• 1
  • 2
2008-07-08, 21:12
Medlem
Var hos tandläkaren nyligen och de sa att om jag använde flux och tandtråd morgon och kväll, och borstade på, så kunde jag stoppa hålen, för om jag skulle laga tänderna så skulle det bara börja ila mer, och fyllningarna färgas snabbare, så att det blir gula fläckar på lång sikt.

Stämmer detta? Kan hålen verkligen stoppas?
Citera
2008-07-08, 21:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Japp, tydligen:

http://www.tandvard.praktikertjanst.....aspx?id=26181
Citera
2008-07-08, 21:49
Medlem
ahh gött, trodde inte det var sant först.
Citera
2008-07-08, 21:51
Medlem
supermassives avatar
Borsta tänderna dagligen, använd tandtråd och tugga gärna flourtuggummin som t.ex. Flourette. Detta gör tyvärr inte så att hålen försvinner, men hindrar det från att bli värre.
Citera
2008-07-08, 21:57
Medlem
Fan ocksås avatar
När det tagit sig igenom emaljen kan det mig veterligen inte repareras. Så länge emaljen inte har frätit sönder går det att vända på utvecklingen.
Tandtråd, kanske munskölj (aldrig testat), tuggummin och inte för mycket småätande är några tips man kan köra på. Elektrisk tandborste kan vara en bra investering också.
Citera
2008-07-08, 22:28
Medlem
Fan också: de sa att det var små hål, och de sa att jag kunde stopa utvecklingen. Då borde man väl kunna anta att det inte hunnit fräta sönder emaljen?

Förnärvarande tuggar jag nikotin tuggumi dagligen.
Citera
2008-07-08, 22:31
Medlem
Aahas avatar
Åfan, så de e inte försent!! Gött!!
Citera
2008-07-09, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urbannson
Var hos tandläkaren nyligen och de sa att om jag använde flux och tandtråd morgon och kväll, och borstade på, så kunde jag stoppa hålen, för om jag skulle laga tänderna så skulle det bara börja ila mer, och fyllningarna färgas snabbare, så att det blir gula fläckar på lång sikt.

Stämmer detta? Kan hålen verkligen stoppas?

"Flux" äller fluor, ORSAKAR gula/bruna fläckar på tänderna, som ALDRIG går bort. Var sparsam och inte överdosa, följ doseringen på paketet, och lykka till...

När du så har stannat hålet, så måste du sluta med fluortandkräm, använd "Solidox utan fluor" fast inte svälj den hällre, för den har aspartam/xylitol i sig.
Citera
2008-07-09, 10:29
Medlem
abathingapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm_Haka
"Flux" äller fluor, ORSAKAR gula/bruna fläckar på tänderna, som ALDRIG går bort. Var sparsam och inte överdosa, följ doseringen på paketet, och lykka till...

När du så har stannat hålet, så måste du sluta med fluortandkräm, använd "Solidox utan fluor" fast inte svälj den hällre, för den har aspartam/xylitol i sig.

Vad i helvete?
Man ska undvika att äta Fluor under tiden tänderna är i mineralisationsfasen, men eftersom det är 18-års gräns på flashback så borde nog alla dess medlemmar ha färdigmineraliserade tänder.
Fluor orsakar INTE bruna fläckar på tänder som erupterat! Däremot skyddar det och förebygger mot karies så jag föreslår att alla använder det.

För att du ska sväva i livsfara vid överdosering av Fluor krävs ca 300mg om du väger runt 60 kilo. Du kan ju själv läsa på tandkrämstuben och räkna ut om du ligger i riskzonen för fluorförgiftning.
Citera
2008-07-09, 13:31
Medlem
Anteuss avatar
Med att småäta räknas det med att dricka kranvatten?
Citera
2008-07-09, 16:00
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Med att småäta räknas det med att dricka kranvatten?

Kranvatten innehåller inte skadliga ämnen. Så drick - det är bara hälsosamt.
I så fall hade jag inte kunnat skriva detta
Mvh
Citera
2008-07-09, 18:08
Medlem
Köses avatar
Hihi, så du litar mer på Flashback än din tandläkare? Lite kul!

Borsta på bara, använd tandtråd, det kan blöda de första gångerna innan ditt tandkött vant sig. Och skölj med Dentan eller annan fluorlösning.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in