Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-07, 12:36
  #1
Medlem
sceptics avatar
Har nyligen flyttat till radhus med egen frånluftsfläkt på taket som styrs av en liten dimmerliknande sak i sovrummet. Tidigare ägaren hade en vanlig kolfilterfläkt ovanför spisen, men jag vill ventilera bort oset och inte bara blåsa ut det i rummet igen. Har hört mig för med diverse fackfolk som påstår att en sk. alliansfläkt är det man ska ha i mitt fall. Den kan styra varvtalet på takfläkten, fläska på ventilationen när man steker, och dessutom har den en egen fläkt i kåpan som skickar oset upp mot ventilationsröret i taket.

Nu till mitt problem; enligt vissa installatörer och säljare av fläktar riskerar jag att pressa in matos i badrummet om jag använder en kåpa med egen fläkt, eftersom badrum och kök delar ventilationsrör. Fläkten på taket skulle eventuellt inte kunna ventilera effektivt nog om man ökar trycket i kanalen med den extra fläkten i kåpan, och oset skulle då kunna pressas in i övriga rum som delar ventilationsrör med köket.

Finns det nån fläktnisse här som har erfarenhet av kåpor för central frånluft jmf med alliansfläktar med egen fläkt i kåpan som kan komma med tips och råd om vilket system som skulle funka bäst?
Citera
2008-07-07, 16:31
  #2
Moderator
Tystnads avatar
Har varit med & bytt ut massor av gamla spiskåpor med varvtalsreglering(trasig) av centralfläkten på vinden/taket mot Futurum/Franke F240 Alliancefläkt ,vit
Typ:240-16 prod.nr:2401-0016 som har en inbyggd fläkt i kåpan vid spisen för utökad forcering.

Abslolut INGEN har klagat senare på att det tryckts in matos i badrummet.Tvärtom är alla supernöjda då utsugningen av matos förbättras avservärt jämför med tidigare då enbart spiskåpa fanns.

Så jag tror inte du behöver oroa dig för detta.

Kolla dock så att din befintliga fläkt på taket klarar varvtalsreglering finns nämligen olika typer dels elektronisk varvtalsreglering dels (mera ovanligt) trafo reglering då ändras hastigheten via tre fasta steg (i trafon) medels en brytare med tre lägen på spiskåpan.
Citera
2008-07-07, 16:48
  #3
Medlem
Varför inte bara dra en separat kanal från köket o rätt upp?.
inte speciellt dyrt.

fråga här annars.---> http://www.byggahus.se/forum/ventilation/
Citera
2008-07-07, 22:16
  #4
Medlem
sceptics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har varit med & bytt ut massor av gamla spiskåpor med varvtalsreglering(trasig) av centralfläkten på vinden/taket mot Futurum/Franke F240 Alliancefläkt ,vit
Typ:240-16 prod.nr:2401-0016 som har en inbyggd fläkt i kåpan vid spisen för utökad forcering.

Abslolut INGEN har klagat senare på att det tryckts in matos i badrummet.Tvärtom är alla supernöjda då utsugningen av matos förbättras avservärt jämför med tidigare då enbart spiskåpa fanns.

Så jag tror inte du behöver oroa dig för detta.

Kolla dock så att din befintliga fläkt på taket klarar varvtalsreglering finns nämligen olika typer dels elektronisk varvtalsreglering dels (mera ovanligt) trafo reglering då ändras hastigheten via tre fasta steg (i trafon) medels en brytare med tre lägen på spiskåpan.

Tack för svaret. Jodå, fläkten går att varvtalsreglera. I dagsläget görs det med en "dimmer" (fått för mig att det heter tyristor egentligen) som sitter i sovrummet på övervåningen. Den surrar en del och gör även så att lindningarna i fläktmotorn surrar, enligt en elektriker, så det är också en anledning att skaffa en kåpa med trafo, som tydligen ska surra mindre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback