Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-07-10, 23:13
Medlem
kaff1s avatar
Förlåt för att jag kommer in lite i din tråd men jag ska med köpa ny dator för ungefär samma pris och har samma behov spel, musik, film, internet. Ska inte bygga själv utan köper not på datorbutiken o betalar fför montering.Jag ska även köpa skärm mus o tangentbord.
men behöver hjälp med en del saker.
Detta är de jag har tänkt mig men behöver hjälp med val av chassi, nätagg, och modekort:

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
Corsair TWIN2X4096-6400C5DHX 2x2048MB DDR2 PC2-6400 800MHz 5-5-5-18
Western Digital Caviar XL 500GB 7200rpm 16MB SATA2
Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk SATA
PowerColor Radeon HD4870 512MB DDR5
vanligt nätverkskort inget märkvärdigt

sen 64 bit operativ system men ska man ha home basic eller premium?

ska även köpa en 22" skärm till detta.

Har en fråga till om jag ändå ska köpa tangentbord mus o ljud, varför skulle inte detta paketat vara bra då om man inte ska bygga själv? http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10341 där får jag mus o tangentbord till plus att montering redan e inbakat i priset
Är den jag plockat ihop mkt bättre när jag lagt till chassi,nätagg o modekort?
väldigt tacksam för svar,, tack i förhand.
Citera
2008-07-11, 00:52
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaff1
Förlåt för att jag kommer in lite i din tråd men jag ska med köpa ny dator för ungefär samma pris och har samma behov spel, musik, film, internet. Ska inte bygga själv utan köper not på datorbutiken o betalar fför montering.Jag ska även köpa skärm mus o tangentbord.
men behöver hjälp med en del saker.
Detta är de jag har tänkt mig men behöver hjälp med val av chassi, nätagg, och modekort:

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
Corsair TWIN2X4096-6400C5DHX 2x2048MB DDR2 PC2-6400 800MHz 5-5-5-18
Western Digital Caviar XL 500GB 7200rpm 16MB SATA2
Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk SATA
PowerColor Radeon HD4870 512MB DDR5
vanligt nätverkskort inget märkvärdigt

sen 64 bit operativ system men ska man ha home basic eller premium?

ska även köpa en 22" skärm till detta.

Har en fråga till om jag ändå ska köpa tangentbord mus o ljud, varför skulle inte detta paketat vara bra då om man inte ska bygga själv? http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10341 där får jag mus o tangentbord till plus att montering redan e inbakat i priset
Är den jag plockat ihop mkt bättre när jag lagt till chassi,nätagg o modekort?
väldigt tacksam för svar,, tack i förhand.

Corsair 550W eller 520W. 550W är billigare men lite lägre kvalité, fortfarande superbra kvalité förstås då det är Corsair. 520W är lite glassigare, antar att den låter mindre och så vad vet man.

Antec P182 eller Antec Nine Hundred som chassie.

Gigabyte GA-EP35-DS3 som moderkort, har också bra ljud så du ska inte behöva ett PCI-ljudkort om inte du är en riktig finsmakare. Ska du köpa ett ljudkort se till att du har ett högtalarsystem som matchar det.

Skärm rekommenderar jag Samsung Syncmaster 226BW eller HP W2207H.

Som 64-bit OS ska du ha Vista Ultimate x64. XP är ingen höjdare på 64-bit lika bra att uppgradera sig. Bara att tanka ner från en bra tracker och bränna ut som image på en DVD eller DVD-DL beroende på vad du tankar ner.
Citera
2008-07-11, 03:24
Medlem
Krukväxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troo-L
Yo

Budget: 10-13k

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): Ja
-Bildredigering (Ja/Nej): Nej
-Videoredigering (Ja/Nej): Nen
-Musikproduktion (Ja/Nej): Nej
-Annat (ange vad): Spel, Filmer, Musik

Kommer du att att ägna dig åt spel (Ja/Nej): Ja

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Ja

Ska skärm ingå (Ja/Nej): Ja

Annan kringutrustning som ska ingå (t.ex mus, högtalare, tangentbord): Nej

Har du några gamla delar som du kan använda (Ange vilka): Inga

Är du beredd att betala 1000:- mer för färdigbyggt dator? (Ja/Nej): Beror på priset på resten av datorn

Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): Nej

Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Nej

Är uppgradering aktuellt i framtiden? (Ja/Nej): Ja

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Till en viss grad.
/T
Mycket jidder, nu ger jag dig ett otroligt prisvärt och balanserat paket. Du hittar inte denna prestanda billigare än hos inet.se:
http://img519.imageshack.us/img519/8774/12kkq6.png

Då fattas det bara att du hittar någon som kan bygga åt dig.

Personligen hade jag valt Windows XP då jag upplever att allt går snäppet segare i Vista, webbläsare som musikprogram. Isf hade jag också tagit ett RAM-minnes-kit med 2 GB istället för 4 då du i princip aldrig kommer upp i en användning av mer än 2..

Varför man ska välja Corsairs 520W-nätagg är för att den ingår i HX-serien och har därför modulära kablar vilket gör att man kan plocka bort de kablar man inte använder. De ligger således inte i vägen för luftgenomströmning och estetik, otroligt skönt och behändigt.
Citera
2008-07-11, 10:21
Medlem
kaff1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Corsair 550W eller 520W. 550W är billigare men lite lägre kvalité, fortfarande superbra kvalité förstås då det är Corsair. 520W är lite glassigare, antar att den låter mindre och så vad vet man.

Antec P182 eller Antec Nine Hundred som chassie.

Gigabyte GA-EP35-DS3 som moderkort, har också bra ljud så du ska inte behöva ett PCI-ljudkort om inte du är en riktig finsmakare. Ska du köpa ett ljudkort se till att du har ett högtalarsystem som matchar det.

Skärm rekommenderar jag Samsung Syncmaster 226BW eller HP W2207H.

Som 64-bit OS ska du ha Vista Ultimate x64. XP är ingen höjdare på 64-bit lika bra att uppgradera sig. Bara att tanka ner från en bra tracker och bränna ut som image på en DVD eller DVD-DL beroende på vad du tankar ner.

Men ska jag ladda ner operativ system när jag inte bygger själv då? tänkte att datorbutiken skulloe bygga iuhop åt mig gör de de utan att man köper operativsystem med så de kan testa?
Citera
2008-07-11, 13:02
Medlem
Krukväxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaff1
Men ska jag ladda ner operativ system när jag inte bygger själv då? tänkte att datorbutiken skulloe bygga iuhop åt mig gör de de utan att man köper operativsystem med så de kan testa?
Det blir bra mycket billigare om du hittar någon som bygger åt dig och köper allt från inet.se.
Citera
2008-07-11, 18:07
Medlem
troo-Ls avatar
Tjenare.

Nog kan jag bygga ihop den själv om jag vill och det är mycket billigare. En kunnig polare får agera backup.

Ja jag är villig att överklocka.

tack för alla svar, mer tips
Senast redigerad av troo-L 2008-07-11 kl. 18:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in