• 1
  • 2
2008-07-11, 18:33
Medlem
von skithåls avatar
Någon som har några förslag på en bra "musikdator" runt 10.000:-
Citera
2008-07-11, 18:34
Medlem
giggitys avatar
Vad är det för något då?
Citera
2008-07-11, 18:39
Medlem
Hmm, en musik/mediadator skulle jag tolka som en dator med stor hårddisk, inte överdrivet snabb men klarar relativt nya program. Correct me if I'm wrong,

Men för 10k så får du nog en bra musikdator ska du se.
Citera
2008-07-11, 20:52
Medlem
Naikons avatar
kanske det passar bättre i Hårdvara?
Citera
2008-07-11, 21:20
Medlem
HATs avatar
Jag antar att du ska göra musik på datorn, inte sitta och lyssna på musik?

Skaffa en Core 2 Duo med hög klockfrekvens eller en Core 2 Quad med lite lägre klockfrekvens för samma pris, smäll i minst 2 GB RAM, två SATA-300 hårddiskar, eller 4 hårddiskar om du ska RAID:a, och kör minst två partitioner (en för system/program, en annan för projektfiler/samplingsbibliotek). Ska du använda RAID så köp ett Intel-moderkort, eller ett separat RAID-kontrollerkort. Ingen mjukvaru-RAID. Se till att du har Firewire på moderkortet. Köp ett fläktlöst grafikkort, köp tysta fläktar och se till att ljudisolera datorn så mycket som möjligt. Köp tysta hårddiskar. Du kommer vilja ha allting jättetyst. Installera Windows XP 32-bit eller Windows Vista 64-bit om du orkar krångla. Kör inget annat än musikprogram på datorn så slipper du huvudvärk senare. Ska du köra annat så kör dual boot med två OS, ett med musikprogram och ett med all annan skräp.
Citera
2008-07-11, 22:20
Medlem
yowsers avatar
Billigaste iMacen kostar 9.995. Så är du på Den Goda Sidan också...
Citera
2008-07-12, 11:32
Medlem
von skithåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Jag antar att du ska göra musik på datorn, inte sitta och lyssna på musik?

Skaffa en Core 2 Duo med hög klockfrekvens eller en Core 2 Quad med lite lägre klockfrekvens för samma pris, smäll i minst 2 GB RAM, två SATA-300 hårddiskar, eller 4 hårddiskar om du ska RAID:a, och kör minst två partitioner (en för system/program, en annan för projektfiler/samplingsbibliotek). Ska du använda RAID så köp ett Intel-moderkort, eller ett separat RAID-kontrollerkort. Ingen mjukvaru-RAID. Se till att du har Firewire på moderkortet. Köp ett fläktlöst grafikkort, köp tysta fläktar och se till att ljudisolera datorn så mycket som möjligt. Köp tysta hårddiskar. Du kommer vilja ha allting jättetyst. Installera Windows XP 32-bit eller Windows Vista 64-bit om du orkar krångla. Kör inget annat än musikprogram på datorn så slipper du huvudvärk senare. Ska du köra annat så kör dual boot med två OS, ett med musikprogram och ett med all annan skräp.
Tackar så mycket för svaret!
Citera
2008-07-12, 20:01
Medlem
BratBashers avatar
Nu vet jag inte hur grym du e på datorer men vista e det sämsta till musikproduktion om man inte e skillad och optimerar sitt os fast e man så duktig så man kan göra det så bra skulle jag föredra unix.

våga vägra vista!

vilken nivå vill du ha det på? kommer du behöva spela in på olika ställen? visst får man mer för pengarna om man köper ett torn men det e så skönt att bara kunna stoppa allt i väskan och dra till e polare eller en sommarstuga i skogen och så vidare. annars kan du kolla in ett märke som heter Frost de gör datorer tänkta till musikproduktion så de e redan optimerade men du får ju betala lite mer än om du sätter ihop själv så kan du det ska du göra det.

sen funkar faktist mac förvånansvärt bra som standard och dessutom kan du köra logic vilket enligt min mening knäcker de flesta andra musikprogram
Citera
2008-07-12, 20:15
Medlem
Kolla in frost-datorerna.. http://www.frostacm.com/
Citera
2009-10-08, 19:12
Medlem
Billig och bra musikdator!

Hej, kolla på www.studiomusik.se de har en musikdator för 9 995.
Citera
2009-10-08, 22:21
Medlem
PeteDandys avatar
En bärbar Mac kanske? Har själv en iMac och en MacBook Pro och är väldigt nöjd.
www.apple.se
Citera
2009-10-08, 22:54
Medlem
Harikiriis avatar
mac eller alienware

mycket minne, schysst processor och ALOT of utrymme är ju givet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera