Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-07, 19:47
  #1
Medlem
Ett hett tips är att man knappast fäster en kopplingsanordning med bultar som några har skrivit i tråden, självklart använder man skruvar.
Citera
2008-07-07, 19:55
  #2
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGold
Ett hett tips är att man knappast fäster en kopplingsanordning med bultar som några har skrivit i tråden, självklart använder man skruvar.


Ursäkta`.. Skruvar??
Citera
2008-07-07, 19:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Ursäkta`.. Skruvar??

Ja, precis. En skruv är ungefär som en bult fast försedd med gängor för att ihop med en mutter skapa ett skruvförband. Har du aldrig sett en skruv?
Citera
2008-07-07, 20:05
  #4
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGold
Ja, precis. En skruv är ungefär som en bult fast försedd med gängor för att ihop med en mutter skapa ett skruvförband. Har du aldrig sett en skruv?



Det som kallas bult är det på länken nedan.
http://www.skruvospik.se/Shop/Image/...Bult_Thumb.jpg

Det som brukar kallas för skruv finns på länken nedan.
http://www.skruvospik.se/Shop/Image/...erad_Thumb.jpg

Jo jag har sett massa skruvar i mitt liv fast när jag monterat dragkrokar har jag alltid använd bultar.
Men sen har jag aldrig monterat på nån leksaksbil där har man kanske skruvar´..
Citera
2008-07-07, 20:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Det som kallas bult är det på länken nedan.


Det som brukar kallas för skruv finns på länken nedan.
http://www.skruvospik.se/Shop/Image/...erad_Thumb.jpg

Jo jag har sett massa skruvar i mitt liv fast när jag monterat dragkrokar har jag alltid använd bultar.
Men sen har jag aldrig monterat på nån leksaksbil där har man kanske skruvar´..

Nu vet jag inte hur van du är att läsa ritningar, men "bulten" på första bilden har gängor, då är det per definition en skruv då bultar saknar gängor.
Citera
2008-07-07, 20:13
  #6
Medlem
CoolTrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGold
Nu vet jag inte hur van du är att läsa ritningar, men "bulten" på första bilden har gängor, då är det per definition en skruv då bultar saknar gängor.

Bultar saknar gängor..?
limmar du fast muttern...
Citera
2008-07-07, 20:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTrast
Bultar saknar gängor..?
limmar du fast muttern...

Nej, muttrar och bultar hör inte ihop på något vis. Muttrar använder man ihop med skruvar, i de fall man låser en bult använder man oftast en sprint eller dylikt.
Citera
2008-07-07, 20:16
  #8
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTrast
Bultar saknar gängor..?
limmar du fast muttern...

Antagligen är det korrekt enligt ordlistan , men inte för dom som använder dom..
Citera
2008-07-07, 20:18
  #9
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGold
Nej, muttrar och bultar hör inte ihop på något vis. Muttrar använder man ihop med skruvar, i de fall man låser en bult använder man oftast en sprint eller dylikt.

Är en nit en bult eller.
Citera
2008-07-07, 20:19
  #10
Medlem
CoolTrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGold
Nej, muttrar och bultar hör inte ihop på något vis. Muttrar använder man ihop med skruvar, i de fall man låser en bult använder man oftast en sprint eller dylikt.

Var och hur fäster du sprinten i t.ex. topplocksbultarna..
Citera
2008-07-07, 20:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTrast
Var och hur fäster du sprinten i t.ex. topplocksbultarna..

Topplock skruvas i princip alltid fast, man använder alltså inte några bultar. Oftast är det gängat i motorblocket, i dessa gängor skruvar man sedan fast topplocket med hjälp av skruvar.
Citera
2008-07-07, 20:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Är en nit en bult eller.

Nej.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback