Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-03, 22:53
  #169
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sceptique

Tänkte också inflika med lite egna erfarenheter kring detta.
Jag åt 2-3 proteinbars om dagen under 3 månader och fick riktigt jobbiga problem med magen. Gick alltid uppblåst och fick sån skitnödighetskramp med jämna mellanrum, riktigt jobbigt. Anledningen till att jag åt det varje dag var att jag hade köpt ett gäng lådor när GG hade rea på sina Goodlifebars.
Det är dock inte alla bars och som ger mig dessa problemen utan det beror på vilken typ av sötningsmedel som används. T ex Xylitol och Maltitol är rena smörjmedlet för min mage, nu vet jag dock inte vilket de nämnda barsen innehåller.
Xylitol i större mängder är väl erkänt laxerande?
Citera
2015-03-04, 02:43
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Fick en otrevlig svampinfektion i magen av lightprodukter (sk candida). Då hade jag dock druckit väldigt mycket energidrycker och framförallt proteinpulver under en längre period. Försvann efter att jag slutade med lightprodukter och p-pulver, men det tog sin tid.
Nu mer undviker jag produkter med sötningsmedel förutom någon Monster då och då, vilket funkar. Men dom gånger jag t.ex. provat sötat p-pulver under en längre period så kommer skiten tillbaka.

Va försiktig ni som dricker sånt där ofta. Inte bra för magen.

Källa? Candida är ju en sån där trend-hokus-pokus-diagnos. Står det i dina sjukjournaler?
Citera
2015-03-04, 06:28
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Xylitol i större mängder är väl erkänt laxerande?

Ja det är det. Och oftast vet man när man stoppar i sig det då det står lite större på förpackningen på t ex tuggummi eller Läkerol. Men ibland använder man sig av lite olika sötningsmedel i samma produkt och då kan det vara lätt att missa. Xylitolet var inte problemet med barsen iaf.
Citera
2015-03-04, 12:52
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Källa? Candida är ju en sån där trend-hokus-pokus-diagnos. Står det i dina sjukjournaler?

Ja det gör det. Fick även receptbelagd medicin för det.
Citera
2015-03-17, 20:24
  #173
Medlem
tj.s avatar
Ny studie om lightläsk och midjemått. Diet Soda Intake Is Associated with Long-Term Increases in Waist Circumference in a Biethnic Cohort of Older Adults: The San Antonio Longitudinal Study of Aging.
Citat:
Objectives
To examine the relationship between diet soda (DS) intake (DSI) and long-term waist circumference (WC) change (ΔWC) in the biethnic San Antonio Longitudinal Study of Aging (SALSA).
Results
Adjusted for initial WC, demographic characteristics, physical activity, diabetes mellitus, and smoking, mean interval ΔWC of DS users (2.11 cm, 95% confidence interval (CI) = 1.45–2.76 cm) was almost triple that of nonusers (0.77 cm, 95% CI = 0.29–1.23 cm) (P < .001). Adjusted interval ΔWCs were 0.77 cm (95% CI = 0.29–1.23 cm) for nonusers, 1.76 cm (95% CI = 0.96–2.57 cm) for occasional users, and 3.04 cm (95% CI = 1.82–4.26 cm) for daily users (P = .002 for trend). This translates to ΔWCs of 0.80 inches for nonusers, 1.83 inches for occasional users, and 3.16 for daily users over the total SALSA follow-up. In subanalyses stratified for selected covariates, ΔWC point estimates were consistently higher in DS users.
Conclusion
In a striking dose-response relationship, increasing DSI was associated with escalating abdominal obesity, a potential pathway for cardiometabolic risk in this aging population.
Citera
2015-03-17, 20:30
  #174
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Ny studie om lightläsk och midjemått. Diet Soda Intake Is Associated with Long-Term Increases in Waist Circumference in a Biethnic Cohort of Older Adults: The San Antonio Longitudinal Study of Aging.
SVT har skrivit om studien här.
Citat:
Enligt forskarna bakom studien ger resultaten anledning oroa sig över hur säkert det är att regelbundet dricka lightläsk. Det kan leda till bukfetma men också bidra till ökad risk för hjärtsjukdomar, högt blodtryck, stroke och diabetes, speciellt hos äldre vuxna.

Studien inkluderade 749 personer som undersöktes fyra gånger under en dryg nioårsperiod. Vid början av studien och vid tre senare tillfällen under de kommande tio åren mättes konsumtion av lightläsk, midjemått, vikt och längd hos deltagarna.

Resultatet visade att ökningen i midjemått bland de som drack lightläsk regelbundet var nära tredubbel jämfört med de som inte gjorde det.
Citera
2015-03-17, 20:40
  #175
Medlem
Pappersnesduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
SVT har skrivit om studien här.

Hur såg deras kosthållning ut annars? Folk som dricker läsk regelbundet är väl inte så noga med vad dom äter, eller?
Citera
2015-03-17, 20:42
  #176
Medlem
Kan det inte vara så att dom som var med i den studien är klassiska fetton som köper 15 big mac o sen en lightläsk för att jämna ut? Känns ju inte som att det är tränande följ dom gjort studiem på iaf.
Citera
2015-03-17, 20:45
  #177
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersnesduk
Hur såg deras kosthållning ut annars? Folk som dricker läsk regelbundet är väl inte så noga med vad dom äter, eller?
Ingen aning, har ingen prenumeration på den databasen. Men det är ju som du säger, en trolig anledning till deras ökade midjemått kan ju tänkas bero på deras kosthållning i övrigt. Korrelationsstudier ska man ju som bekant vara skeptisk till.
Citera
2015-03-17, 20:50
  #178
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitmanvictor
Kan det inte vara så att dom som var med i den studien är klassiska fetton som köper 15 big mac o sen en lightläsk för att jämna ut? Känns ju inte som att det är tränande följ dom gjort studiem på iaf.

De som dricker lightläsk är antagligen kroppsbyggare/atleter eller feta personer från min erfarenhet.
Citera
2015-03-17, 21:46
  #179
Medlem
Underkills avatar
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219919
Citera
2015-03-19, 15:19
  #180
Medlem
Det jag främst stör mig på är att det verkar råda någon form av missförstånd mellan folk som hävdar att man blir tjock av lightläsk och alla andra normalt sansade människor.

Min högst ovetenskapliga åsikt i frågan är att lightläsk orsakar hugerkänslor (min egen erfarenhet av detta backar upp det för mig) vilket gör att vissa människor (omedvetet) äter lite mer, lite större portioner, blir mer sugen på mat/sötsaker osv. Inte alla, men vissa.

Däremot så orsakar inte lightläsk i sig någon viktuppgång (vilket alla idioter fått om bakfoten vilket är extra störande när man dricker en Zero eller Max och någon mupp kommer fram och säger "du blir tjock av det där") utan det är ett resultat av att man dricker lightläsk, känner sig småhungrig och proppar i sig några extra kcal utan att ha koll/bry sig om sitt dagliga kcal-intag.

Äter jag en kost på 1500, 2000, 2500 kcal om dagen eller vad man nu stoppar i sig och har koll på detta så går man helt enkelt inte upp i vikt om man bälgar i sig ett par glas lightläsk. Däremot tar tänderna skada, vilket jag själv märkt av dessvärre, och det är skäl nog att vara sparsam med läsken.
__________________
Senast redigerad av mushymushy 2015-03-19 kl. 15:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback