2004-09-01, 11:28
Medlem
iglos avatar
Bergrumet och portarna som jag pratar om högre upp i tråden har jag hört ska säljas ut och bli svampodling.
Vilket även bekräftar varför alla skyttevärn etc. som ligger runt själva ingången är så slitna och i vissa fall helt sönder.

Däremot så finns det ju fortfarande kvar en ingång i berget borta i Ramsta (Ransta kanske det heter). Det gamla Uran brottet.
Där ska det fortfarande vara hög aktivitet.

För någon månad sen så var jag uppe på billingen och körde runt. Anledningen till varför vill jag inte komentera.
Men under denna rundtur så råkade vi av misstag åka rätt in i någon sorts förvaringsanläggning. Stora hus gjorda av metall som var skyltade med varningsskyltar för explosiva varor.
Kan det vara där dom lagrar haubitspatroner?

Om det är någon som är intresserad utav att åka dit och titta så kan jag över PM ge en vägbeskrivning.
Citera
2004-12-14, 18:03
Medlem
okkes avatar
Jag tror ni överdriver lite med all militär och insatsstyrka etc. jag har varit där och försökt ta mej in (Snäppet till omöjligt, kom inte ens igenom de stängslen som var innan de stora metallportarna) och efter ett tag kom en securitas bil, tror det var en normal patrullering och inget larm eller dylikt vi satt av. Iallafall så har det nånting med tåg att göra då det har gått en tågräls in där, när jag var liten fanns de gamla spåren kvar i cykelvägen på andra sidan gatan men de är överasfalterade nu.

Jag undrar varför det finns tågförbindelse om det ska vara ett sjukhus där inne, men jag har också hört den förklaringen.
Citera
2004-12-20, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okke
Jag tror ni överdriver lite med all militär och insatsstyrka etc. jag har varit där och försökt ta mej in (Snäppet till omöjligt, kom inte ens igenom de stängslen som var innan de stora metallportarna) och efter ett tag kom en securitas bil, tror det var en normal patrullering och inget larm eller dylikt vi satt av. Iallafall så har det nånting med tåg att göra då det har gått en tågräls in där, när jag var liten fanns de gamla spåren kvar i cykelvägen på andra sidan gatan men de är överasfalterade nu.

Jag undrar varför det finns tågförbindelse om det ska vara ett sjukhus där inne, men jag har också hört den förklaringen.

Porten leder in till en tunnel som tidigare har använts för att förvara tåg. Sj har tidigare haft ganska många reservtåg som skulle användas i händelse av krig. En del av de förvarades här därav rälsen.
Citera
2009-10-23, 14:54
Medlem
Snibelsnors avatar
Om någon e sugen på en Ue polare i skövde PM tack
Citera
2009-10-23, 23:38
Medlem
majzkolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iglo
Tjenare grabbar.... Jag vet ett ställe här i skövde... som leder in under hela billingen...
bland annat temporärt sjukhus för KSS här i skövde..... med en massa gånger upp igenom berget.... du kommer bland annat upp vid slutet av skidbacken etc...

Har hört att det ska vara jäkligt stort där inne....

hör av er om ni är sugna på en färd någon gång....

Haha nu överdrev du lite va! så jävla intressant är det inte där kan jag lova
Citera
2015-01-12, 14:10
Medlem
Chicken-hawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonc
Oj! Många rykten från min barndom bekräftas i denna tråd! Fan vad härligt. bergsjukhuset hörde man ofta talas om (har dock aldrig reflekterat över ingångarna vid simsjön). Ett ställe som ingen verkar ha tagit upp i tråden är när man kör snett uppför billingen från villaområdet på sluttningen som om man skulle till Lerdala, dvs upp mot den långa spikraka vägen som går längs hela berget. Där på sluttningen finns en skarp kurva och en igenväxt skogsväg med ordentliga förbudsskyltar som går norrut rätt in i skogen, i närheten av asfaltverket. Nån som vet?

En annan grej som kan vara intressant: telemasterna (eller vad de nu är) uppe på berget.

Och en tredje grej: på rydskolan där jag gick, eller rättare sagt under den, finns ett system av skyddsrum och gångar som enligt flera lärare på skolan skulle vara ett påbörjat militärsjukhus, men som av nån anledning avslutades och förblev en labyrint av skyddsrum. Därinne fanns ett pinigsbord och lite kontor för fritidsledarna. Jävlar vad arga de blev när vi lekte tjuv o polis där i sexan.

När jag gick på Rydskolan så fick vi springa fritt där inne i skyddsrummen. En låst dörr leder upp till de andra skyddsrummen vid Spånvägen.
Citera
2015-01-12, 14:25
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fopppa
Porten leder in till en tunnel som tidigare har använts för att förvara tåg. Sj har tidigare haft ganska många reservtåg som skulle användas i händelse av krig. En del av de förvarades här därav rälsen.

Intressant, kan du berätta mer?
Citera
2015-01-13, 20:43
Medlem
LINK82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo
Intressant, kan du berätta mer?

Kolla här !

http://www.benkar.se/glomdarum/galle...and/index.html
Citera
2015-01-13, 21:42
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LINK82
Kolla här !

http://www.benkar.se/glomdarum/galle...and/index.html

Jo, jag har varit där jag också och fotat/klättrat igenom hela anläggningen. Det var det fopppa skrev som gjorde mig nyfiken.
Citera
2016-05-21, 21:55
Medlem
http://www.skovdenyheter.se/article/...igen-for-gott/
http://www.skovdenyheter.se/article/anligen/
Senast redigerad av Arneiskogen 2016-05-21 kl. 21:59.
Citera
2016-08-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iglo
Tjenare grabbar.... Jag vet ett ställe här i skövde... som leder in under hela billingen...
bland annat temporärt sjukhus för KSS här i skövde..... med en massa gånger upp igenom berget.... du kommer bland annat upp vid slutet av skidbacken etc...

Har hört att det ska vara jäkligt stort där inne....

hör av er om ni är sugna på en färd någon gång....
jag och några kompisar är riktigt sugna på att undersöka detta häftiga ställe, lust att förklara lite bättre på hur man kommer in ?
Citera
2016-08-05, 20:15
Medlem
Du kommer inte in. Precis som det står ovan är det igengjutet!!
Nä de va inget sjukhus heller!!
Reservkraft för järnvägen va detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in