2003-09-07, 21:41
Medlem
jels avatar
ligger det inte något ställe om man tar till höger i den stora fabiansrondellen så åker man en stund och kommer fram till en ingång till regementet rakt in i skogen där verkar det ligga något skumt, men det är nog inte att rekommendera att kolla upp det. Man blir säkert skjuten av någon nervig liten militär som tror det är ryssen som kommer.
Citera
2003-09-08, 09:41
Medlem
Hercule Poirots avatar
Nja... Vet inte riktigt vilket ställe du pratar om... Vägarna på övningsfältet är vanliga vägar så där är det tillåtet att åka. Tror dock stridsvagnsspåren är något förbud på men det är egentligen ren självbevarelsedrift att inte åka där.

Vill du ut o kolla på övningsfältet så tror jag lättaste vägen är från Skultorp där det är skyltat mot Klagstorp. Klagstorp som är en står herrgård ligger ungefär mitt på övningsfältet. Sedan sträcker sig det ända ner till Vreten om du nu vet var det ligger. Tror de flesta vägarna är "vanliga vägar". Om inte så står det skyltat.

Tror inte det är någon bra idé för dig att börja snoka runt byggnader runt regementena eller ute på övningsfältet. Du har ju vakterna som är ute och tittar till förråden och kasunerna samt alla värnpliktiga som är ute på övningsfältet och skjuter eller tränar något. Tror du åker på hyffsat med skit om du bryter dig in i militära byggnader så om jag vore du skulle jag nog skippa det....
Citera
2004-04-12, 16:27
Medlem
iglos avatar
Sorry för att jag sliter upp tråden igen....
Citera
2004-04-12, 17:38
Medlem
snuttes avatar
Tror inte man kan vandra på många ställen däromkring utan att stöta på värnpliktiga som pysslar med nått. Tyckte vi rände överallt hela tiden.
Citera
2004-04-12, 18:05
Medlem
iglos avatar
Stället jag snackar om ligger precis vid skidbacken....
Citera
2004-04-13, 00:00
Bannlyst
om man tar vägen som går mott KSS förbi ishallen så åker man förbi en fet port rakt in i berget upp mot billingen
Kan inte tänka mig att det finns något häftigt just därinne men en stor järndörr är det.
Under KSS finns det väl inte så mycket heller , det enda som jag sett i kulvertarna under där är en o annan döing o lite omklädningsrum, men det kanske finns något roligt som jag missat
Citera
2004-04-14, 02:34
Medlem
LonErs avatar
Exakt vad är KSS?
Citera
2004-04-14, 03:01
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonEr
Exakt vad är KSS?
Kärnsjukhuset i Skövde
Citera
2004-04-15, 20:36
Medlem
stolares avatar
Det finns en djävla massa gångar i Billingen

Långt fler än de portar vid KSS som nämnts tidigare. Berget har haft fantastiskt stora underjordiska bergrum för krigsledning, stabsfunktioner, flygledning m m. Det rör sig inte bara om bergrum på Skövdesidan av berget, det finns lika många ingångar/rum på andra sidan berget. De flesta -dock inte alla - har dock satts igen på senare tid efter att de blivit obsoleta.

Billingen är att betrakta som en scheizerost i sammanhanget.
Citera
2004-05-26, 13:16
Medlem
Oj! Många rykten från min barndom bekräftas i denna tråd! Fan vad härligt. bergsjukhuset hörde man ofta talas om (har dock aldrig reflekterat över ingångarna vid simsjön). Ett ställe som ingen verkar ha tagit upp i tråden är när man kör snett uppför billingen från villaområdet på sluttningen som om man skulle till Lerdala, dvs upp mot den långa spikraka vägen som går längs hela berget. Där på sluttningen finns en skarp kurva och en igenväxt skogsväg med ordentliga förbudsskyltar som går norrut rätt in i skogen, i närheten av asfaltverket. Nån som vet?

En annan grej som kan vara intressant: telemasterna (eller vad de nu är) uppe på berget.

Och en tredje grej: på rydskolan där jag gick, eller rättare sagt under den, finns ett system av skyddsrum och gångar som enligt flera lärare på skolan skulle vara ett påbörjat militärsjukhus, men som av nån anledning avslutades och förblev en labyrint av skyddsrum. Därinne fanns ett pinigsbord och lite kontor för fritidsledarna. Jävlar vad arga de blev när vi lekte tjuv o polis där i sexan.
Citera
2004-05-26, 15:15
Medlem
stolares avatar
Ingångarna som finns upp mot Simsjön

Har inte med det militära försvaret att göra; det är civilförsvarets gamla stabs- och sambandscentral. Mig veterligt är de nedlagda och ersatta av nybygget nere vid brandstationen i stan - atombombsäkert minsann!
Citera
2004-06-03, 21:43
Medlem
Billingen

I billingen finns både en sjukhus del som ska ersätta/stödja KSS vid ofred. Där finns även en del militära installationer. Har själv haft det tvivelsaktiga nöjet att gå post där några gåner näs saker ska förflyttas dit eller därifrån. Har aldrig sett några vapen där men materiel och möbler som har flyttats runt inne i berget. Detta har gjorts av folk från förådet i SKövde Garnison. Kan därför utgå från att det är militära saker.

Som ren spekulation kan man ju anta att det finns vapen där ine. Varför ska man annars ha en dubbelpost på varje väg fram emot ingången samt tre patrulerande dubbelposter ur vaktstyrkan när dom ska in och hämta eller lämna något i berget? Men som sagt, bara en välgrundad gissning när det gäller vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in