2013-10-08, 19:58
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Potatisen ska ligga i bottnen för att få stabilitet i bitarna man skär ut. Den hjälper även till att suga upp vätska.

Auberginen skivas i 0,5 cm skivor, som någon redan nämnt och kan antingen saltas eller läggas i vatten. Det kan finnas en besk smak och vattnet drar ur denna (lärt mig i Grekland)

Jag brukar fuska lite och fylla auberginer, dvs ta ur inkråmet, hacka och steka tillsammans med köttfärsen. Samma ingredienser som för moussaka. Förgrädda auberginerna och sedan fylla med köttgrejset och toppa med ägg-bechamelsåsen och grädda. Lika gott men enklare variant jämfört med moussaka som är något tidsödande. OK, jag lagar inga småportioner precis och skiva och steka 5-6 äggplantor är inte vidare kul.

Grekisk sallad med Tsatsiki till.

Intressant! Så man behöver alltså inte salta alls, om nu bara vattnet drar ur beskheten.

Fyllda auberginer låter jättegott, verkligen. Tack för tipset!
Citera
2013-10-09, 10:44
Medlem
Masturblijas avatar
Min farmor var en jäkel på att göra Musaka som folk kallar det i forna Jugoslavien........ hon lever inte längre och receptet minns jag inte, jag kommer ihåg att hon inte hade ost i den. Visserligen använde hon alltid prima varor i matlagningen och brukade ha få ingredienser men de som fanns lyftes verkligen.
Citera
2013-10-09, 12:01
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Intressant! Så man behöver alltså inte salta alls, om nu bara vattnet drar ur beskheten.

Fyllda auberginer låter jättegott, verkligen. Tack för tipset!

Just det, salta vattnet och låt dra i minst 30 minuter.
Citera
2013-10-09, 19:27
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Just det, salta vattnet och låt dra i minst 30 minuter.

Å, nu förstår jag, auberginerna läggs i saltat vatten! Äntligen trillade tioöringen ner!
Citera
2013-10-17, 19:10
Medlem
CarolynHaxs avatar
Nu har jag provat att lägga auberginer i saltat vatten och det funkade jättebra! De var ganska hårda när jag tog upp dem ur vattnet, men blev goda och mjuka efter gräddningen. Dessutom drog de inte till sig så mycket fett, precis som jag ville. Mmmmums för moussaka!
Citera
2013-10-17, 20:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Nu har jag provat att lägga auberginer i saltat vatten och det funkade jättebra! De var ganska hårda när jag tog upp dem ur vattnet, men blev goda och mjuka efter gräddningen. Dessutom drog de inte till sig så mycket fett, precis som jag ville. Mmmmums för moussaka!

Feedback på nåt, sånt gillar jag. Då vet jag ju att i alla fall två har fått det att fungera.
Citera
2013-10-18, 19:07
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Feedback på nåt, sånt gillar jag. Då vet jag ju att i alla fall två har fått det att fungera.

Vi två kan ju ha en väldigt speciell smak...
Citera
2013-10-18, 21:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Vi två kan ju ha en väldigt speciell smak...

Tja, jag har testat nåt med den frukten/grönsaken (eller vad det nu är) och sladdrigare och svampigare har jag inte varit med om. Så jag tycker att om två har konfirmerat att det kan bli bättre så räcker det för mig.
Citera
2024-03-28, 11:34
Medlem
Sladdarens avatar
Rätt så nära Grek- versionen men finns flera versioner i Grekland ochså elelr att man gör lite som man vill med kryddorna och osten

https://www.youtube.com/watch?v=yleYPnIJnKE

* Några viktiga punkter är tomatpuren som tycker jag får fräsa på till skrikröd, tegelröd (medeltemp)
* Rödvin är bättre än vitt vin till och tänka på att reducera det kraftigt så det luktar eller smakar inte alkohol eller kemiskt udda
* Skiva hacka vitlöken är bra här och fräsa lätt några sekunder (lite skvätt vatten)
* Att låta kryddorna få fräsa en stund kort stund
* Att absolut inte översteka köttfärsen, sen en smaksak kanske men inget överdriven stekyta här
* Att låta mjölet till bechamelen med smöret fräsa på en stund så det luktar kakigt och ändrar till gyllen gul eller ännu mörkare men helst inte (temp typ medellåg)
* Att låta bechamelen svalna lite typ 5 minuter till ännu mer kanske 20 minuter innan du drar i ägggulorna
* Blanda gärna i några skedar eller 1/3 del av bechamel med köttfärsen ochså
* Osten kan va nån urinvånar -specialare från Grekland : Kefalotyri. Men det behöver du absolut inte följa
* Toppa gärna ochså med lite riven ost

* Sen har du ju potatisen och auberginerna och ibland ochså zukkinerna 1 cm tjock (aldrig lärt mig stava det) Finns ett flertal metoder där att urvattna dom eller inte alls med salt och baka dom eller steka dom eller fritera dom mm sätt och potatisen ska gärna få lite yta ochså i stekpannan innan de åker i formen

Man kan göra lasagne version eller traditionella versionen med grönsakerna och rovorna längst ner och sen toppar man med äggplantan eller squashen med bechamel på

Gjort många mousakkas och alltid trevligt oavsett vilken smakriktning jag valt
Typiska traditionella kryddor är kanel, lagerblad, ev örter av oregano, persilja, timjan, ibland kryddpeppar, kryddnejlika mfl. Trevligt med lite bakgrundshetta typ cayenne

Ja de va det om det
Citera
2024-03-28, 11:38
Medlem
Sladdarens avatar
Vissa gillar att ha Cocnac istället för vin ochså eller ingen alkohol alls
Köttbuljong (oxbuljong) el hemgjord är bra att ha i , istället för salt.. ja typ så
Citera
2024-03-29, 09:50
Medlem
Sladdarens avatar
Vill man kan man ta bort stora andelar av lila skalet ochså, som för vissa kan anses ge en bitter besk smak. Man drar då bara med osthyveln ränder så man minskar skalet med zebraränder eller skalar av den helt naken. Sen kan du hacka ner skalet ganska fint och steka på det med färssåsen istället

Man kan riva ner zucckini i färsen ochså lite

Viktigt att äggplantan är avvattnat ordentligt med salt (om man inte vill att den släpper så mycket vätska i gratängformen) och sen torkar du av det och kör länge i ugnen med bakplåtspapper på en plåt

Vissa kör mandolin tjockt, andra ca 1/5 cm, tredje 1 cm eller tjockare på auberginerna och potatisen
Man kan lägga ett ströbröd lager i botten som suger upp ev överskottsvätska som släpps sen potatis på

Du kan airfrya potatisen ochså innan gyllenskorpa på båda sidor eller en sida ifall du blockerar med smörpapper i korgen

Trevligt med riven ost ochså emellan varje lager typ som en lasagne

Personligen föredrar jag inte frittat utan ugnsbakat äggplanta med lite neutral olja på båda sidor som får gå 25 min i ugnen
Citera
2024-03-30, 09:37
Medlem
Kanel i köttfärssåsen är den viktigaste touchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in