Citat:
Ursprungligen postat av
L.o.a
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera det här, men det har ju pratats en del tidigare om skådespelaren som spelade Felix. Personligen tycker jag inte att skådespelarinsatsen var så dålig som vissa verkar mena.
Däremot upplever jag att själva karaktären är överdrivet snäll – nästan som om han inte har några brister alls. Det känns lite som att det är skådespelaren själv som har hittat på karaktären och berättelsen, och försökt forma något som speglar hur han vill bli uppfattad.
Det blir liksom för mycket "perfektion", och det gör att karaktären inte känns särskilt trovärdig. Som om man har försökt skapa något intressant genom att lägga till saker lite godtyckligt, kanske för att undvika att någon ska ogilla en.
En sak jag inte riktigt förstår är vad det egentligen är Felix blir så upprörd över. Det handlar ju om att Elin tagit pengar från Silver – 100 000 kronor.
Men Felix verkar inte ens reagera särskilt mycket på själva pengarna. Istället blir han mest upprörd över att Elin har "sårat" honom. Exakt vad är det att bli så sårad över att det ska bli ''slut''. Jag syftar mer på att man kan prata om det hela, än att ta det till en slutsats av att det ska bli slut och så upprörd som han blev.
Sedan kom det en scen där han knappt gjorde något med skiftnyckel i maskinrummet och blev upprörd och satte sig ner. Är det verkligen så man skulle reagera mot någon i sådan situation.
Han blir ledsen över att det är slut mellan dem – trots att det faktiskt var han som gjorde slut.
Vad hände egentligen med den delen av storyn? Det går inte riktigt ihop. Visst, man kan bli frustrerad eller arg, men hela situationen känns mest konstruerad för att skapa dramatik mellan de två. För mig blir det bara osammanhängande. Så konstigt att bli så upprörd som han blev.
Till saken hör att det kanske blev lite stressigt med skådespelaren.
Rollen var egentligen skriven till en klasskamrat till mig, på den tiden, men tyvärr omkom han strax innan de skulle börja spela in.
Hur de sedan castade den nya Felix har jag ingen aning om, men som sagt det kan ju ha blivit lite stressigt för att bara försöka få in en skådespelare i rollen.