2008-10-27, 20:52
Medlem
Malen finns i relativt stor utsträkning i Emån men även i skånska helgeån finns den, finns uppgifter om att mal setts jaga i Osbysjön på senare dar(där den funnis tidigare men nu sägs vara helt borta) men det låter jag vara osagt .

I Emån tas det mycket mindre mal av sportfiskare så nu höjs röster bland laxkramarna(rättaresagt havsöringskramare) att beståndet minskäl måste minskas för att den håller på o konkurrera ut havsöringen...
Personligen blir jag mörkrädd när jag hör hur det pratas om sånt.
Vi håller äntligen på att få tillbaka ett bestånd av malen, som iprincip blivit helt utrotad från våra svensk vatten, och då vill folk desarmera det igen. Sjukt om ni frågar mig.

Det har sportfiskats lite på test efter mal i sverige med fiskeprofilen Davd lundqvist i spettsen, det togs endel fisk men inga anämärkningsvärda mängder direkt och inga jätte malar, upp till dryga metern om jag inte missminner mig.
Citera
2008-11-06, 19:49
Medlem
torstenhingstens avatar
Hur ska malköttet smaka? Låter inte så gott
Citera
2008-11-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Emån skall vara det klassiska tillhållet för dessa gynnare. Har varit där vid tre tillfällen och på mina uppskattningsvis 1800 - 2500 kast aldrig fått annat än gädda och abborre, i ungefär samma size som mina drag...

Båven, är väl så långt norrut de figurerar. Även vissa skånska och småländska sjöar och vattendrag skall vara aktuella.

Skulle precis skriva emån. Jag bodde i en håla som heter Ruda som barn och var där och kastade mycket. Fick faktiskt ingenting någonsin.
Citera
2008-11-10, 16:52
Medlem
Vet ett ställe där det bevisligen finns stormal (ett okänt vatten). Ett par kompisar gäddmetade där och fick på en rejäl mal de såg huvudet på den, trots att de hade en stark flätlina + tafs slet den sig..

Mkt intressant vatten... jag själv funderarar på att göra ett seriöst försök efter riktat fiske mot mal där..givetvis släpper jag tillbaka om jag får någon..
Citera
2008-11-16, 17:05
Medlem
flipper1446s avatar
Får man ens fiska fridlysta fiskar? Även om man släpper tillbaka dem? Jag sysslar inte med sånt så jag vet inte, men det känns ju dumt att riskera förstöra munnen på stackarn om det inte finns så många kvar...
Citera
2008-11-16, 18:54
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Får man ens fiska fridlysta fiskar? Även om man släpper tillbaka dem? Jag sysslar inte med sånt så jag vet inte, men det känns ju dumt att riskera förstöra munnen på stackarn om det inte finns så många kvar...
Hur ska man veta vad det är som nappar då Har tillgång till en malsjö där jag ofta är men har aldrig sett någon. De är nattaktiva går då in på grunt vatten. Som tur är går simfåglar upp på land för att sova.
Några små har man fått i nät men de stor går bara rakt igenom. Stort hål att laga för den som fiskar på fel plats.
Citera
2008-11-16, 20:13
Medlem
Gosegrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loffe007
Är väl någon som gör sitt bästa för att få ett eget storsjöodjur, lochness odylika.
Hur stora kan dom bli?
Citera
2008-11-16, 21:02
Medlem
klybans avatar
Mal har sitt dåliga rykte från långt bak i tiden här i Sverige och helt oförtjänt.
Det är snäll beskedlig fisk så länge du inte fått den på kroken, då är den en härlig sportfisk.

Men eftersom den är fridlyst i Sverige så är det få som får den på krocken.
På grund av fridlysningen betyder att den är rätt så sällsynt i våra vatten.
Men i Europa så har dom i de flesta åar, floder och en del sjöar den.

Sök på "catfish" så får ni massor av info om den och hur den skall fångas, och säkert tips på hur den skall tillagas om så önskas.
Och i de länder den finns så är den uppskattad.
Citera
2008-11-16, 23:56
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hur ska man veta vad det är som nappar då
på dig själv du, det är väl klart att man kan bortförklara sig om man råkar bli påkommen. Frågan var om det är tillåtet att sportfiska fridlysta fiskar, men jag har googlat och kommit fram till svaret själv.
Citera
2008-11-17, 00:10
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Detta kan vara en myt, men jag har ganska säkra källor.

Det var en sommar för ganska länge sedan då några dykare skulle kontrollera en bro som går över Indalsälven. De dök ner och började kontrollera bron och de kom upp nästan direkt. Dem hade sett malar som enligt dem var gigantiska, därav vägrade dem att dyka där nere.

Jag har dock aldrig sett någon och kan inte garantera sanningen i den.
Kan det ha varits storsjöodjuret myten kan handla om, för en sådan händelse hände i Östersund så man byggde bron vid Rödön, dykare vägrade dyka ner igen efter man sett något väldigt konstigt i vattnet.
Citera
2008-12-26, 02:15
Medlem
Möckeln

I sjön Möckeln i Småland finns det gott om mal sägs det. Fått upp en på bottenmete en gång ca 4-5kg. Fanns en uppstoppad mal på Haganässkolan i Älmhult förr, men när skolan brann på 70talet brann den inne. Om jag inte missminner mig låg den på ca 60kg.
Citera
2008-12-29, 20:11
Bannlyst
Att en mal inte skulle kunna attackera en människa är givetvis skitsnack. i indien har både människor och tamboskap fallit offer för "goonch" catfish
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in