• 1
  • 2
2010-11-05, 20:16
Medlem
Herr.Vakens avatar
Någon som kan rekommendera mig en bra dator och en eller flera sköna och billiga mikrofoner som kan uppta ett kling från ett shotglas till ekande toner från ett 1liters vinglas? Samt kanske någon vacker hönas sång också, fall det blir aktuellt.

Jag vill göra triphop. Men vad vet jag när jag väl sitter där och spelar in kan det väl bli något helt annat också. Men såhär

http://open.spotify.com/track/11o09PgviaT4f1OQWZMrTx

Ett mästerverk av massa ljud. Vad behöver jag för att vara kapabel till att göra det? Har ett midikeyboard, utan sladd dock. Men ja. Har akustisk och el gitarr. Sen har jag en hel uppsjö utav materiel som kan skapa ljud. Glas, vinglas, kastruller, stolar, ja. Man kan ju spela på allt möjligt i princip.

Men vad för nyttig inspelnings-hårdvara kan jag behöva? Funderar på att köpa en mac. Men jag har ingen aning om varför. 5k kan jag lägga ut till en början.

Edit: skulle gärna vilja ha möjligheten att sampla också. Har sett sånahära sampling-pads eller vad det heter. Men dom brukar vara rätt dyra?

ah. Jag är totalt grön på inspelning och så. Helt och hållet, och jag vet inte riktigt om jag orkar läsa på. Vore ballt om man bara sprang och kööpte ett färdigt KIT och så var man igång. Gillar som sagt trip hop och sånt. Instrmental hiphop. RJD2, Bonobo, Mos Def, Notorious BIG, Zero 7, Air, ja,, Radiohead. Smashing pumpkins och så också. Som sagt inegn aning om vad jag själv kommer lyckas åstadkomma men dom inspirerar mig iallafall. Och jag har ett helt hav utav passion i mitt huvud. Kan spela gitarr i flera timmar och bara ösa ur mig slingor och flummiga bitar som jag själv kan ge mina synapser orgasm utav. Trummor med fötterna, vissel och random humm som vokaler. Det tar aldrig slut. Jag vill utöka det, och jag vill gärna få ner det på mp3n.
Senast redigerad av Herr.Vaken 2010-11-05 kl. 20:24.
Citera
2010-11-06, 00:25
Medlem
Ska du ha en bra musikdator, så se till att satsa på kvalité! Lägg hellre någon hundralapp mer än en hundralapp för lite på olika delar.
Det som är dom centrala frågorna för en musikdator, är Stabilitet, Tysthet, och Prestanda.

Lite tips:
Dual-Core, processor från Intel, Fler än två kärnor har ställt till det i musikprogram,vilket/vilka program det var, samt om buggarna är fixade kommer jag ej i håg. Rätta mig om jag har fel!

Minst 2 gig i ram, mer skadar inte!
Tänker du dock köra mer än 3 gig så titta över drivrutiner och stabilitet för 64 bit os, kring din mjukvara och ditt ljudkort så det går hand i hand.

Ett moderkort utan integrerat grafikkort. Skaffa hellre ett passivt kylande pci-kort, för stabilitet och tysthet.

Samma med hårdiskar, där du satsar på tysta diskar, samt flera, som du sedan raidar. Kör gärna en enskild disk för operativ, och resten av diskarna för audio.

Som lite extra kryddning, kan ju ljuddämpningspaneler i chassit vara något att sätta in

Lite länktips: http://www.dustinhome.se/pd_5010110383.aspx: Detta chassi har fått bra betyg för musikdator. Racktone har detta chassi för sina musikdatorer. I chassit får du även nätaggregatet på köpet
Citera
2010-11-06, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
Någon som kan rekommendera mig en bra dator och en eller flera sköna och billiga mikrofoner som kan uppta ett kling från ett shotglas till ekande toner från ett 1liters vinglas? Samt kanske någon vacker hönas sång också, fall det blir aktuellt.

Jag vill göra triphop. Men vad vet jag när jag väl sitter där och spelar in kan det väl bli något helt annat också. Men såhär

http://open.spotify.com/track/11o09PgviaT4f1OQWZMrTx

Ett mästerverk av massa ljud. Vad behöver jag för att vara kapabel till att göra det? Har ett midikeyboard, utan sladd dock. Men ja. Har akustisk och el gitarr. Sen har jag en hel uppsjö utav materiel som kan skapa ljud. Glas, vinglas, kastruller, stolar, ja. Man kan ju spela på allt möjligt i princip.

Men vad för nyttig inspelnings-hårdvara kan jag behöva? Funderar på att köpa en mac. Men jag har ingen aning om varför. 5k kan jag lägga ut till en början.

Edit: skulle gärna vilja ha möjligheten att sampla också. Har sett sånahära sampling-pads eller vad det heter. Men dom brukar vara rätt dyra?

ah. Jag är totalt grön på inspelning och så. Helt och hållet, och jag vet inte riktigt om jag orkar läsa på. Vore ballt om man bara sprang och kööpte ett färdigt KIT och så var man igång. Gillar som sagt trip hop och sånt. Instrmental hiphop. RJD2, Bonobo, Mos Def, Notorious BIG, Zero 7, Air, ja,, Radiohead. Smashing pumpkins och så också. Som sagt inegn aning om vad jag själv kommer lyckas åstadkomma men dom inspirerar mig iallafall. Och jag har ett helt hav utav passion i mitt huvud. Kan spela gitarr i flera timmar och bara ösa ur mig slingor och flummiga bitar som jag själv kan ge mina synapser orgasm utav. Trummor med fötterna, vissel och random humm som vokaler. Det tar aldrig slut. Jag vill utöka det, och jag vill gärna få ner det på mp3n.

Skulle vilja ge tips på programmet Reason. Där får du en bra indroduktion för att börja lära sig mecka och förstå ljud! Det innehåller allt du behöver, Trummaskiner, synthar, samplers, effekter och en fet sequencer Går att koppla i hop med andra Daws med =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in