2008-07-07, 11:37
Medlem
skinstas avatar
Tänk att blått t.ex i mina ögon är grönt i dina men bara att du har lärt dig att det heter blått.
HElt enkelt att man ser helt annourlunda färger bara att dem har samma namn. Vi har lärt oss att rött är rött men om jag skulle få din syn skulle rött vara gult t.ex.
Citera
2008-07-07, 11:44
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinsta
Tänk att...
Varför då?
Citera
2008-07-07, 11:49
Medlem
skinstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Varför då?
Varför inte?
Det är inte så att jag tror att det är så. Men det är en rätt så häftig teori.
Citera
2008-07-07, 12:06
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Tänk att blått t.ex i mina ögon är grönt i dina men bara att du har lärt dig att det heter blått.
HElt enkelt att man ser helt annourlunda färger bara att dem har samma namn. Vi har lärt oss att rött är rött men om jag skulle få din syn skulle rött vara gult t.ex.

Jo, så skulle det kunna vara. Visst är det en spännande möjlighet. Det går inte heller att motbevisa att det du uppfattar som grönt är vad de flesta andra uppfattar som rött, och tvärtom.
Citera
2008-07-07, 12:22
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Varför inte?
Därför att det är meningslöst och irrationellt att ponera det verklighetsfrånvända. Och du vill ponera något - då är det du själv som står för bevisbördan. Och har du ingen sådan alls, då finns ju ingen anledning för mig eller någon annan att bry sig.
Citera
2008-07-07, 12:33
Medlem
skinstas avatar
Citat:
Därför att det är meningslöst och irrationellt att ponera det verklighetsfrånvända. Och du vill ponera något - då är det du själv som står för bevisbördan. Och har du ingen sådan alls, då finns ju ingen anledning för mig eller någon annan att bry sig.
HAr jag sagt att jag har några bevis. Det var en teori som inte direkt håller. Fasst det går ju varken att motbevisa eller bevisa
Citera
2008-07-07, 12:33
Medlem
Citat:

Det skulle ju visa sig ganska snabbt om så var fallet. Du säger -Kolla vilken snygg grön bil, kompisen -Vadå grön? Den är ju blå, gå och gör en synundersökning grabben.
Citera
2008-07-07, 12:55
Medlem
skinstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanye
Det skulle ju visa sig ganska snabbt om så var fallet. Du säger -Kolla vilken snygg grön bil, kompisen -Vadå grön? Den är ju blå, gå och gör en synundersökning grabben.

Nej för jag ser bilen som grön men lärt mig att den färgen heter blå. Förstår du? Så jag säger -kolla vilken snygg blå bil. Fasst jag egentligen ser den som grön.
Citera
2008-07-07, 13:07
Medlem
snömannens avatar
Citat:

Och vari ligger det verklighetsfrånvända i den iaktagelse som TS gjort?
Citera
2008-07-07, 13:33
Medlem
Man kan ju i och för sig fråga sig vad den här möjligheten skulle vara till för nytta.

Förresten så brukar man namnge saker och ting med ord som har en passande klang.
Jag har exempelvis svårt att tänka mig att ett ord som "blå" skulle passa särskilt bra till den gröna färgen, för klangen i ordet skulle inte stämma med färgen.

Ordet "vit" passar verkligen enormt dåligt till mörka färger.
Senast redigerad av Peter_18 2008-07-07 kl. 13:35.
Citera
2008-07-07, 13:42
Medlem
skinstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Man kan ju i och för sig fråga sig vad den här möjligheten skulle vara till för nytta.

Förresten så brukar man namnge saker och ting med ord som har en passande klang.
Jag har exempelvis svårt att tänka mig att ett ord som "blå" skulle passa särskilt bra till den gröna färgen, för klangen i ordet skulle inte stämma med färgen.

Ordet "vit" passar verkligen enormt dåligt till mörka färger.
Det är ju bara för att du vant dig vid det. Om du lärt dig att färgen vit är mörk så hade det passat i dina öron.
Citera
2008-07-07, 13:47
Medlem
mjohanssons avatar
Jag har också funderat på detta.

Låt två personer med denna eventuella differans i färgseendet titta på himlen när den är klarblå. Lägg sedan två kritor på ett bord; en (av samhället vedertagen) grön krita och en blå krita. Be personerna måla ett streck på ett papper av den färg de tycker representerar himlen bäst.

Om person #1 uppfattar blått som grönt (och vice versa) relativt till person #2 som uppfattar blått som blått (och grönt som grönt) kommer alltså person #1 rita med kritan som uppfattas som grön hos person #2.

?
Senast redigerad av mjohansson 2008-07-07 kl. 13:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in