• 1
  • 2
2008-07-10, 17:56
Medlem
Dd o terfdds avatar
.
NI SOM KRVER BEVIS P GUDS EXISTENS...

Kan ni konkret fysiskt bevisa existensen av ert eget medvetna Jag?

Hur ser ert medvetna Jag ut och vad bestr det av?

(Allts inte er materiella kropp, utan ert medvetna Jag, sjlen som upplever omvrlden via era materiella kroppar!)

Nhe...inte?

S varfr avkrver ni konkreta fysiska bevis fr Guds Jag, fr Guds existens, nr ni inte ens kan bevisa ert eget Jag?

BRJA MED ER SJLVA...

Om ni som r ateister pstr att Gud inte existerar, s kan jag lika grna pst att ni inte existerar!

Om ni drar till med "Cogito ergo sum", s kan jag meddela att Gud ocks tnker...

P samma stt som man med materiella medel inte kan bevisa Guds existens, s kan vi heller inte med materiella medel bevisa fr andra vr egen medvetna existens!

Vi kan bara fr andra bevisa att vr materiella kropp existerar, men vi kan inte med materiella hjlpmedel bevisa att garen av kroppen, dvs den medvetna sjlen, vi sjlva, existerar...

SLUTSATS?

Just det, eftersom vi sjlva vet med oss genom vra upplevelser att vi existerar, trots att vrt medvetna Jag/sjlen inte kan bevisas med materiella medel, s existerar ven Gud, vrt medvetna Jags ursprung!

Precis som solstrlarna inte kan existera utan Solen, s kan inte vi minigudar existera utan Gud!

Senast redigerad av Dd o terfdd 2008-07-10 kl. 17:59.
2008-07-10, 18:04
Medlem
serialbananas avatar
Gud ett sdan svammel. En sak r skert, inget av det du sger r ett bevis fr att gud finns, du bara drmmer till med det lite d och d. Du fr ju faktiskt komma med ngon slags hrledning som r ett riktigt bevis och inte stta in gud p lite olika stllen dr det passar dig...
2008-07-10, 18:05
Medlem
Jag tnker, allts existerar Gud. Fan vad smart!
2008-07-10, 18:10
Medlem
Du bevisade inte guds existens, du motbevisade enbart din egen.

Men jag hller s med dig, det finns inget mer observerbart bevis fr oss sjlva n det finns fr gud.
2008-07-10, 18:13
Medlem
spacekaisers avatar
Ditt resonemang hller inte riktigt i mina gon. Fr det frsta s har vi vanliga ddliga en fysik kropp som vi kan ta och knna p, tala med och lyssna till. Vi kan empiriskt mta att vi existerar genom att helt enkelt g ut p stan och starta ett samtal med de instrument evolutionen har gett oss. Din Gud har inte gett oss mer ledtrdar fr hans existens n ngra vaga metaforer i en bok som ingen med sjlvrespekt tar p allvar samt ett och annat tveksamt fenomen som vi nnu inte har formulerat en godtagbar vetenskaplig modell fr att frklara fullt ut.

Lngre n shr tnker jag inte strcka mig i debatten, jag har sett p dina andra trdar att du inte har ngot intresse i att diskutera, utan enbart propagera.
2008-07-10, 18:17
Medlem
OneUps avatar
Nej, och varfr skulle jag behva det?
Jag har uppfattningen att jag tnker, det rcker fr att jag ska bli njd och veta att jag lever. Om jag inte gr det, vad spelar det fr roll? Jag r av uppfattningen att det bara blir svart nr man dr, s det spelar inte heller ngon roll d om jag aldrig har levt.

Frstr inte varfr du r s jvla pstridig i att motbevisa oss som inte tror p Gud. Du gr ju inga frsk till att omvnda oss, och med din hcklande, verlgsna ton skrmmer du snarare bort de som vacklar i sin stndpunkt.
2008-07-10, 18:17
Medlem
Dd o terfdds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serialbanana
Gud ett sdan svammel. En sak r skert, inget av det du sger r ett bevis fr att gud finns, du bara drmmer till med det lite d och d. Du fr ju faktiskt komma med ngon slags hrledning som r ett riktigt bevis och inte stta in gud p lite olika stllen dr det passar dig...

Ditt medvetna Jag r ett bevis fr Guds existens!

Vem annars n Gud, Urjaget, skulle vara kllan till ditt medvetna Jag?
2008-07-10, 18:18
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Vem annars n Gud skulle vara kllan till ditt medvetna Jag?
Hjrnan?
2008-07-10, 18:18
Medlem
Dd o terfdds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123
Jag tnker, allts existerar Gud. Fan vad smart!

Ja, eftersom ditt Jag r en del av Urjaget!
2008-07-10, 18:21
Medlem
serialbananas avatar
Citat:

Vem annars n Gud skulle vara kllan till ditt medvetna Jag?
Mitt medvetna Jag r bara ett bevis fr att jag existerar. Din teori om Gud saknar vissa grundlgande saker, som tex hllbara bevis.

Om vi ska anvnda Ockhams rakkniv s ter sig exempelvis slumpen som en mycket troligare lsning n ett omnipotent vernaturligt vsen som lter mnniskor utsttas fr allt som hnder i vrlden.
2008-07-10, 18:22
Medlem
Citat:

Vem annars n Gud, Urjaget, skulle vara kllan till ditt medvetna Jag?

s gud styr din kropp? schysst! d r det allts inte du som syndat alla gngerna utan Gud!?
2008-07-10, 18:22
Medlem
Dd o terfdds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Hjrnan?

Gelklumpen kan inte vara kllan till medvetande, d den sjlv r fullstndigt omedveten, bara ett omedvetet freml, ett objekt!

Jaget/medvetandet dremot r sjlva subjektet i kroppen, sjlen som r medveten och upplever omvrlden!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in