Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-07-10, 15:36
Medlem
troo-Ls avatar
Yo

Budget: 10-13k

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): Ja
-Bildredigering (Ja/Nej): Nej
-Videoredigering (Ja/Nej): Nen
-Musikproduktion (Ja/Nej): Nej
-Annat (ange vad): Spel, Filmer, Musik

Kommer du att att ägna dig åt spel (Ja/Nej): Ja

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Ja

Ska skärm ingå (Ja/Nej): Ja

Annan kringutrustning som ska ingå (t.ex mus, högtalare, tangentbord): Nej

Har du några gamla delar som du kan använda (Ange vilka): Inga

Är du beredd att betala 1000:- mer för färdigbyggt dator? (Ja/Nej): Beror på priset på resten av datorn

Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): Nej

Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Nej

Är uppgradering aktuellt i framtiden? (Ja/Nej): Ja

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Till en viss grad.

-------

Hade tänkt köpa från komplett.se men eftersom jag inte är så insatt i sånt här vet jag inte om deras erbjudanden i min prisklass är bra eller inte.

Tacksam för svar
/T
Citera
2008-07-10, 15:54
Medlem
StorSnokens avatar
Slängde ihop något lite snabbt, utan operativsystem men det fixar man enkelt själv eller av en kompis.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=100-34603

blev 700 kr mer men köper man en dator för 13k borde man kunna lägga till ynka 700 kronor

chassi får nån annan kolla då jag är osäker i vilka chassin grafikkortet t.ex får plats i :P
Citera
2008-07-10, 17:18
Medlem
Krukväxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorSnoken
Slängde ihop något lite snabbt, utan operativsystem men det fixar man enkelt själv eller av en kompis.

blev 700 kr mer men köper man en dator för 13k borde man kunna lägga till ynka 700 kronor

chassi får nån annan kolla då jag är osäker i vilka chassin grafikkortet t.ex får plats i :P
No offence, men det där paketet är väldigt dåligt.

Iom att TS inte ska bygga datorn själv är chansen att han överklockar väldigt väldigt liten, vilket gör paketet ännu dåligare.

Fråga till trådskaparen:
Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig bygga ihop en dator från lösa komponenter? Du kan tjäna mycket pengar på det.
Citera
2008-07-10, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krukväxt
No offence, men det där paketet är väldigt dåligt.

Iom att TS inte ska bygga datorn själv är chansen att han överklockar väldigt väldigt liten, vilket gör paketet ännu dåligare.

Fråga till trådskaparen:
Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig bygga ihop en dator från lösa komponenter? Du kan tjäna mycket pengar på det.
Jag tyckte det var ett bra paket. Hade dock bytt grafikkortet till en 4870då den är bättre än 3870x2 på de flesta becnhmarks jag sett plus att den tar mindre plats i chassit och genererar mindre ström och mindre värme och är även lite, lite billigare tror jag. Överklockning av processorn är ju ett måste, och det är dessutom pissenkelt (bara att läsa en enkel guide, finns hur många som helst) till skillnad från förr då man var tvungen att joxa med själva processorn för att överklocka.

En Q6600 kan du få upp i 3,6 ghz med bra processorfläkt. Kommer komma en hel del spel inom något år som kommer dra nytta av fyra kärnor, så jag tror det är bäst med en Quadcore.
Senast redigerad av pettson3816 2008-07-10 kl. 17:27.
Citera
2008-07-10, 17:40
Medlem
Krukväxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Jag tyckte det var ett bra paket. Hade dock bytt grafikkortet till en 4870då den är bättre än 3870x2 på de flesta becnhmarks jag sett plus att den tar mindre plats i chassit och genererar mindre ström och mindre värme och är även lite, lite billigare tror jag. Överklockning av processorn är ju ett måste, och det är dessutom pissenkelt (bara att läsa en enkel guide, finns hur många som helst) till skillnad från förr då man var tvungen att joxa med själva processorn för att överklocka.

En Q6600 kan du få upp i 3,6 ghz med bra processorfläkt. Kommer komma en hel del spel inom något år som kommer dra nytta av fyra kärnor, så jag tror det är bäst med en Quadcore.
Vill du att jag ska motivera mitt uttalande?
TS kan inte sätta ihop en dator själv. Hans kunskapsnivå är begränsad.

Även om han tänker överklocka finns det mycket bättre komponenter som både är billigare och ger TS bättre prestanda.

Behöver info av dig, troo-L, har du någon som kan bygga ihop datorn åt dig och är du villig att överklocka? Utan dessa frågor besvarade är det svårt att sätta ihop ett lagom paket till dig.
Citera
2008-07-10, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krukväxt
Även om han tänker överklocka finns det mycket bättre komponenter som både är billigare och ger TS bättre prestanda.
Intresserad av vad det skulle vara för dator.. En E6850-processor eller?
Citera
2008-07-10, 21:56
Medlem
Manny Calaveras avatar
Citat:

Ett chassi kanske är en bra idé

Eller har jag missat det

Billigare minnen och moderkort kan vara aktuellt och lägga mer kräm på processor och graffe.
Citera
2008-07-10, 22:10
Medlem
Krukväxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny Calavera

Eller har jag missat det

Billigare minnen och moderkort kan vara aktuellt och lägga mer kräm på processor och graffe.
Well spoken!
Citera
2008-07-10, 22:15
Medlem
StorSnokens avatar
Köp billig skit då om du ändå ska uppgradera i framtiden.

Citat:

Eller har jag missat det

Läs hela inlägget ?

och om man ändå inte ska överklocka är det väl lika bra att köpa snabba minnen och cpu direkt. eller ? så jag ser inte vad felet är med en Quadcpu.
Citera
2008-07-10, 22:33
Medlem
Nu saknas det ju skärm och operativsystem till detta men som ovan nämt känner du säkerligen någon som äger och kan hjälpa dig installera det på burken.
Sen vet jag inte om du känner någon som kan plocka ihop datorn åt dig, tror annars att komplett tar 1000kr+ för monteringen av datorn.

Kör med nästan samma burk, jag har dock 4x1024mb minnen istället och sämre grafikkort.
Chassit är väldigt tyst och har bra genomflöde av luft så datorn kommer vara väldigt sval!

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=602702&su=8258F2A8-B96D-4214-B4F2-A464568E8B6E
Senast redigerad av Wiiga 2008-07-10 kl. 22:40.
Citera
2008-07-10, 22:35
Medlem
Manny Calaveras avatar
Citat:
Läs hela inlägget ?

Oups. Måste lära mig det där med att läsa innan man kommenterar, ursäkta.

Men det blir det ännu mer än ynka 700kr över om han ska ha ett chassi på det med. Ett snyggt, tyst chassi kostar lite extra.

I spel kommer han märka mer om han lägger mer på ett bättre grafikkort än att ha så där fina minnen och moderkort tror jag.

Idag kanske man tjänar mer på att ha en snabbare dualcore. Eller har de nya spelen stöd för fyra kärnor?

Annars skulle jag inte tacka nej till ditt paket, det är ju bra grejer och den där skärmen är jag VÄLDIGT sugen på att köpa till mig själv. Möjligvis några egna erfarenheter av den?
Citera
2008-07-10, 22:57
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:
Oups. Måste lära mig det där med att läsa innan man kommenterar, ursäkta.

Men det blir det ännu mer än ynka 700kr över om han ska ha ett chassi på det med. Ett snyggt, tyst chassi kostar lite extra.

I spel kommer han märka mer om han lägger mer på ett bättre grafikkort än att ha så där fina minnen och moderkort tror jag.

Idag kanske man tjänar mer på att ha en snabbare dualcore. Eller har de nya spelen stöd för fyra kärnor?

Annars skulle jag inte tacka nej till ditt paket, det är ju bra grejer och den där skärmen är jag VÄLDIGT sugen på att köpa till mig själv. Möjligvis några egna erfarenheter av den?

Hej igen. Angående chassin så är inte jag ute efter snyggheten, jag har http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CMELITE330 Som jag köpte till min burk, bara det är en låda som håller komponenterna på plats så är jag nöjd :P

Angående cpu så hade jag valt en Quad Core om jag hade köpt ny dator, då de antagligen håller ett bra tag till och mjukvara utvecklas med stöd för 4 kärnor.

Angående skärmen har jag ingen aning, jag pendlar själv mellan 2 LCD skärmar i nuläget, du kan läsa min tråd https://www.flashback.org/showthread.php?t=703933
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in