2008-07-09, 22:24
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu har jag inte kollat upp exakt följande personers härkomst men jag finner det ganska troligt att de är antingen araber och/eller muslimer:

Refaat el-Sayed, Egypten
Akbar Seddigh, Iran
Ali Akbar Karimi, Iran
Ayad al-saffar
Muhittin Tayli, Turkiet
Zeki Vural, Turkiet
Farhad Saeidi, Iran
Firuz Barbaros Baglikaya
Siamak Alian, Iran
Abdulahad Afram, Syrien
Hazem Kurda, Kurdistan
Zeki Bisso, Syrien
Jean Matti, Syrien
Ahmed Mohamed Saleh
Mohamed Rashad Aly
Saied Ghannadan, Iran
Mohammed Magdi Ahmed Khafagi

Ok, jag läste inte länken så. Men dessa är ju fortfarande mestadels från Iran eller Turkiet, och det är en stor skillnad på personer därifrån jämfört med de vanliga svenska problematiska invandrarna
Citera
2008-07-09, 22:25
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Hur vet du att de inte gör det?

Flera av dem vittnar ju om att det var pga att de inte kunde få jobb, som de tvingades starta eget - och upptäckte sen att de var duktiga på det.

Då är alltså diskriminering positivt? Eftersom annars hade de stått vid ett rullband istället för att bli entreprenörer? Det är den push de behövde för att dra igång eget.

Detta är ju fantastiskt. Kan knappt bärga mig i väntan på alla miljonföretag som kommer att födas i Rosengård och Tensta...
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2008-07-09 kl. 22:32.
Citera
2008-08-23, 03:22
Medlem
tonyhassans avatar
Ruski: En av anledningarna till att många invandrargrupper inte lyckas så bra här som i andra länder är vilka som väljer att söka sig hit. Jag vet att min familj (kom hit som 10-åring) valde mellan flera ställen. (Valet föll på Sverige på grund av en artikel som min mor läste på 70 talet om att unga män fick behålla långt hår under militärtjänstgöring.- dvs open minded samhälle).

Men hade valet gjorts efter var man hade kunnat bli mest framgångsrik så hade USA legat på topp. Och sanningen är den att mina släktingar och familjens vänner som bor i USA har en annan, mycket högre levnadsstandard än vad vi kan få här med samma jobb: läkare, tandläkare, CivIng osv... USA har också en tradition av att släppa in arbetsinvandring.

Så där är min syn på det hela... flyktingar/emigranter med lust efter $$$ och möjligheter väljer nog USA,Canada osv.. Inte Sverige.

Men jag är nöjd.. tycker mina skattekronor för det mesta går till bra saker.
Citera
2008-08-23, 03:34
Medlem
Relijuns avatar
Jag tycker dessa borde få tillfälle att föreläsa på exempelvis skolor där vissa invandrarbarn upplever hopplöshet och kanske kan bli en aning inspirerande; att växa upp och försöka arbeta såpass aktivt att det ger utdelning - men kanske inte lika stor bit som sagt. men tanken är god.

Tycker förövrigt att fler invandrare borde bli poliser..samma sak där; det är lättare att inspirera folk när "man" själv har varit i samma skor.
Kanske kan man få bukt/reducering av gängvåldet i utsatta områden?
..lite offtopic.
Citera
2008-08-23, 08:23
Medlem
lobo69s avatar
Vad gäller Bergendahls i Hässleholm så är det ett företag som drivs av svenskar. Det startades också av en svensk. Greken som idag är styrelseordförande har gift till sig pengarna med grundarens dotter. Har haft en del med företaget att göra och de som driver det är svenskar. Greken tar ingen större del i driften och tydligen så är han inget större ljus. Den som har den verkliga makten är VD Peter Lund som är en duktig kille och står bakom de framgångar som företaget har uppnått de sista åren.
Citera
2008-08-23, 10:21
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobo69
Vad gäller Bergendahls i Hässleholm så är det ett företag som drivs av svenskar. Det startades också av en svensk. Greken som idag är styrelseordförande har gift till sig pengarna med grundarens dotter. Har haft en del med företaget att göra och de som driver det är svenskar. Greken tar ingen större del i driften och tydligen så är han inget större ljus. Den som har den verkliga makten är VD Peter Lund som är en duktig kille och står bakom de framgångar som företaget har uppnått de sista åren.

Bergendahlsgruppen.... AG favör, City Gross osv.

Spiros vår ingifta grek. Han är väl runt 70 idag. Har själv haft affärer med den koncernen för några år sedan.

En VD har inte mer makt än ägarna. Spiros är gift med Elisabeth som är barnbarn till Mikael B. Och deras två barn är också med i ägarbilden och styrelsen.

Sedan att VD Peter Lund är en driftig jävel är en annan sak. Men ägare är alltid ägare.
Citera
2008-08-23, 10:31
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ständigt hör vi ju talas om problem och misslyckade människoöden, kriminalitet och många debattörer skriver så ofta de kan att alla invandrade, särskilt de från Afrika eller Mellanöstern, är analfabeter och fåraherdar.

Då kan det ju vara belysande att ta fram exempel på invandrade som lyckats - och lyckats väldigt bra, här i Sverige...
Man kan även kolla på t.ex.
http://www.doktorsguiden.se/topplistor

Visst finns det en del namn med utländskt härkomst på listan över de mest uppskattade läkarna i Sverige.
Citera
2008-08-23, 14:32
Medlem
Golonkas avatar
Jag förstår vad Ruskigbussen fiskar efter med sin "djupsinniga" trådstart, men att vaska fram ett femtiotal framgångsrika invandrare ur den KÖTT-TSUNAMI av snyltare som rullat in över gränsen....? Wow, liksom!

Påfallande många på listan är heller inte vad jag skulle definiera som "blattar" ens i mina mörkaste stunder....

Undrar hur lång listan skulle bli över bidragssnyltare, småtjuvar, fuskare, våldtäktsmän, rånare och banditer? Kanske rent av tjock som en normalstor telefonkatalog? Kom igen nu, Ruskigbuss! Du gör dig löjlig!

När det sedan gäller den föregivet "lyckade" invandringen av somalier till USA och UK, så har vi redan tidigare ett antal gånger konstaterat att det var rent nys!
Citera
2008-08-23, 15:38
Medlem
Äspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Ja, det finns invandrare som har lyckats.

Marcus Samuelsson tycker jag inte räknas dit eftersom han adopterades vid 3 års ålder. Såna kallar man väl inte invandrare.

Jag känner inte många på listan, men några känner jag till. Bicky Chakraborty till exempel. Han kom till Sverige 1966. Vilka indiska familjer hade råd att skicka sina barn utomlands 1966? Inte de fattiga i alla fall.

Min invändning mot denna studie är tvenne:

#1: Dessa individer har ofta inte haft flyktingstatus, eller har varit personer med ganska hög status i hemlandet. Ett flertal iranier finns med, säkerligen sådana som flydde då shahen föll. Dessa iranier tillhörde ofta toppskiktet i sitt hemland och fick ibland också med sig ett rejält startkapital. Dessa är därför i stora drag inte jämförbara med de invandrargrupper som kommer till Sverige i dag. Man kan inte förvänta sig att en analfabetisk afghan ska klara sig lika väl som en iranier som kommer hit med civilingenjörsexamen och en mille i fickan.

#2: Många av dessa kom till Sverige under 1960- och 1970-talet. Den ekonomiska tillväxten var under den perioden betydligt bättre, det var brist på arbetskraft. Det var lättare för dessa individer att komma till ett land där man kunde få ett jobb på dan. Ett jobb som kanske inte var så bra alla gånger men i alla fall ett jobb där man hade svenska kollegor och lärde sig språket. Är det en sådan miljö som dagens invandrare kommer till.

Vilket skitsnack. Jag kan säga att en av personerna på listan är en familjevän och han hade ett väldigt dåligt jobb när han kom till Sverige. Han var inte på något sätt rik eller väletablerad när han kom hit, men har i tjänat ihop i stort sett allt här i Sverige genom otroligt hårt arbete.

Jag vill inte nämna hans namn eller annan information om honom, men det är en av iranierna på listan.

Sedan undrar jag också var Hazem Kurda kommer ifrån. Någon som vet?
Citera
2008-08-23, 16:02
Moderator
Ruskigbusss avatar
City.se har en serie om lönsam mångfald där de lyfter fram några framgångsrika invandrade.

T ex:

Namir Zetali - som började tillverka halal-slaktade köttprodukter, och som nu gått från student år 1991 till att ha 26 anställda:
http://stockholm.city.se/nyheter/200...ev_jattesucc_/

Rida Zeki - irakisk flyktning, nu chef för en av tunnelbanelinjerna
http://stockholm.city.se/nyheter/200...an_na_langre_/
Citera
2008-08-23, 16:12
Bannlyst
Citat:
City.se har en serie om lönsam mångfald där de lyfter fram några framgångsrika invandrade.

T ex:

Namir Zetali - som började tillverka halal-slaktade köttprodukter, och som nu gått från student år 1991 till att ha 26 anställda:
http://stockholm.city.se/nyheter/200...ev_jattesucc_/

Rida Zeki - irakisk flyktning, nu chef för en av tunnelbanelinjerna
http://stockholm.city.se/nyheter/200...an_na_langre_/

2 st så kallade exempel på framgångrika massinvadrare balnd hundratusentals med lika bakgrund och härstamning är ett synnerligen blekt försök av dig att få dagens och gårdagens massinvadring av mellanösternfolk att likna vid en enorm ekonomisk vinst och berikning för oss alla Ruskigbuss.

Dessutom är halalslakt ett jävla djurplågeri.

kan du inte få fram bättre exempel?
Citera
2008-08-23, 16:15
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye

Dessutom är halalslakt ett jävla djurplågeri.

Dessutom förbjudet i Sverige sen 1930-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in