2009-06-24, 13:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Visst, men i grekiska recept brukare det vara Graviera - och även om de finns de som säger att man kan ersätta Graviera med Gruyere så tycker jag att de är rätt olika - framförallt är Gruyere dubbelt så dyr
Ja, sant. Fast minke ställde en fråga gällande Gruyere så jag antog att det var den han ville ha kommentar på.

~Paul~
Citera
2009-06-24, 13:40
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, sant. Fast minke ställde en fråga gällande Gruyere så jag antog att det var den han ville ha kommentar på.

~Paul~

Enligt wikipedia:

Gruyère cheeses are very popular in Greece where they are known as γραβιέρα (graviera).

Här håller jag inte med wikipedia - jag skulle inte ersätta den ena med den andra - därför ställde jag frågan om källans trovärdighet
Citera
2009-06-24, 20:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Enligt wikipedia:

Gruyère cheeses are very popular in Greece where they are known as γραβιέρα (graviera).

Här håller jag inte med wikipedia - jag skulle inte ersätta den ena med den andra - därför ställde jag frågan om källans trovärdighet
Jaha OK. Men den grekiska varianten är väl tillverkad på licens eller? Det betyder att det trots allt är skillnad på äkta Gruyere tillverkad i Schweiz och den grekiska varianten.

~Paul~
Citera
2009-06-25, 10:12
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Jaha OK. Men den grekiska varianten är väl tillverkad på licens eller? Det betyder att det trots allt är skillnad på äkta Gruyere tillverkad i Schweiz och den grekiska varianten.

~Paul~

Precis, graviera är liksom svensk herrgårdsost gjord på samma sätt som gruyere - jag tror inte att de betalar några licenspengar - och den grekiska varianten kan skilja sig mellan olika platser - de är också mer liberala när det gäller mjölken och använder inte bara ko utan också får eller get.
Citera
2009-06-25, 10:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Precis, graviera är liksom svensk herrgårdsost gjord på samma sätt som gruyere - jag tror inte att de betalar några licenspengar - och den grekiska varianten kan skilja sig mellan olika platser - de är också mer liberala när det gäller mjölken och använder inte bara ko utan också får eller get.
Ja, det blir till slut svårt att kalla det för graviera, när det förekommer så många varianter.

~Paul~
Citera
2009-06-25, 12:55
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ja, det blir till slut svårt att kalla det för graviera, när det förekommer så många varianter.

~Paul~

Detsamma gäller all grekisk ost - Feta produceras i hela Grekland och kan vara väldigt olika på olika platser - de kör inte med lokala geografiska namn som t ex i Frankrike och Italien.
Citera
2009-06-25, 20:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Detsamma gäller all grekisk ost - Feta produceras i hela Grekland och kan vara väldigt olika på olika platser - de kör inte med lokala geografiska namn som t ex i Frankrike och Italien.
Exakt. Mycket förvirrande och smakmässigt osäkert att handla.

~Paul~
Citera
2013-10-06, 19:09
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Hittade nyligen ett recepet som utlovade smaken av äkta grekisk moussaka. Eftersom jag är helt frälst i moussakan som serveras i grekland provade jag receptet och följde det till punkt och pricka... receptet finns här: http://www.hemmetsjournal.se/hj/Reci...&RecipeID=5522

Smaken var helt rätt men konsistensen var lite fel. Efter lite experimenterande och ett samtal till en resturang-ägare jag lärde känna på förra greklandsresan så visade det sig att receptet stämde, men tillagningstipsen var inte helt rätt.

Man ska skära auberginerna i tunnare skivor, c:a 5mm och dessa ska sedan dränkas i salt och helst ligga i några timmar. Helst ska skivorna läggas på en saltbädd och sedan täckas av ett lager med salt på ovansidan. Detta gör att dom blir helt urlakade från vätska och mycket mjuka i konsistensen. Dom ska verkligen dränkas i salt! Någon saltsmak blir det inte då saltet försvinner med vattnet som kramas ur. Denna biten var en av de viktigare i tillagningen eftersom konsistensen av auberginen är mycket viktig.

Ville bara dela med mig av detta då moussaka tillagad efter receptet i länken tillsammans med de små modifikationerna ovan är en av de godaste maträtterna som finns

Har ni aldrig ätit äkta grekisk moussaka är detta ett bra helgmat-tips! Passa gärna på att servera med saganaki som förrätt, en klockren kombination! Rätt ost för saganaki finns i vissa butiker med ordentlig ostdisk. Allt detta tillsammans med en kall Mythos gav verkligen rätt greklandsvibbar

Ber om ursäkt om det ligger i fel forum, men jag hittade ingen specifik receptavdelning...

Måste dra upp den här gamla tråden och återigen fråga om urvattning/saltning av aubergine. Det finns bloggare som säger att de inte alls behövs. När jag har gjort så, alltså inte saltat alls, har auberginen dragit åt sig väldigt mycket fett. Jag har däremot inte märkt att den blivit besk utan saltning, som en del säger att den blir.
Citera
2013-10-07, 01:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Måste dra upp den här gamla tråden och återigen fråga om urvattning/saltning av aubergine. Det finns bloggare som säger att de inte alls behövs. När jag har gjort så, alltså inte saltat alls, har auberginen dragit åt sig väldigt mycket fett. Jag har däremot inte märkt att den blivit besk utan saltning, som en del säger att den blir.
Besk har jag aldrig upplevt att den blir. men suga upp fett det gör den.

Och att det inte behövs...
Det beror ju på vad man vill uppnå eller hur?
I Sverige kan du nog komma undan med köttfärssås där du haft i ketchup.
Lite svårare om du skulle servera det i Italien med spaghetti som pasta bolognese.

Gör jag det själv, i mån om tid om man ska vara ärlig.
Citera
2013-10-07, 18:35
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Besk har jag aldrig upplevt att den blir. men suga upp fett det gör den.

Och att det inte behövs...
Det beror ju på vad man vill uppnå eller hur?
I Sverige kan du nog komma undan med köttfärssås där du haft i ketchup.
Lite svårare om du skulle servera det i Italien med spaghetti som pasta bolognese.

Gör jag det själv, i mån om tid om man ska vara ärlig.

Men...är det ingen som är besatt av att laga PERFEKT moussaka? Då borde det ju finnas benhårda regler för varje steg i tillagningen.
Citera
2013-10-07, 22:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Men...är det ingen som är besatt av att laga PERFEKT moussaka? Då borde det ju finnas benhårda regler för varje steg i tillagningen.
Det finns ingen perfekt moussaka, i Grekland har du typ 10-11 miljoner åsikter om den "perfekta" moussakan. Valet av bästa osten varierar, om bara lammfärs skall användas osv.

Ta upp ett högt rankat recept på nätet och provlaga.
Ändra vid behov.

Här har du ett toppenrecept.
http://greekfood.about.com/od/eggplant/r/moussaka.htm
Citera
2013-10-08, 13:51
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marskattan
Men det ska ju vara potatis i moussaka också. Jag har bott i Grekland och lärt mig göra moussaka av infödda greker.

Potatisen ska ligga i bottnen för att få stabilitet i bitarna man skär ut. Den hjälper även till att suga upp vätska.

Auberginen skivas i 0,5 cm skivor, som någon redan nämnt och kan antingen saltas eller läggas i vatten. Det kan finnas en besk smak och vattnet drar ur denna (lärt mig i Grekland)

Jag brukar fuska lite och fylla auberginer, dvs ta ur inkråmet, hacka och steka tillsammans med köttfärsen. Samma ingredienser som för moussaka. Förgrädda auberginerna och sedan fylla med köttgrejset och toppa med ägg-bechamelsåsen och grädda. Lika gott men enklare variant jämfört med moussaka som är något tidsödande. OK, jag lagar inga småportioner precis och skiva och steka 5-6 äggplantor är inte vidare kul.

Grekisk sallad med Tsatsiki till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in