sin far blev för stor. Inte helt oväntat förlorade Tony återigen allt. Kärleksbreven för 20 år sen har bytts ut mot inkassobrev och lägesstatus från Kronofogdemyndigheten. Tony har aldrig varit längre ner än han är nu.
Någon annan som varit utanför Sverige är den finlandssvenske f.d. Kaptän Jussi Tola som enligt egen utsago blev oskyldig dömd, vilket ledde till 11 års frihetsberövande i ryskt fängelse. Han misstänker att den som satte dit honom hade anknytning till Freja och ouppklarade affärer med livsfarliga ryssar. Den psykopatiske finlandssvensken har efter sin volta blivit ännu mer galen och hänsynslös, dessuom är han hämndlysten och har ingenting att förlora.
I en tid där den digitala identiten, mobiltelefonen och statusen är viktigare än allt går de tre före detta kollegorna en ny väg i livet. Deras vägar korsas återigen på ett sätt vi inte trodde var möjligt, en mardröm vi aldrig kunnat tänka oss har påbörjats där brutalt våld, droger och spelberoende bara är en liten av vad som händer på den helvetesresa som vi aldrig kunnat föreställa oss i våra vildadste fantasier.
Helt underbar storyline. Skicka till SVT
Citera
2014-01-22, 13:30
Medlem
mephedrons avatar
Åhhhh vad jag älskar när Pehr silver chartrar Freja.
"Fan vad ni ser ledsna ut, har svärmor kommit på besök eller?"
TACKA TACKA SILVEEEEER
Citera
2014-01-22, 23:32
Medlem
mephedrons avatar
Är det ingen mer än jag som sitter och sträck-kollar nu när alla säsonger finns på arkivet? Skriv era reflektioner kom igen!

Min tanke idag ang serien är att man kan undra hur många Reidar Dahlen har knullat med egentligen.
Han har ju barn med fem olika kvinnor så det måste vara en hel del såvida han inte alltid kör oskyddat...
Fyfan vilken vidrig människa han är egentligen i serien, tänker mer på det nu än när jag såg den förra ggn.
Fruktansvärt illojal mot sina vänner. Knullar sin frus syster, och sin bästa väns fru.
Inte verkar han lära sig av sina misstag heller som vi andra gör (framkommer ju i avsnitt 318 att han var otrogen mot Beatrice med), kuken ska ha sitt..
Det lägsta var dock att han satte på sin allra bästa väns fru (vilket resulterade i den där jobbiga Mona och i att kompisen hängde sig).
Nä med en vän som honom behöver man inga fiender...

Nytt hatobjekt är den där sångerskan Diana. Hon är äckligt kvinnlig.
Gött som fan när Uno låste in henne i hytten för att själv överta scenen och läsa sitt sekt-svammel så rätt!
Nä Godnatt hörni
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in