2008-07-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Detta kan vara en myt, men jag har ganska säkra källor.

Det var en sommar för ganska länge sedan då några dykare skulle kontrollera en bro som går över Indalsälven. De dök ner och började kontrollera bron och de kom upp nästan direkt. Dem hade sett malar som enligt dem var gigantiska, därav vägrade dem att dyka där nere.

Jag har dock aldrig sett någon och kan inte garantera sanningen i den.

Var det inte i samband med bygget av Rödöbron som detta kom fram? Om jag inte kommer ihåg fel så stod det även i diverse lokaltidningar?
Citera
2008-07-22, 10:45
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blamer
Var det inte i samband med bygget av Rödöbron som detta kom fram? Om jag inte kommer ihåg fel så stod det även i diverse lokaltidningar?

Det är hur som helst, vilket redan konstaterats från alla möjliga hålla, en myt.
Citera
2008-10-12, 11:24
Medlem
Ozmeisters avatar
Såg en när jag var på landet. Var och paddlade på en lien bäck som binder samman två sjöar. Detta är i småland närmare Oskarshamns-trakten.
Citera
2008-10-12, 13:52
Medlem
det ska finnas mal i sjön Båven om jag inte misstar mig

http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5ven

"Mal är en udda fisk som sägs förekomma i sjön."
Citera
2008-10-12, 16:58
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cker
det ska finnas mal i sjön Båven om jag inte misstar mig

http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5ven

"Mal är en udda fisk som sägs förekomma i sjön."
Den största malen som fångats i Sverige har fångats i båven år 1871. Malen var var 3,6 meter lång och vägde 180 kilo.
Senast redigerad av buffalo 2008-10-12 kl. 17:00.
Citera
2008-10-13, 14:37
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blamer

Det kan det nog ha varit, som sagt så var det tydligen en myt. Men varför ljuger man om något sånt, uppmärksamheten för något sånt är väl inte särskilt stort ändå.
Citera
2008-10-17, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Det kan det nog ha varit, som sagt så var det tydligen en myt. Men varför ljuger man om något sånt, uppmärksamheten för något sånt är väl inte särskilt stort ändå.

Är väl någon som gör sitt bästa för att få ett eget storsjöodjur, lochness odylika.
Citera
2008-10-17, 13:21
Medlem
Ni får väl hålla utkik efter nästa veckas Mitt i naturen på SVT, tydligen skulle han programledaren ner och dyka bland jättemalar då. Deras reportage brukar ju vara aningen sparsmakade, men det kanske finns något matnyttigt där ändå. Om inte får ni iaf se bilder på bjässarna.
Citera
2008-10-23, 16:41
Medlem
Racerbyces avatar
I kväll klockan 20 visas det där programmet på ettan. Det sänds även i repris 24/10 i SVT1, 26/10 i SVT1, 26/10 i SVT24 och 28/10 i SVT24.
Citera
2008-10-23, 17:03
Medlem
Ballfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyer_Lansky
... och jag hörde den om malar stora som volkswagen-bubblor vid ett dammbygge i North Carolina. Skrönan är gammal som synden.

http://www.cryptomundo.com/cryptozoo-news/big-catfish/
...och även jag har läst en liknande historia från amerikanska vatten. men då var det jätteålar.
Citera
2008-10-23, 17:10
Medlem
Malen förekommer i en del småländska åar.

Var en tysk för några år sedan som lyckades kroka en, tydligen visste han inte att den var fridlyst så han höll på att åka dit för nåt slags miljöbrott eller så. Det var väl en ganska stor fisk som han gärna ville behålla.
Citera
2008-10-23, 22:19
Medlem
Maläten?

Mal finns/fanns i Hjälmaren. I början av 1900-talet fick några fiskare från Vinön i sitt nät ett enormt, närmare två meter långt, monster med stor, ful käft och långa "skäggtömmar". Karlarna, som var frikyrkligt engagerade, började sjunga väckelsesånger, då de misstänkte att självaste Belsebub hamnat i noten.
Alltnog, zoologisk expertis artbestämde den sensationella fångsten till europeisk mal (Silurus Glanis). Fisken utställdes på Odensbackens marknad, där den rönte stort intresse. (Någon teologisk granskning av fyndet företogs tyvärr aldrig.)
Senast redigerad av menelik 2008-10-23 kl. 22:25. Anledning: bättre språk och kompletterande fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in