Rätt så nära Grek- versionen men finns flera versioner i Grekland ochså elelr att man gör lite som man vill med kryddorna och osten
https://www.youtube.com/watch?v=yleYPnIJnKE
* Några viktiga punkter är tomatpuren som tycker jag får fräsa på till skrikröd, tegelröd (medeltemp)
* Rödvin är bättre än vitt vin till och tänka på att reducera det kraftigt så det luktar eller smakar inte alkohol eller kemiskt udda
* Skiva hacka vitlöken är bra här och fräsa lätt några sekunder (lite skvätt vatten)
* Att låta kryddorna få fräsa en stund kort stund
* Att absolut inte översteka köttfärsen, sen en smaksak kanske men inget överdriven stekyta här
* Att låta mjölet till bechamelen med smöret fräsa på en stund så det luktar kakigt och ändrar till gyllen gul eller ännu mörkare men helst inte (temp typ medellåg)
* Att låta bechamelen svalna lite typ 5 minuter till ännu mer kanske 20 minuter innan du drar i ägggulorna
* Blanda gärna i några skedar eller 1/3 del av bechamel med köttfärsen ochså
* Osten kan va nån urinvånar -specialare från Grekland : Kefalotyri. Men det behöver du absolut inte följa
* Toppa gärna ochså med lite riven ost
* Sen har du ju potatisen och auberginerna och ibland ochså zukkinerna 1 cm tjock (aldrig lärt mig stava det) Finns ett flertal metoder där att urvattna dom eller inte alls med salt och baka dom eller steka dom eller fritera dom mm sätt och potatisen ska gärna få lite yta ochså i stekpannan innan de åker i formen
Man kan göra lasagne version eller traditionella versionen med grönsakerna och rovorna längst ner och sen toppar man med äggplantan eller squashen med bechamel på
Gjort många mousakkas och alltid trevligt oavsett vilken smakriktning jag valt
Typiska traditionella kryddor är kanel, lagerblad, ev örter av oregano, persilja, timjan, ibland kryddpeppar, kryddnejlika mfl. Trevligt med lite bakgrundshetta typ cayenne
Ja de va det om det