2008-07-07, 15:42
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanye
Det handlar inte om vad han kallar färgen, det du kallar för blå kallar han också för blå. Men i hans ögon är den blåa kritan inte likadan som den är i dina ögon.

Men ett visst föremål har ju bevisligen en bestämd färg, oavsett om betraktaren är blind eller seende.

Att en person sedan upplever himlen vara lika grön som gräset beror det förmodligen på droger, inavel, synfel eller liknande.

Sammanfattning: Även om du och jag upplever någonting olika, finns det när det gäller färger en "absolut sanning".
Citera
2008-07-07, 15:47
Bannlyst
.
Citera
2008-07-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zacay
Men trög eller läs första inlägget.

Men trög eller? Läs hela tråden.
Citera
2008-07-07, 16:06
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Vilket alltså leder till att han uppfattar den gröna kritan som blå; be honom måla något blått och han kan använda båda kritorna, resonemanget går inte ihop.

Citat:
När han tänker på blå och pekar på den kritan han anser är blå så väljer han samma krita som du gör. Skillnaden ligger i att han uppfattar färgen på den blåa kritan som den färg du kallar grön.

Vilket fortfarande leder fram till att den andra kritan (den reellt gröna) upplevs som blå i dennes värld: om det har med FÄRGEN och inte NAMNET på färgen att göra hade han alltså valt en grön krita för att rita sin himmel - vilket en motsvarande person med ett färgseende i relativitet till dennes skulle reagera på (notera att hela filosofin fallerar utan en konstant, en motsvarande och dess relativitet).
Citera
2008-07-07, 16:17
Medlem
Citat:
Vilket fortfarande leder fram till att den andra kritan (den reellt gröna) upplevs som blå i dennes värld: om det har med FÄRGEN och inte NAMNET på färgen att göra hade han alltså valt en grön krita för att rita sin himmel

Han hade valt den blå kritan eftersom den har samma färg som den blå himlen. Han upplever alltså ALLA blå saker på samma sätt dom du upplever gröna saker, det är inte bara vissa saker som förväxlas.
Citera
2008-07-07, 16:18
Medlem
Pseud0nyms avatar
Ja vadårå? Det är inte nytt direkt. Jag är övertygad om att vi ser världen mer eller mindre olika allihopa.
Citera
2008-07-07, 16:18
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Han hade valt den blå kritan eftersom den har samma färg som den blå himlen. Han upplever alltså ALLA blå saker på samma sätt dom du upplever gröna saker, det är inte bara vissa saker som förväxlas.
Jo, det var jag med på - jag använde himlen som en konstant i mitt exempel. Som sagt; utan någon konstant att jämföra med och två, i relativitet motsvarande subjekt att jämföra mot går det inte att analysera filosofin; den fallerar (eller åtminstone tappar diskussionsvärde).

Med ditt resonemang är det förövrigt bara språkligt betingat och oviktigt för själva upplevelsen av färgen som sådan.
Senast redigerad av mjohansson 2008-07-07 kl. 16:33.
Citera
2008-07-07, 16:41
Medlem
cannaBes avatar
Kul att nån mer har tänkt tanken och inte bara jag Egentligen så går det väl inte ta reda på det? Oavsett hur man gör så kan man ju aldrig se genom någon annans ögon.
Citera
2008-07-07, 16:45
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Jo, det var jag med på - jag använde himlen som en konstant i mitt exempel. Som sagt; utan någon konstant att jämföra med och två, i relativitet motsvarande subjekt att jämföra mot går det inte att analysera filosofin; den fallerar (eller åtminstone tappar diskussionsvärde).

Med ditt resonemang är det förövrigt bara språkligt betingat och oviktigt för själva upplevelsen av färgen som sådan.
be personerna återge ett original med 10 olika kontraster av någon färg genom att använda komplementfärger och jämför resultaten. färgblinda upplever ju definitivt olika grader av brunt/rött/grönt med utgång från nivån på handikappet. denna fråga torde gälla perceptiva egenskaper och objektiva erfarenheter taget ur kontext? förstår inte riktigt varför det fastnade just vid färger men det är ju en enkel metafor för att förklara hur folk kan uppfatta saker olika och ha olika referensramar eller habitus.
Citera
2008-07-07, 17:05
Medlem
hur tror ni vi skulle reagera om vi såg en ny färg som ingen annan hade sett innan?
Citera
2008-07-07, 17:19
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltkakan
hur tror ni vi skulle reagera om vi såg en ny färg som ingen annan hade sett innan?
evolutionerande!
Citera
2008-07-07, 17:39
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Teorin är ju endast intressant på ett språkligt plan. Du säger att himlen är blå medan din engelska kompis säger att den är blue.

Det går ju som bekant att objektivt fastställa vilken färg t ex himlen har, genom att mäta våglängden för ljuset. Det vi kallar blått ligger mellan 450-500 nanometer. Men om man sedan väljer att kalla det blått eller iksdoiföa spelar liksom ingen roll.

Problemet är att en viss våglängd inte nödvändigtvis behöver ge upphov till samma slags upplevelse hos olika personer.

Hos A kanske den skapar upplevelsen av blått, och hos B upplevelsen av rött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in