2015-07-17, 20:57
Medlem
Vedklyvens avatar
Rappare-idioterna som Adam Tensta tillhör kan bete sig hur som hellst i det här landet.

Hoppa o skrika o hata som dom vill utan att någon får kritisera dom. Rappa om att knulla Björn Söders morsa, våldta prinsessan Madeleine, springa iväg från en studio för att dom anser sig så jävla diskriminerade.

Så sätter hela jävla gräshopps-svärmen av vänstertwittrare att surra om hur rätt det är.
Citera
2015-07-17, 21:24
Medlem
http://www.friatider.se/adam-tensta-sa-nigger-2007

– Det är inte ett dugg fel att köra med det, svarade Adam Tensta när han i en intervju med Metro 2007 fick frågor om användningen av ord som "niggers" och "bitches" i sina låttexter.

– Så länge det finns niggers, bitches och hoes ska man få säga det. Jag står inte för censur, sade en då 24-årig Adam Tensta till tidningen.
Senast redigerad av ascheberg 2015-07-17 kl. 21:27.
Citera
2015-07-17, 21:47
Medlem
vanarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Ska bryta ner detta i beståndsdelar:

1. Louise: Hon förstår inte varför n-ordet är ett otrevligt och kränkande ord för många människor. Inte nog med att hon besitter denna okunskap, hon väljer dessutom att posta en video där hon delger världen sin okunskap. Inte så jävla klyftigt.
2. TV4: ett företag med nollrasism som ledstjärna bör hantera en sådan här situation smidigare. Skippa Louise deltagande? Eller ta tillfället i akt för att skapa debatt om var gränsen går för att en människa ska få delta i deras program? Istället väljer man otillräckliga förklaringar, överslätningar och till viss del censur. Inte så jävla smart, men som vanligt svårt att förutse hur illa det kan skita sig när man hamnar i en trång situation.
3. Adam Tensta: väljer att utnyttja en tv-spot om hans nya album för att markera mot TV4. Modigt med tanke på att han bränner lite broar hos dem. Slänger verkligen in en sten i myrstacken. Rätt eller fel så lyckas han sätta en fråga som är viktig för honom högt upp på agendan.

Jag tycker Adam är modig som väljer att dissa TV4 direktsänt i deras eget flaggskepp Nyhetsmorgon. TV4 ville undvika frågan men nu pratar alla om den. Om det var smart; skapar debatt om tv4s agerande - eller korkat; han framstår som ett lättkränkt pucko och ger SD en skjuts - får tiden utvisa. Men det kräver cojones att göra sådär.

Till sist, alla som skriver skit om negerjävel hit och dit, åk hem osv - var inte arga på Adam för att er mamma inte kramade er tillräckligt som små.
Eller så skippar man den kränkta negern och tillika rasisten från Tensta.
Citera
2015-07-17, 21:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg

– Det är inte ett dugg fel att köra med det, svarade Adam Tensta när han i en intervju med Metro 2007 fick frågor om användningen av ord som "niggers" och "bitches" i sina låttexter.

– Så länge det finns niggers, bitches och hoes ska man få säga det. Jag står inte för censur, sade en då 24-årig Adam Tensta till tidningen.

Jag trodde faktiskt till en början att unga Louise hade sagt "Neger" när hon var hos TV4, men insåg sedan att det inte ens var så - hon hade sagt det i ett helt annat sammanhang. Adam T. menar alltså att varje person som säger N-ordet i någon form ska dödskallemärkas (eller ja, svartlistas) av media. I varje fall om det är en vit person. Jahaja. Förmodar att nästa steg är att pestmärka "indian" (istället för "ursprungsamerikan"), "mulatt" och varför inte "druga" - trots att det är ett ord för "dragqueen" som är väl etablerat inom HBT-gruppen själv.

Greppet att kräva avbön av alla som har använt ett visst ord är förstås typiskt internet, typiskt för sociala medier. Det är ett effektivt hot därför att man idag kan googla fram ifall någon hyggligt känd (eller helt okänd) person har använt ett sådant ord eller uttryck, och man kan dessutom göra och sprida sådana sökningar anonymt. Före Google och de moderna sökmotorerna var det mycket svårare, i praktiken ofta omöjligt att få fram snabba och säkra resultat på vad folk hade sagt i något förfluget ögonblick.
Citera
2015-07-17, 22:02
Medlem
berranisses avatar
Hur fan kan det ha blivit en sån mediastorm av att Adam Tensta uppfört sig illa i Nyhetsmorgon?

Hur fan kan han ha blivit så upprörd över att en person, som TV4 engagerat i ett annat program, har sagt ordet neger i något program?

Sitter han och kollar alla inlägg i Nyhetsmorgon m.fl. program för att se när han kan använda det som promotion för en ny platta?

Neger är inget nedsättande lika lite som färgad eller vit. Däremot kan jag tycka att ordet nigger inte är särskilt positivt.
Citera
2015-07-17, 23:32
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg

Så länge det finns niggers, bitches och hoes ska man få säga det. Jag står inte för censur, sade en då 24-årig Adam Tensta till tidningen.

Han menade nog att en neger får säga neger till en annan mörkhyad, medans en icke-svarting inte får göra det, eftersom då är man rasist.
Citera
2015-07-17, 23:32
Medlem
Mikeyjamess avatar
Nu bryter han tystnaden:

https://instagram.com/p/5QChUCgWqG/

Citat:
TV4 har så mycket inflytande och så mycket makt. En kanal som når ut till nästan alla som äger en TV i Sverige idag. Med detta faktum tycker jag och många med mig att det följer ett lika stort ansvar. Det är inte bara många av oss som tycker så, TV4 har själva har tagit på sig ansvaret genom jobba under parollen ‪#‎nollrasism‬.

Citat:
TV4 spelar ett fult spel och skiftar fokus från deras egna ansvar när dom sparkar Louise Andersson Bodin från kommande seriesatsning. En person som man fram tills imorse har ställt sig bakom, men alltså nu väljer att dumpa.

Citat:
Det som står klart är att det är otroligt många svenskar, här hemma, såväl som utomlands som känner starkt inför vad som hänt, oavsett vilket läger man ställer sig i. Pajkastningen är såklart väntad, men nu är bollen i rullning och ämnet är uppe på tapeten igen. Vem ska få utrymme att synas och under vilka premisser? Vad får man och vad får man inte säga? Hur utmanar man ett system som inte hör en, inte ser en? När detta nu blir mer tydliggjort så tror jag att vi kan komma närmre förståelse.

Citat:
Och till er ryggradslösa individer och grupper som skickar hot i både min och Louise Andersson Bodins riktning. Ni är riktigt, riktigt låga.

Säger väl ingenting egentligen.
Senast redigerad av Mikeyjames 2015-07-17 kl. 23:52.
Citera
2015-07-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Han menade nog att en neger får säga neger till en annan mörkhyad, medans en icke-svarting inte får göra det, eftersom då är man rasist.

Fast han får kalla kvinnor för slynor och horor ... för att han är uhm.. negroid?
Citera
2015-07-17, 23:56
Medlem
Hor-Ullas avatar
Har negern en ny platta på G eller?
Citera
2015-07-18, 00:30
Avstängd
Artistnamnet Ghostface Killah syftar uppenbarligen på vita, som alltså ska dödas. Nu tror jag inte att Wu-Tang Clan faktiskt vill sätta igång ett blodigt raskrig men den sortens beteckningar och stereotyper finns alltså även "från andra hållet" riktade från icke-vita mot vita/kaukasier, och man kan åtminstone säga att WT Clan glamouriserar den sortens föreställningar. Och reggae/dancehall t ex vimlar av liknande medvetet nedsättande uttryck för "dem whites" och deras kultur.

Eller man leker med dessa ord och idéer, men distinktionen mellan "att leka ironiskt med populära bilder" och att köpa dessa bilder på fullt allvar, det är en skiljelinje som ras/genuskulturella debattörer med förkärlek förbehåller den egna sidan. Svarta får kalla andra svarta "my niggas", sjunga om att skjuta vita poliser och twerka på scen, vita får inte göra samma sak, inte ens när det inte finns några färgade i närheten. Detta är mycket problematiskt om man menar att man i princip riktar sig till alla som vill lyssna på en, svarta och vita, män och kvinnor.

Alternativet vore att t ex Adam Tensta sade att han bara riktar sig till "rasifierade" svarta, att han bara talar/rappar till den egna sorten, men då kan han ju faktiskt inte klaga på TV4 eftersom de inte är någon kanal som riktar sig speciellt till svarta. Och det blir dessutom svårt att se hur Zara m fl skulle kunna gilla eller uppskatta honom och andra N****s utan att det framstår som klapp-på-axeln eller "kulturell appropriering". Hon måste ju se honom genom vita glasögon, eller hur?
Citera
2015-07-18, 00:34
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesaren
Fast han får kalla kvinnor för slynor och horor ... för att han är uhm.. negroid?

Jag vet väldigt litet om honom. Jag vet inte om han bara kallar kvinnor för slynor i sina låtar eller om han gör det utanför scenen med. Om det är så att han bara kallar kvinnor för slynor på sina låtar, då är det acceptabelt. Sådana vulgariteter är vanliga i hip hop-en. Men om han kallar kvinnor för horor/ slynor utanför scenen, då är det inte okej, eftersom det betyder att han saknar respekt för kvinnor.
Citera
2015-07-18, 01:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag vet väldigt litet om honom. Jag vet inte om han bara kallar kvinnor för slynor i sina låtar eller om han gör det utanför scenen med. Om det är så att han bara kallar kvinnor för slynor på sina låtar, då är det acceptabelt. Sådana vulgariteter är vanliga i hip hop-en. Men om han kallar kvinnor för horor/ slynor utanför scenen, då är det inte okej, eftersom det betyder att han saknar respekt för kvinnor.

Många som debatterar sådant här och märker ord (N-ordet eller andra) skiljer inte tydligt på när ett ord förekommer i en sångtext, en litterär text eller en film och när det förekommit utan en fiktiv inramning, så att säga "in real life" eller i en artikel. Att Pippis pappa är negerkung har numera lyfts bort både ur nyutgåvor av böckerna och ur intalad text till gamla tv-filmer. När Behrang Miri tjoade om Tintin i Kongo skilde han varken tydligt på detta album med sin speciella bakgrund (det är ett av de allra första Hergé tecknade och ett av de minst spridda) och stilen i de andra albumen - eller på Tintins fiktiva värld versus Hergé som person. Att kalla Hergé för rasist eller främlingfientlig kräver verkligen en del rasifierande akrobatik, men Behrang Miri ville ha sin poäng och den lyckades han också pricka in, om än bara för en halv dag.

Jag vet inte exakt var Adam drar gränsen, men diskussionen om "trigger warnings" och farliga ord i litterära verk, musik och medier pågår idag för fullt i många länder, inte minst USA, och ofta med ganska dålig avgränsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in