2008-07-26, 07:54
Medlem
AngelicParticles avatar
Jag har sedan jag varit liten kunnat ge färg till ord. Just namn på personer har alltid fått en viss färg i huvudet.
Namn är ju ingenting som direkt har en färg, och det har nog med klangen att göra. Med det menar jag ju inte att jag håller med de som tror att ett ord till en färg har en naturlig klang som man automatiskt uppfattar som rätt ord till rätt färg, har faktiskt ingen aning om varför jag upplevde ord så.

Några exempel på namn som jag kan "känna" färgen på:

Adam - Brun
Peter - Gul och orange
Sara - Vit
Erik - Grön och vit
Kristina - Svart
Jimmy - Röd
Fredrik - Gul och vit
Henrik - Grön och gul
Lisa - Blå och rosa
Malin - Röd
o.s.v

Någon som kan "känna" liknande färger till samma namn?
Citera
2008-07-26, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngelicParticle
Jag har sedan jag varit liten kunnat ge färg till ord. Just namn på personer har alltid fått en viss färg i huvudet.
Namn är ju ingenting som direkt har en färg, och det har nog med klangen att göra. Med det menar jag ju inte att jag håller med de som tror att ett ord till en färg har en naturlig klang som man automatiskt uppfattar som rätt ord till rätt färg, har faktiskt ingen aning om varför jag upplevde ord så.

Adam - Brun
Peter - Gul och orange
Sara - Vit
Erik - Grön och vit
Kristina - Svart
Jimmy - Röd
Fredrik - Gul och vit
Henrik - Grön och gul
Lisa - Blå och rosa
Malin - Röd
o.s.v

Det där är ju egentligen bara frågeställningen i ett nytt format. Låt säga att någon annan döper Svart till Kristina, hur gör ni för att kontrollera att det är samma färg ni namngivit?
Citera
2008-07-26, 08:37
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelicParticle

Adam - Brun
Peter - Gul och orange
Sara - Vit
Erik - Grön och vit
Kristina - Svart
Jimmy - Röd
Fredrik - Gul och vit
Henrik - Grön och gul
Lisa - Blå och rosa
Malin - Röd
o.s.v

Är väl ungefär samma som när man undermedvetet uppfattar soundet på ett band som "djupt" eller "tungt" fast det egentligen bara är namnet på bandet som sätter känslan.
Jämför t.ex Pantera med Metallica (Väldigt olika namn, det ena namnet låter/ser mjukt/djupt ut och det andra är hårt och ytligt) och lyssna noga. Då hör man snabbt att Metallica kan låta djupt och tungt medans Pantera kan låta hårt och kallt.

Jag tror det har med förstabokstaven att göra. P är mjukare och softare än M, som är spetsigt och hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in