2008-07-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinsta
Nej för jag ser bilen som grön men lärt mig att den färgen heter blå. Förstår du? Så jag säger -kolla vilken snygg blå bil. Fasst jag egentligen ser den som grön.

Ja, då blir det lite klurigare att reda ut.
Citera
2008-07-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Jag har också funderat på detta.

Låt två personer med denna eventuella differans i färgseendet titta på himlen när den är klarblå. Lägg sedan två kritor på ett bord; en (av samhället vedertagen) grön krita och en blå krita. Be personerna måla ett streck på ett papper av den färg de tycker representerar himlen bäst.

Om person #1 uppfattar blått som grönt (och vice versa) relativt till person #2 som uppfattar blått som blått (och grönt som grönt) kommer alltså person #1 rita med kritan som uppfattas som grön hos person #2.

?

Om person 1 uppfattar den blåa himlen som grön så kommer han även uppfatta den blåa kritan som grön och alltså använda den.
Citera
2008-07-07, 14:12
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanye
Om person 1 uppfattar den blåa himlen som grön så kommer han även uppfatta den blåa kritan som grön och alltså använda den.
Vilket alltså leder till att han uppfattar den gröna kritan som blå; be honom måla något blått och han kan använda båda kritorna, resonemanget går inte ihop.
Citera
2008-07-07, 14:14
Medlem
Trentznors avatar
Teorin är ju endast intressant på ett språkligt plan. Du säger att himlen är blå medan din engelska kompis säger att den är blue.

Det går ju som bekant att objektivt fastställa vilken färg t ex himlen har, genom att mäta våglängden för ljuset. Det vi kallar blått ligger mellan 450-500 nanometer. Men om man sedan väljer att kalla det blått eller iksdoiföa spelar liksom ingen roll.
Citera
2008-07-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson

Vilket alltså leder till att han uppfattar den gröna kritan som blå; be honom måla något blått och han kan använda båda kritorna, resonemanget går inte ihop.

När han tänker på blå och pekar på den kritan han anser är blå så väljer han samma krita som du gör. Skillnaden ligger i att han uppfattar färgen på den blåa kritan som den färg du kallar grön.

Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Teorin är ju endast intressant på ett språkligt plan. Du säger att himlen är blå medan din engelska kompis säger att den är blue.

Det går ju som bekant att objektivt fastställa vilken färg t ex himlen har, genom att mäta våglängden för ljuset. Det vi kallar blått ligger mellan 450-500 nanometer. Men om man sedan väljer att kalla det blått eller iksdoiföa spelar liksom ingen roll.

Det handlar inte om vad han kallar färgen, det du kallar för blå kallar han också för blå. Men i hans ögon är den blåa kritan inte likadan som den är i dina ögon.
Citera
2008-07-07, 14:30
Medlem
skinstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanye
Det handlar inte om vad han kallar färgen, det du kallar för blå kallar han också för blå. Men i hans ögon är den blåa kritan inte likadan som den är i dina ögon.
Exakt. Om man då skulle få någon annan syn skulle man få helt vrängd syn t.ex att en tomat är grön
Citera
2008-07-07, 14:33
Medlem
OneUps avatar
Detta har även jag funderat på, och skrivit om i ngn tråd för ett bra tag sen. Jag hade inte läst det någon annanstans innan, har TS gjort det? Det är kul att flera har fått denna annorlunda tanke.
Det roligaste är att vissa människor inte verkar kunna förstå detta. Är det logik som saknas eller är det något annat?
Citera
2008-07-07, 14:35
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinsta
HAr jag sagt att jag har några bevis. Det var en teori som inte direkt håller.
Precis. Därav onödigt att slösa tid på grundlöst spekulerande.
Citera
2008-07-07, 14:39
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Måste dock få inflika att bevislöst spekulerande kan vara utvecklande och intressant.
Däremot så är skinsta tankar mycket, mycket vanliga, och jag vågar även påstå att de flesta har haft liknande tankebanor någon gång under livet, mig själv inkluderad.
Den har även varit uppe i ett tiotal trådar förut.
Citera
2008-07-07, 14:43
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Men det är ju intressant! Filosofiska frågor ska väl inte behöva ha ett svar? Se det som en tankeövning iaf.
Citera
2008-07-07, 14:59
Medlem
skinstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Detta har även jag funderat på, och skrivit om i ngn tråd för ett bra tag sen. Jag hade inte läst det någon annanstans innan, har TS gjort det? Det är kul att flera har fått denna annorlunda tanke.
Det roligaste är att vissa människor inte verkar kunna förstå detta. Är det logik som saknas eller är det något annat?

Jag har haft dom här tankarna sen jag var liten.
Citera
2008-07-07, 15:14
Medlem
Citat:

Vilken jävla filosof du är då, gå tillbaka till något politik-forum.

Jag kollade runt lite om det fanns något mer att läsa om teorin eller några filosofer som skrivit om det:
http://www.askphilosophers.org/question/898
"But what we really want to know is, how would it feel for me to feel what they are feeling? If I could "see" what a red apple looked like to them, would it look red to me? Or would it look green? If I could feel their sleepiness, would it feel like mine? Fortunately, Milo, philosophers have thought long and hard about this question. Unfortunately, we haven't figured it out yet." Too bad.

http://philosophy.uwaterloo.ca/MindDict/color.html Den här verkar ha lite med det att göra också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in