Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-09, 05:29
  #1
Medlem
Troians avatar
Malen måste vara det absolut vidrigaste djuret som finns i Sverige, men var kan man egentligen stöta på den? Någon som vet någon sjö eller vattendrag där det bekfräftat finns mal?

Läste i Aftonbladet om en mal som försökt äta upp en fotboll. Är ju fan så man blir orolig för sin egen del... Kan man tänka sig att en mal skulle ge sig på en unge som badar?
Citera
2008-07-09, 05:50
  #2
Medlem
buffalos avatar
En mal skulle nog kunna nafsa lite på en badande unge, men inte sluka.

Det finns för övrigt vittnesuppgifter om malar som slukat sjöfåglar.
Citera
2008-07-09, 09:24
  #3
Medlem
sparv3ns avatar
Detta kan vara en myt, men jag har ganska säkra källor.

Det var en sommar för ganska länge sedan då några dykare skulle kontrollera en bro som går över Indalsälven. De dök ner och började kontrollera bron och de kom upp nästan direkt. Dem hade sett malar som enligt dem var gigantiska, därav vägrade dem att dyka där nere.

Jag har dock aldrig sett någon och kan inte garantera sanningen i den.
Citera
2008-07-09, 10:00
  #4
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Detta kan vara en myt, men jag har ganska säkra källor.

Det var en sommar för ganska länge sedan då några dykare skulle kontrollera en bro som går över Indalsälven. De dök ner och började kontrollera bron och de kom upp nästan direkt. Dem hade sett malar som enligt dem var gigantiska, därav vägrade dem att dyka där nere.

Jag har dock aldrig sett någon och kan inte garantera sanningen i den.

Det måste ha varit de mesigaste dykarna någonsin som de grävt fram. =) Malar är ju varken farliga, aggressiva eller vanliga. Jag tror att de flesta dykare i Sverige skulle ge sin högra hand för att få se Mal under bra förhållanden.
Citera
2008-07-09, 14:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Detta kan vara en myt, men jag har ganska säkra källor.

Det var en sommar för ganska länge sedan då några dykare skulle kontrollera en bro som går över Indalsälven. De dök ner och började kontrollera bron och de kom upp nästan direkt. Dem hade sett malar som enligt dem var gigantiska, därav vägrade dem att dyka där nere.

Jag har dock aldrig sett någon och kan inte garantera sanningen i den.

haha hört samma "myt" faktis var det en säker källa det med.
sen en annan myt, en dykare från östersund skulle dyka ner och kolla 3st
cement ringar som var 3meter bred på varje ring, han dök ner och kom upp tamifan lika snabbt, han hade sett något stort, ett huvud som var på ena cementringen, och "svansen" på sista ringen..9meter lång mal?
Citera
2008-07-09, 15:08
  #6
Medlem
Tjennstroums avatar
Det finns en myt som berättar att katoliker på 1400-talet skulle ha inplanterat mal i Storsjön (som avvattnas av Indalsälven för den som inte vet) och somliga har kopplat den här myten samman med observationer av Storsjöodjuret. Den europeiska malen gillar varmvatten och kan bli upp emot 80 år gammal. Som högst sägs de kunna bli 5 meter, de största som fångats i Sverige var omkring 3,5 meter och vägde runt 150 kg. Ingen mal har någonsin fångats norr om Mälaren och i Sverige finns den i nordöstra Skåne, västra Blekinge samt i Emån i Småland, i Östergötland och Södermanland.

Malar kan inte leva i Storsjön för vattnet är för kallt. De leker först när vattentemperaturen når över 22 grader och mår som bäst är temperaturen är över 20.
Citera
2008-07-10, 15:21
  #7
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Emån skall vara det klassiska tillhållet för dessa gynnare. Har varit där vid tre tillfällen och på mina uppskattningsvis 1800 - 2500 kast aldrig fått annat än gädda och abborre, i ungefär samma size som mina drag...

Båven, är väl så långt norrut de figurerar. Även vissa skånska och småländska sjöar och vattendrag skall vara aktuella.
Citera
2008-07-17, 20:16
  #8
Medlem
Meyer_Lanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av featgurd
haha hört samma "myt" faktis var det en säker källa det med.
sen en annan myt, en dykare från östersund skulle dyka ner och kolla 3st
cement ringar som var 3meter bred på varje ring, han dök ner och kom upp tamifan lika snabbt, han hade sett något stort, ett huvud som var på ena cementringen, och "svansen" på sista ringen..9meter lång mal?


... och jag hörde den om malar stora som volkswagen-bubblor vid ett dammbygge i North Carolina. Skrönan är gammal som synden.

http://www.cryptomundo.com/cryptozoo-news/big-catfish/
Citera
2008-07-18, 10:05
  #9
Medlem
bjohos avatar
Ja, kan väl sägas med säkerhet att detta är en myt. Den största som någonsin fångats i hela världen vägde 293 kg, det var en Mekong giant catfish men även den var alldeles för liten för att varken äta människor (eller barn) eller uppfylla någon av de andra myter som återgetts här. För er som tror på sådant, se den här artikeln på snopes. Där har vi i stort sett en sammanfattning och ett avfärdande av samtliga myter som kommit upp i den här tråden.
Citera
2008-07-18, 11:49
  #10
Medlem
Meyer_Lanskys avatar
Nu när vi fått skrönorna ur världen kan vi iaf konstatera att den art vi har här, den europeiska malen Silurus Glanis, är stor med normala mått mätt. Europarekordet ligger på 2.78 m & 144 kg (Italien). Även om de flesta inte blir så stora, kan större exemplar utan vidare svälja t ex en hundvalp hel.

http://news.sky.com/skynews/Home/Sky...00828512700543

För att ge lite perspektiv på hur stora byten en 2 m lång mal (vilket ändå är ett stort exemplar) kan ta, se denna historia om en stackare som tog sig vatten över huvudet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2813680.ab

__________________
Senast redigerad av Meyer_Lansky 2008-07-18 kl. 11:53.
Citera
2008-07-18, 12:22
  #11
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyer_Lansky
Nu när vi fått skrönorna ur världen kan vi iaf konstatera att den art vi har här, den europeiska malen Silurus Glanis, är stor med normala mått mätt. Europarekordet ligger på 2.78 m & 144 kg (Italien). Även om de flesta inte blir så stora, kan större exemplar utan vidare svälja t ex en hundvalp hel.

http://news.sky.com/skynews/Home/Sky...00828512700543

För att ge lite perspektiv på hur stora byten en 2 m lång mal (vilket ändå är ett stort exemplar) kan ta, se denna historia om en stackare som tog sig vatten över huvudet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2813680.ab


Med andra ord kan en mal knappt svälja byten större än 15 centimeter i diameter vid 2 meters storlek, om vi generöst antar att en tre meters mal faktiskt finns i europa (rekordet plus en generös marginal för en eventuellt okänt jätte) skulle kunna svälja något som är 50% större hamnar vi ändå bara på strax under 25 centimeter i diameter. Med andra ord kan ni bada utan att oroa er för att bli uppätna, bara ni håller i strikt diet av rikliga mängder öl och fet mat så att ni har ett inbyggt "malskydd" på magen. =)
Citera
2008-07-18, 14:11
  #12
Medlem
jangos avatar
Malen är extremt sällsynt i svenska vatten, den är fridlyst. Så du behöver nog inte oroa dig. Jag skulle vart med orolig för en stor arg gädda, dom hugger på det mesta.. fiskar, fåglar.. mindre hundar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback