2018-10-13, 00:36
Medlem
Kukdukens avatar
Rederiet är humor de första säsongerna, det är inte menat att tittarna ska se det så allvarligt. Men serien blir mörk, dyster och rentav psykopatisk andra halvan. Flera psykopater samlas: Carl, Emelie, Dr Berggren, Peter/Joe, Tomas, Totte och Kaptens tvilling.

Att Carl, som själv var bindgalen i perioder, fick en ännu värre galning efter sig är underbart svart humor.

Andra halvan är klart mer händelserik och spännande, vill man se enbart relationsdrama finns Tre Kronor.

Jag gillar när ryska maffian opererar ombord på Freja. Särskilt Igor och den extremt känslokalla kvinnan med svart hår.

Victor Remmer är coolast i hela Rederiet. Så jävla skön snubbe!
Citera
2018-10-13, 20:04
Medlem
Enmansdemos avatar
vad är det för jävla rökdykare som inte går in i elden & hämtar kapten Lager?
Är det trovärdigt?
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-10-13 kl. 20:07.
Citera
2018-10-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Är det trovärdigt?

Vad Lager säger till Bengtsson är ju att hela fartyget exploderar om hon inte stänger luckan. Antar att det skulle hända om rökdykare öppnade luckan. Kan inte bedöma om det är trovärdig eller inte.
Det som dock stör mig rejält är att det inte får några konsekvenser, och det aldrig nämns hur det kunde hända. Bengtsson och Margareta försökte visserligen skylla på varandra på olika sätt, men framgick att ingen av dem talade sanning. Den verkliga orsaken nämns aldrig. Och en olycka som denna kan inte ske om inte någon part misskött sig grovt. Antingen Reidar/ledningen för rederiet, som gjort allvarligt fel med säkerheten på båten. Eller kapten själv och Bengtsson, av samma anledning om ovan. Eller, om ingen av ovan nämnda gjort något fel, så kan det inte bli en sådan brand om inte FN och hans kollega misskött sig mycket grovt.
Skulle säga att minst en ovan nämnda skulle bli åtalad om detta hände på riktigt. Enda som skulle kunna kunna ändra på det är om olyckan berodde på en allvarlig miss av kapten Lager själv, och han är ju död och kan inte åtalas. Dock knappast troligt, och dessutom skulle det göras en ordentlig utredning innan det fastställdes.
Citera
2018-10-13, 20:55
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vad Lager säger till Bengtsson är ju att hela fartyget exploderar om hon inte stänger luckan.
Men släng in en rökdykare och sedan får denne stänga dörren efter sig, dykaren var ju på väg ner och sedan vände han av oklar anledning

Jag har för mig att FN ska berätta hur det kunde hända under ett tal,
det får la duga som haveri-koversion, det var ju hans fel som hetsade Lager känslomässigt
i egenskap av kapten att bryta mot säkerhets-föreskrifterna

Det är lite krystat ja att hela maskinrummet plötsligt brinner
så fort Gustavs ligger på sjukhus i ett kallbrands-försök
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-10-13 kl. 21:03.
Citera
2018-10-14, 05:26
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Dr Berggren
Har du hört..(klart du hört) det riktigt obehagliga ljudet när Dr Bergwall virkar i Beatrice dockan, det är nästan radioteatern ger sagan om ringen-nazgul-klass på den effekten

För att inte tala om mörkret i seriens senare del i att låta Malte ta hissen ända ner på egen hand, så jävla onödigt
för intrigen att *klippa fler band* till det förflutna

Dom enda som kunde mäta sä mä Malte i återkommande statister var Jokers föräldrar, någon
som har koll? på deras första respektive sista? framträdande?

"Torbjörn är steril"...till Malin va? som var så döv att hon kunde bli på smällen med fel person och komma undan med det

Ja hur lyckades Joker få till sin sterilitet? var spermierna lila & närsynta?
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-10-14 kl. 06:00.
Citera
2018-10-16, 03:20
Medlem
Kukdukens avatar
Bergwall. Så heter han ja. Var fick jag Berggren ifrån?

Men hallå, de planerar och konspirerar, och gör olagliga affärer hela tiden, men ofta utan att stänga dörren i rummet de befinner sig i! Gränslöst irriterande.

Faslig ruljans på personalanställningar också. Som om vem som helst har befogenheten till det.
Citera
2018-10-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Bergwall. Så heter han ja. Var fick jag Berggren ifrån?

Men hallå, de planerar och konspirerar, och gör olagliga affärer hela tiden, men ofta utan att stänga dörren i rummet de befinner sig i! Gränslöst irriterande.

Faslig ruljans på personalanställningar också. Som om vem som helst har befogenheten till det.

Att anställda på Freja kommer och går ser jag inte något väldigt konstigt med, så är det nog i verkligheten också, att det är ett jobb många har ett par år. Dock hoppas jag att verkliga rederier som kör Finlandsbåtar är bättre på att rekrytera kaptener än vad Dahléns är. Allt från riktiga kräk som Viggo och Carl till totala oduglingar som Torsten Jansson. Ganska få av Frejas kaptener som är någorlunda realistiska karaktärer, Rolf Dahlén och ett par till är det, men de flesta är det inte.
Citera
2018-11-05, 19:56
Medlem
Enmansdemos avatar
Båda Katarina Remmer brorsorna med någon månads mellanrum men det skiter hon i såklart...

Löjligt förövrigt att alla i familjen Remmer måste ha utstuderat ryska förnamn...hör bara Peter..eller Petr, men i själv verket är ingen Ryskspråkig utom Nicolai och det är inte för att han ärvt språket,
utan för sina nära arbetskontakter med Ryssland enbart

Sedan kommer Hans Klinga med det extremt övertydliga namnet Sergei, och han har inte ens den goda smaken att bryta lite symboliskt för å trycka ner dom andra

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att anställda på Freja kommer och går ser jag inte något väldigt konstigt med, så är det nog i verkligheten också, att det är ett jobb många har ett par år. Dock hoppas jag att verkliga rederier som kör Finlandsbåtar är bättre på att rekrytera kaptener än vad Dahléns är. Allt från riktiga kräk som Viggo och Carl till totala oduglingar som Torsten Jansson. Ganska få av Frejas kaptener som är någorlunda realistiska karaktärer, Rolf Dahlén och ett par till är det, men de flesta är det inte.
Det är dock väldigt vemodigt när någon försvinner, jag har sörjt alla som klivit av båten förutom Siv samt alla som tillkom efter 1998
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-11-05 kl. 20:24.
Citera
2018-11-06, 06:18
Medlem
Älskade verkligen Katarina Remmer. Hon var som klippt och skuren för sin roll. Pondus, elegans...
Citera
2018-11-06, 20:36
Medlem
Enmansdemos avatar
Jag köper int den sens-moraliska tvärdiren författarna försökte pracka på mä
att pengar inte kan göra en lycklig

Tony var jävligt lycklig i nåra minuter, fick 11 miljoner av Gustav för å ge bort sin sämre njure till Beata, sedan ytterst krystat råkar en fartdåre till njure hinna före & krocka rakt mot en sten, och ligger sedan redo på operationsbordet när väl Tony anländer till lasarette med nyrikt uppfylld fest-urinblåsa.
Tonys ena njure kunde heller inte då återvinnas på Ebay

Jobbigt å anmäla sig till donationsbrevet å sen inte hinna få leva live som Lill-Babs

Citat:
Båda Katarina Remmer brorsorna med någon månads mellanrum men det skiter hon i såklart...
Vad mena du att Remmer brorsorna gjorde? föddes dom eller dog dom?
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-11-06 kl. 20:58.
Citera
2018-11-07, 03:30
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Är det trovärdigt?

Det fanns ju gasflaskor som riskerade att sprängas....hade varit utsatta för hettan för länge och Lager vågade väl inte riska att båten skulle flyga åt helvete, så han beordrade att dom skulle slå på halonet eller vad det var...brandsläckningssystemet i alla fall...
Citera
2018-11-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Nä, tycker han var helt och hållet jävla otrovärdig .Svag för sin hustru? Han som knullade på henne nu minns jag inte hennes namn . Men i sista avsnittet säger väl hennes unge "pappa" och kollar upp på ett foto av Reidar Dahlen?

Ja, han hade ju flera barn med andra kvinnor. Med sin första fru hade han ju Rolf, Renate och Rebecka. Sedan hade han Tony vid sidan av. Mona. Carl var väl också hans son? Sen som du skriver så har jag också ett svagt minne av att det var en liten unge i slutet som nog också var hans. Är det någon som kommer på om han hade ännu fler barn?

Apropå barn så minns jag att jag och mina kompisar tyckte att Ragnar måste ju vara Henriks son för de var ju SÅ LIKA.... Ha,ha,ha! Typ att vi missat att de ju bara skådespelare.

Sedan minns jag att jag tyckte mycket bättre om unga Lina än den vuxna versionen. Jag tyckte rent av illa om den vuxna och fattade inte hur de kunde ersätta den unga med den hemska, i mina ögon då hemskt fula kvinnan.

Jag tyckte första halvan av serien var bäst och särskilt säsongen med Siw, Peggy och Paula. Men även Raspen, Kåkå, Jussi, Sara, Viggo och ja.... Yvonne så klart, var sådana som gjorde serien bra och rolig. Men sen när det blev Carl, Jeanette, tvillingkaptenen så blev det bara tråkigt. Sen avskydde jag alltid Beatrice och hoppades att Reidar skulle dumpa henne stort. Hemsk kärring vill jag minnas. Kändes bara genomfalsk så jag fattade inte vad han såg hos henne.

Sen tyckte jag inte att Mickies syster passade in....Hon verkade så vuxen men var väl ihop med Junior och kanske även Felix som båda kändes mycket yngre. Jag kanske borde testa se serien igen och se om jag tycker samma lika om något.

Jag var förresten hemskt avundsjuk på Nina som fick ha en bror som Nikolaj.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in