2008-12-26, 12:47
Moderator
Tystnads avatar
Svar :HERDEN

OM du skulle ha så hög elförbrukning att jordkablen blir "glödhett" så betyder det att du har en sådan konstant överbelastning i stallet att du skulle märka detta tycker man. tex genom att matande säkringar utlöser ofta.
Så mitt svar är att det låter oerhört osannolikt att kablen mellan hus och stall skulle påverka förbrukningen mer än marginellt under förutsättningen nu att det inte är en "amatör elpulare" som grävt ner helt fel kabel .

Känn på säkringarna som matar stallet är dem väldigt varma? (så man knappt kan ta i dem)
om ja så tyder det på att dem är utsatta för överbelastning.

Nu vet jag inte vad du har för elutrustning i stallet ,men hö-torkare är ju kända för att dra en en helsike med ström.
Tänk på att dem stora förbrukarna är alla apparater som värmer upp något ,infra-värmare ,hö-torkar ,varmvattenberedare ,motorvärmare ,el-temperatorer ,ugnar ,tvättmaskiner etc.
Belysning ? ja OM du har en förbaskat massa gamla lysrörsarmaturer som står och brinner halva dygnet så blir förbrukningen hög.
Citera
2008-12-26, 16:14
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
OM du skulle ha så hög elförbrukning att jordkablen blir "glödhett" så betyder det att du har en sådan konstant överbelastning i stallet att du skulle märka detta tycker man. tex genom att matande säkringar utlöser ofta.
Så mitt svar är att det låter oerhört osannolikt att kablen mellan hus och stall skulle påverka förbrukningen mer än marginellt under förutsättningen nu att det inte är en "amatör elpulare" som grävt ner helt fel kabel .

Känn på säkringarna som matar stallet är dem väldigt varma? (så man knappt kan ta i dem)
om ja så tyder det på att dem är utsatta för överbelastning.

Nu vet jag inte vad du har för elutrustning i stallet ,men hö-torkare är ju kända för att dra en en helsike med ström.
Tänk på att dem stora förbrukarna är alla apparater som värmer upp något ,infra-värmare ,hö-torkar ,varmvattenberedare ,motorvärmare ,el-temperatorer ,ugnar ,tvättmaskiner etc.
Belysning ? ja OM du har en förbaskat massa gamla lysrörsarmaturer som står och brinner halva dygnet så blir förbrukningen hög.

Det jag menade är att kabeln är ju ganska lång (200 meter) och då bör väl inte någon enskild punkt bli varm, utan att det i sådana fall sprids ut.
Varför skulle just säkringarna bli varma om värmen fördelas på kabeln?

Nu under t.ex november så var förbrukningen i snitt 12 kw per timme.
Då värms huset med ved och de övriga byggnaderna är inte uppvärmda sånär som på en gäststuga á 20 m2 (den har bara 10-15 grader) och ett isolerat rum i stallet á 20 m2. De värms med oljeelement.
Sedan finns det ett par varmvattenberedare varav en i halvstorlek.
Säg att den ena är 150 och den andra 300 liter. Jag kände på utsidan och de är ju inte varma så det är väl knappast troligt att de går för fullt hela tiden.
Lysrör, säg att det finns 20 styck á 72 watt vilket blir 1,5 kw. Och egentligen går de ju inte på natten.
Uppvärmning av vattenrör rör sig om 50 meter. Säg att de drar en 15 watt per meter i november?
Hötorkare finns inte...

Jag har nedan höftat till lite men det känns ju inte som att det går åt mer på någon enskild post än vad jag dragit till med, utan snarare mindre.

Snittförbrukning per timme under dygnet (verklig) : 12 kw

Snittförbrukning per timme under dygnet (beräkning) :

Hushållsel: 1,0 kw
Oljeelement: 1,25 kw
Varmvatten: 2,0 kw
Lysrör: 1,5 kw
Övrigt ljus: 0,5 kw
Vattenrör: 1,0 kw
Övrigt: 0,75 kw
---------------------
Summa: 8,0 kw

Då fattas det 4 kilowatt upp till tolv.
Senast redigerad av herden 2008-12-26 kl. 16:32.
Citera
2008-12-26, 19:03
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Då fattas det 4 kilowatt upp till tolv.

Ingen hembränningsapparat som står och puttrar i en gömd vrå ??

Citat:
Det jag menade är att kabeln är ju ganska lång (200 meter) och då bör väl inte någon enskild punkt bli varm, utan att det i sådana fall sprids ut.

Är kablen rätt dimensionerad är ju förlusten minimal ,så kan knappast tro det är där problemet är.
Jo säkringarna är ju till för att förhindra övertemperatur orsakar brand och skada på ledningar och elapparater ,dessutom ett skydd mot elfaran.
En ledning har ju ett visst strömvärde beroende på vilken area kablen har ,finns komplicerade tabeller för detta men tex 1,5 kvm kabel har ett nominellt strömvärde på 14 Ampere och får avsäkras med högst 10A säkring ,men en 10A säkring tål alltid en viss överlast innan den utlöser (vi snackar nu om vanliga diazed säkringar ,snabbsäkringar har andra värden)
Ex tål en 10 A säkringa en belastning på 14 A under lång tid utan att utlösa ,stiger strömmen däremot till 19 A SKALL säkringen utlösa inom en timme.Vad jag syftade på är att blir säkringarna väldigt varma så man knappt kan ta i dem tyder detta på att dem är utsatta för stor strömgenomgång ,alltså är det något i denna säkringsgrupp som drar mycket ström.

Men för enkelhetens skull varför inte observera elmätaren ,samtidigt som du låter någon slå av samtliga synliga förbrukare i stallet en efter en och när den sista är avslagen skall ju mätaren visa att inget förbrukas .

Du nämde "uppvärmning av vattenrör" slår du av denna på vår-sommar-höst? annars står den nog och dränera ström helt i onödan.
Citera
2008-12-26, 20:08
Medlem
herdens avatar
Citat:

Citat:
Är kablen rätt dimensionerad är ju förlusten minimal ,så kan knappast tro det är där problemet är.
Jo säkringarna är ju till för att förhindra övertemperatur orsakar brand och skada på ledningar och elapparater ,dessutom ett skydd mot elfaran.
En ledning har ju ett visst strömvärde beroende på vilken area kablen har ,finns komplicerade tabeller för detta men tex 1,5 kvm kabel har ett nominellt strömvärde på 14 Ampere och får avsäkras med högst 10A säkring ,men en 10A säkring tål alltid en viss överlast innan den utlöser (vi snackar nu om vanliga diazed säkringar ,snabbsäkringar har andra värden)
Ex tål en 10 A säkringa en belastning på 14 A under lång tid utan att utlösa ,stiger strömmen däremot till 19 A SKALL säkringen utlösa inom en timme.Vad jag syftade på är att blir säkringarna väldigt varma så man knappt kan ta i dem tyder detta på att dem är utsatta för stor strömgenomgång ,alltså är det något i denna säkringsgrupp som drar mycket ström.

Men för enkelhetens skull varför inte observera elmätaren ,samtidigt som du låter någon slå av samtliga synliga förbrukare i stallet en efter en och när den sista är avslagen skall ju mätaren visa att inget förbrukas .

Du nämde "uppvärmning av vattenrör" slår du av denna på vår-sommar-höst? annars står den nog och dränera ström helt i onödan.

Jag ska gå igenom under veckan som kommer och se om jag kan hitta strömhålet. Nu har jag fått lite idéer att spinna vidare på!
Citera
2008-12-26, 20:42
Medlem
capmacs avatar
Citat:

Om kabeln blir varm är den kraftigt överlastad. Säkringen motsvarar kabelns strömtålighet, och då skulle den också vara mycket tungt belastad, vilket ger en tydlig värmeutveckling.

Sen är det så här, kabeln eldar inte upp någon "egen" effekt, så den kan inte ÖKA din förbrukning nämvärt. Den stjäl möjligen effekt från någonting annat.

Tänk så här, om du t ex har elradiatorer på 5 kW ute i ladan, och kabeln är för klen, så säger vi att du får 10% spänningsfall. Då ger elementen bara 4,5 kW, och 500W eldas upp i sladden. Men eftersom du annars hade värmt ladan med samma 5kW så påverkar det inte din totalförbrukning. Den påverkas endast om man har laster som kan kompensera sig för spännningsfall, t ex switchade nätaggregat, då ökar strömmen när spänningen sjunker, och då tillkommer den effekt som kabeln stjäl. Men några sådana av en sån storlek att det kan nämvärt påverka din elförbrukning lär du inte ha.

Citat:
Nu under t.ex november så var förbrukningen i snitt 12 kw per timme.

Du kan inte ange en siffra på effekt, som är ett momentan storhet, och sedan slänga på "per timme".

Antingen har du en snittförbrukning på 12kW, ( ev mätt över en minut,timme, dygn), eller så har du förbrukat 12kWh på en timme.

/capmac
Citera
2008-12-27, 09:32
Medlem
Citat:

Det finns ju inget som säger att den är rätt dimensionerad så problemet kan ju mycket väl vara där. En 1,5mm2 kabel får bara avsäkras med 10A upp till en viss längd för att utlösningsvillkoret skall vara uppfyllt.
Dock brukar folk alltid räkna fel då man räknar ut strömförbrukningen. Ett 72w lysrör drar säkerligen mer än 72w pga värmeförluster osv.

Enklaste sättet att komma till botten med problemet är att låna en tångamperemeter och mäta förbrukningen i varje fas i stallet och inne i huset samtidigt slå av och på olika förbrukare så kommer du snart fram till vad som drar ström för dig.
Citera
2008-12-27, 10:54
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Men vadå, menar du att jag inte heller får använda min BB2 i arbetet? Jag är inte anställd som elektriker, men installerar ofta vissa typer av maskiner.

Det står inget om tillämpning i yrke på elsäkerhetsverkets text om BB2:
http://www.elsak.se/elbranschen/behorigheter/behorighetstyperochbehorighetskrav/bb2.4.60a759a611147b1cd6180004610.html
I BB2 så ska du även ha gjort 2 års praktik under elinstallatörs överinseende, frågan är väl om du gjort den?
Citera
2008-12-27, 11:39
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
I BB2 så ska du även ha gjort 2 års praktik under elinstallatörs överinseende, frågan är väl om du gjort den?
Självklart, annars skulle jag inte haft behörigheten, eller hur?
Citera
2008-12-27, 12:12
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Ni har inte plus och minus i Norge, tror du verkligen ni har likström i nätet? Däremot kopplar man 2-fas istället för fas och nolla, eftersom norskarna kör med 230 v istället för 400 v i fasspänning. Vilket förklarar de två säkringarna.

Men som sagt så vette fan vad den gula är till för så jag ska hålla käften nu...
Våran fasspänning är väl också 230V?
Citera
2008-12-27, 12:28
Medlem
Okej, "Wie bitte?" Skrev uppenbarligen fel, huvudspänningen istället för fasspänning.

Men norrmännen använder 230v (huvudspänning) på en del ställen och kan således använda samma saker som vi, men istället kopplat mellan två faser istället (då vi kör fas-nolla)

//jimmy
Citera
2008-12-27, 13:50
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabas
Okej, "Wie bitte?" Skrev uppenbarligen fel, huvudspänningen istället för fasspänning.

Men norrmännen använder 230v (huvudspänning) på en del ställen och kan således använda samma saker som vi, men istället kopplat mellan två faser istället (då vi kör fas-nolla)

//jimmy
Ja, det var hjärnsläpp från min sida. Fasspänningen i Norge blir ju 127 V.

Hur är det på nybyggen i Norge? Jag har hört att man alltid kör med 400 V trefas numera precis som här, är det någon sanning i det?
Citera
2008-12-27, 14:36
Medlem
Kan inte säga att det är så, men jag vet att det är blandat. Det verkar ju rimligt att de är på gång att ändra över mer och mer, då i stort sett hela europa kör antingen 220/380 alt 230/400
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in