• 1
  • 2
2008-07-12, 01:16
Medlem
GeneralPåsfågels avatar
Finns det något man kan använda förutom köpt klarningsmedel för att få mäsken att klarna snabbare?
Citera
2008-07-12, 12:56
Medlem
Bloodhounds avatar
Kyla, välflockande jäst, omtappning osv.
Citera
2008-07-12, 16:39
Medlem
tripleas avatar
Kyla är nog det bästa, men det kan vara lite knepigt så här på sommaren, om man inte har en jordkällare eller liknande. Ett alternativ är att skaffa fler jäskärl, och alltid ha flera jäsande satser igång samtidigt. På så sätt kan man ge mäsken mer tid att självklarna.
Citera
2008-07-12, 16:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Har man gelatin hemma så kanske det går att testa, tror att den klarning man köper i butik består till mesta delen gelatin.
Citera
2008-07-12, 17:23
Medlem
Finns nån alg man kan köpa på hälsokostbutiker, kommer inte ihåg namnet dock men sök på brygg.info, där snackade dom om det
Citera
2008-07-12, 17:51
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zormac
Finns nån alg man kan köpa på hälsokostbutiker, kommer inte ihåg namnet dock men sök på brygg.info, där snackade dom om det

agaragar är en alg som man kan köpa i hälsokostbutiker. Om det är rätt vet jag inte.
Citera
2008-07-12, 17:52
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
agar agar ska gå att använda till klarning..ivarjefall för vin..antar att det knappast är skillnad ifall det är vin eller mäsk
Citera
2008-07-14, 16:08
Medlem
klybans avatar
Äggvita används i bland, antar du ska dricka den efter du ska klarna eller?
Citera
2008-07-14, 20:38
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Äggvita används i bland, antar du ska dricka den efter du ska klarna eller?

Inte bättre att köpa klaringsmedel bara? Äggvita känns allmänt instabilt.
Citera
2008-07-14, 21:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Inte bättre att köpa klaringsmedel bara? Äggvita känns allmänt instabilt.
Visst men det var alternativ som efterfrågades och då fick han ett.

Och dom andra alternativen var redan uppräknade så det fanns ingen anledning att ta dom igen.
Citera
2008-07-15, 01:33
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Visst men det var alternativ som efterfrågades och då fick han ett.

Och dom andra alternativen var redan uppräknade så det fanns ingen anledning att ta dom igen.

Mjo, såg nu att han han efterfrågade alternativ till kommersiellt klarningsmedel. Gelatin är ju annars det självklara, finns också nåt vegancrap som heter isinglass som går att använda. Finns förmodligen i butiker med inriktning på salladsmuppar. Dessutom är (som jag sagt tidigare) kylan din vän. Har för mig att jag läst om nån mupp som tom. frös nån brygd för att klarna det, vilket funkade utmärkt.
Citera
2008-07-15, 19:25
Medlem
GeneralPåsfågels avatar
endast gelatin funkar inte. måste ha kiselsyra tillsammans med gelatinet. men äggvita har jag hört om tidigare. ska testa det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in