2008-07-11, 16:34
Medlem
Visste ni att när aspartam metaboliseras i kroppen bildas det både metanol (träsprit)och metanal (formaldehyd). Läste nyss på lite om aspartam som jag för övrigt totalvägrar eftersom jag alltid tyckt det låter lite för bra för å vara sant.

Nu läste jag om det på wikipedia och såg att det bryts ner till två mycket giftiga ämnen. Det stod dock inte att de var giftiga utan det stod bara ämnena utan vidare förklaring, är det galenskap eller vad? till och med fucking wikipedia är köpt.

Sen kan man ju säkert komma å säga: men de e så små mängder, men även små mängder av dessa farliga kemikalier är skadliga. Och till de som nästan enbart dricker lightläsk,MADNESS!
Citera
2008-07-11, 16:43
Medlem
Deeecs avatar
Det finns inga konkreta belägg eller bevis för att lagom intag av Aspartam skulle vara skadligt, varken kortsiktigt eller långsiktigt.

De tester som har gjorts har varit groteska överdoser hos möss, knappast nödvändigtvis en vettig skadekontroll för hur det påverkar människor.

Jag dricker litervis varje dag och mår ypperligt
Citera
2008-07-11, 16:44
Medlem
Deeecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erks
rollebolle vad äter du då? du som är så stor o stark?
Cola Zero såklart. Alla vet att Aspartam är anabolt.
Citera
2008-07-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deeec
Det finns inga konkreta belägg eller bevis för att lagom intag av Aspartam skulle vara skadligt, varken kortsiktigt eller långsiktigt.

De tester som har gjorts har varit groteska överdoser hos möss, knappast nödvändigtvis en vettig skadekontroll för hur det påverkar människor.

Jag dricker litervis varje dag och mår ypperligt
det bekymrar dig inte att formaldehyd anses extremt giftigt och cancerframkallande då? eller att få i dig träsprit?

De tester som är gjorda är köpta, det stod inte ens på wikipedia att formaldehyd är ett gift, var tvungen att göra en separat sökning på wikin.
Citera
2008-07-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rollebolle
Vastus lateralis.

Men det jag ville få fram är att viss frukt också innehåller spårämnen, såsom metanol, och även det frigörs vid nedbrytning av livsmedlet.

ok metanol avklarat, men den stora boven är formaldehyd som bland annat används som konserveringsvätska när man konserverar typ döda djur. eftersom det är i princip det enda som inte förstör vävnaden på objektet men samtidigt tar död på allt levande i burken.
Citera
2008-07-11, 16:58
Medlem
Deeecs avatar
Citat:
det bekymrar dig inte att formaldehyd anses extremt giftigt och cancerframkallande då? eller att få i dig träsprit?

De tester som är gjorda är köpta, det stod inte ens på wikipedia att formaldehyd är ett gift, var tvungen att göra en separat sökning på wikin.
Nej. Vi får i oss gift i allt vi äter, gift är en del av allting, men eftersom mängderna är så små har det ingen inverkan. Samma gäller Cola Zero.
Citera
2008-07-11, 17:00
Medlem
crisscrosss avatar
Formaldehyd finns också naturligt i frukt, fisk m.m. Formaldehyd metaboliseras blixtsnabbt till myrsyra och ger inga som helst effekter på vävnader i dessa små koncentrationer.
Citera
2008-07-11, 17:00
Medlem
Citat:
Nej. Vi får i oss gift i allt vi äter, gift är en del av allting, men eftersom mängderna är så små har det ingen inverkan. Samma gäller Cola Zero.
där ser man hur påläst du va på ämnet, zero är ju fucking sötad med aspartam. cola light däremot är sötad med sucralos, som för övrig är ett klorerat ämne vill jag minnas (har inte satt mig in djupt i sucralos än)
Citera
2008-07-11, 17:01
Medlem
jag kommer tillbaka efter jag tränat och gjort lite kalkyler på den exakta mängden aspartam i en viss mängd läsk.
Citera
2008-07-11, 17:02
Medlem
Deeecs avatar
Citat:
där ser man hur påläst du va på ämnet, zero är ju fucking sötad med aspartam. cola light däremot är sötad med sucralos, som för övrig är ett klorerat ämne vill jag minnas (har inte satt mig in djupt i sucralos än)
Vadå hur påläst jag är? Jag har aldrig påstått något annat? Dumfan.
Citera
2008-07-11, 17:05
Medlem
Citat:
Vadå hur påläst jag är? Jag har aldrig påstått något annat? Dumfan.
ojdå trampa ja dig på tårna nu? om du nu vart påläst och bättre än mig så kan du väl vara the bigger man o ha överseende med mig som är sämre än dig? vakta din tunga deeec. den säger mer än du tror
Citera
2008-07-11, 17:07
Medlem
Deeecs avatar
Citat:
ojdå trampa ja dig på tårna nu? om du nu vart påläst och bättre än mig så kan du väl vara the bigger man o ha överseende med mig som är sämre än dig? vakta din tunga deeec. den säger mer än du tror
Du kommer med tröga kommentarer som "där ser man hur påläst du är", utan att definiera vilket ämne jag inte läst på överhuvudtaget.

Vad snackar du om egentligen? Är du full, Erks? Vakta min tunga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in