2008-12-30, 12:13
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xismxist
Att en mal inte skulle kunna attackera en människa är givetvis skitsnack. i indien har både människor och tamboskap fallit offer för "goonch" catfish

Fast den sorten tillhör "malartade" fiskar och inte "egentliga malar" så det är en sanning med modifikation...
Citera
2008-12-30, 15:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowscooter
Skulle precis skriva emån. Jag bodde i en håla som heter Ruda som barn och var där och kastade mycket. Fick faktiskt ingenting någonsin.

Vattnet förbi Ruda är - om jag minns rätt - alldeles för strömt, för malen alltså. Konstigt att det aldrig nappade öht för dig - Emån var/är det mycket liv i annars!
Citera
2008-12-30, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fast den sorten tillhör "malartade" fiskar och inte "egentliga malar" så det är en sanning med modifikation...

mmm men dock en sanning jag tror heller inte att en mal på 3m i våra svenska vatten skulle undvika en människa bara för att det är en människa, vid fel tidpunkt på fel plats kan mkt väl en attack ske...
Citera
2008-12-30, 18:46
Medlem
Yazzos avatar
[quote=Troian]Malen måste vara det absolut vidrigaste djuret som finns i Sverige, men var kan man egentligen stöta på den? Någon som vet någon sjö eller vattendrag där det bekfräftat finns mal?
QUOTE]

Tsss..... vidrigaste i Sverige. Märks att du inte mött mitt Ex i baddräkt.

Emån ska ha ett bestånd av Mal. Hur vanlig den är vet jag dock inte. Mitt ex finns det bara ett av, till min och många andras stora lättnad.
Citera
2009-01-02, 15:43
Medlem
Ozmeisters avatar
[quote=Yazzo]
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Malen måste vara det absolut vidrigaste djuret som finns i Sverige, men var kan man egentligen stöta på den? Någon som vet någon sjö eller vattendrag där det bekfräftat finns mal?
QUOTE]

Emån ska ha ett bestånd av Mal. Hur vanlig den är vet jag dock inte. Mitt ex finns det bara ett av, till min och många andras stora lättnad.
Som jag tidigare nämt i tråden har jag själv sett mal i ett litet vattendrag som rinner från lilla rammen ut till ett mini-samhälle som heter mörtfors. Mötfors ligger ca 4 mil norr om Oskarshamn.
Citera
2009-01-04, 04:52
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
[quote=Yazzo]
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
- - -

Har hon skäggtömmar...hot! Har du kvar tlf-numret att bjussa på?

On-t: Lite varstans på nätet dyker det upp "3,6 meter" samt - minns ej nu - vikt om 136 kg (176?): två olika; en i Båven, en i Mälaren. Återigen minns jag ej men har för mig 1870 resp 1876 (taskiga ref, I know). Samtidigt hittar man inte dessa uppgifter om man kör lite grundforskning. Uppslagsverk bortom förra sekelskiftet talar vagt om enstaka större exemplar som "hafva i vårt land påträffats". Någon som har trovärdiga källor på dessa 1800-talsmonster? Inte ospecifika nätlänkar enl de ur mitt bristfälliga minne refererade. Varifrån komma dessa monsterdata?
Citera
2010-05-11, 23:16
Medlem
Det var jag och brorsan, vi var ner vid Emån. Året var 1988 om jag inte missminner mig.
Vi hade hyrt en roddbåt på en lokal camping för att bedriva litet kastfiske. Så jag slängde ut draggen (jo, jag hade hört ryktet om jättemalen i Emån , så det var en rejäl krökt järnpjäs jag sänkte ned i de becksvarta djupen) och väntade.

Ingenting.

Det förflöt närmare två timmar. Jag och brorsan hade precis dukat upp en läcker lunch bestående av smörgås, kaffe och nåt sött till det sistnämda. Plötsligt rister båten till!

Jag blickar ner i abyssen. Ett 4 meters spöke glider långsamt under skorven vi parkerat våra blekfeta arslen i. Han nappar på bytet och börjar dra. Långsamt plockar båden upp i fart. Utan att överdriva skulle jag tippa vår fart till 4 knop då det gick som värst utan att ha mätt farten med knoprepet.

Ni har väl vid det här laget gissat ungefär hur det gick? just det. Min fina järnkrok är numer försvunnen och repet avslitet. Bara i mina värsta mardrömmar kan jag fantisera om det ohyggliga odjur som dväljs i Emåns okristliga vatten...
Citera
2010-05-12, 07:30
Medlem
Bloodweisers avatar
[quote=GoggeGogelius]
Citat:
Ursprungligen postat av Yazzo

Har hon skäggtömmar...hot! Har du kvar tlf-numret att bjussa på?

On-t: Lite varstans på nätet dyker det upp "3,6 meter" samt - minns ej nu - vikt om 136 kg (176?): två olika; en i Båven, en i Mälaren. Återigen minns jag ej men har för mig 1870 resp 1876 (taskiga ref, I know). Samtidigt hittar man inte dessa uppgifter om man kör lite grundforskning. Uppslagsverk bortom förra sekelskiftet talar vagt om enstaka större exemplar som "hafva i vårt land påträffats". Någon som har trovärdiga källor på dessa 1800-talsmonster? Inte ospecifika nätlänkar enl de ur mitt bristfälliga minne refererade. Varifrån komma dessa monsterdata?

Fiskejournalisten Peter Grahn, som är ytterst kunnig vad gäller fiskar och dess biologi, skrev en artikel om malen i Sverige där han granskade gamla foton och tidningsartiklar om jättemalar. Han kom fram till att alla tyvärr var betydligt överdrivna. I de flesta fall rörde det sig om vikter på max hälften av vad som påstods.
Citera
2010-05-12, 13:54
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sclarken
Det var jag och brorsan, vi var ner vid Emån. Året var 1988 om jag inte missminner mig.
Vi hade hyrt en roddbåt på en lokal camping för att bedriva litet kastfiske. Så jag slängde ut draggen (jo, jag hade hört ryktet om jättemalen i Emån , så det var en rejäl krökt järnpjäs jag sänkte ned i de becksvarta djupen) och väntade.

Ingenting.

Det förflöt närmare två timmar. Jag och brorsan hade precis dukat upp en läcker lunch bestående av smörgås, kaffe och nåt sött till det sistnämda. Plötsligt rister båten till!

Jag blickar ner i abyssen. Ett 4 meters spöke glider långsamt under skorven vi parkerat våra blekfeta arslen i. Han nappar på bytet och börjar dra. Långsamt plockar båden upp i fart. Utan att överdriva skulle jag tippa vår fart till 4 knop då det gick som värst utan att ha mätt farten med knoprepet.

Ni har väl vid det här laget gissat ungefär hur det gick? just det. Min fina järnkrok är numer försvunnen och repet avslitet. Bara i mina värsta mardrömmar kan jag fantisera om det ohyggliga odjur som dväljs i Emåns okristliga vatten...

Härligt skrivet, man "ser" hela händelseförloppet under tiden man läser. Önskar att det vore sant Finns det inga vatten kring Värmland som det ska finnas mal i?
Citera
2010-05-12, 15:44
Medlem
Trodde Malen var helt utrotad i svenskt vatten. Nu blev man ju allt sugen på att ägna sitt liv (om det behövs) åt att fånga en!
Citera
2010-05-12, 21:17
Medlem
Kan föreslå för intresserade att ta en resa till floden Ebron i Spanien, där finns det riktiga monster att fiska. 2m i längd och vikter på 60kg är inte ovanligt.
Citera
2010-11-09, 20:23
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Härligt skrivet, man "ser" hela händelseförloppet under tiden man läser. Önskar att det vore sant Finns det inga vatten kring Värmland som det ska finnas mal i?

Bump. Närmsta mal-vattnet från Värmland sett? Mata på med mer frågor och info om denna mytomspunna fisk, riktigt spännande läsning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in