Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-17, 10:37
  #13
Medlem
Fluffass avatar
kolla efter var du har det kallaste utrymmet.
efter att mäsken har jäst färdigt så tappar man om det och tillsätter jässtopp.
det är mycket viktigt att kolsyran försvinner. sätt på locket och håll för hålet och skaka hela skiten så mycket du kan!! gör det med jämna mellan rum i låt säga två dygn. tappa sedan om mäsken och kolla om det finns någon kolsyra kvar. rör runt med en slev eller nåt, verkar det som om kolsyra finns kvar så vänta. tillsätt sedan klarningsmedel och om det går som det ska så klarnar mäsken fort. Se om du slår mitt rekord att klarna mäsk på EN TIMMA !!!
Citera
2008-07-24, 07:53
  #14
Medlem
GeneralPåsfågels avatar
körde med äggvita. tog ett dygn.. trodde först att jag hade sabbat allt eftersom det flöt runt några vita gegga-grejer i mäsken (efter ca 12 timmar),b men jag lät det stå och när jag kollade det igårkväll så var det lika klart som fint vitt vin
Citera
2008-07-26, 14:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPåsfågel
körde med äggvita. tog ett dygn.. trodde först att jag hade sabbat allt eftersom det flöt runt några vita gegga-grejer i mäsken (efter ca 12 timmar),b men jag lät det stå och när jag kollade det igårkväll så var det lika klart som fint vitt vin
Hur gör man när det är äggvita som gäller?

Och vilka mängder ska man ha?
Citera
2008-07-27, 22:53
  #16
Medlem
GeneralPåsfågels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drast
Hur gör man när det är äggvita som gäller?

Och vilka mängder ska man ha?
Knäck ägget (okokt så klart), separera vita och gula
3 ägg var lagom för en 25 liters sats
Citera
2008-08-04, 14:48
  #17
Medlem
Skaffa ett vinfilter och filtera bort jästen istället om du har bråttom.

http://www.pgw.se/catalog/product_in...roducts_id=318
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback