2008-12-01, 02:47
Medlem
Fel jordfelsbrytare fungerar inte alltid garanterat! Ibland slår de inte ut har jag lärt mig. Rätta mig om jag har fel!!
Citera
2008-12-02, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Ja, det var exakt vad jag menade. Tack för svaret!

Vet du kanske något om min andra fråga?

Kanallister måste vara S & CE-godkänd för elledningar.
Anledning till detta bör vara elsäkerhetsverket vill ha någon norm vid kabelkanaler. För att lägga grundisolerade ledare i en kanal så måste den bara kunna öppnas med ett verktyg ha kapslingsklass ip4X eller IPXXD.

På senare år har det dock kommit flertalet olika tillverkare som gör dom i ett annat utförande än 'tråkig' vit plast. Du bör kunna googla fram vad du är ute efter.
Citera
2008-12-02, 16:37
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tetZIX
Pga. att sambon körde sönder sladden till motorvärmaren (hanen som utgår från blockvärmaren) nödgades vi byta ut denna kontakt. Den trasiga var av den typen vanlig innan dagens "mindre" kontakter dök upp till blockvärmare.

In på scenen kommer svärfar som tycker det är onödigt att köpa en dyr kontakt av typen som används numera, vår gamla typ av värmarkontakt har utgått, och monterar dit en vanlig jordad hane ("stickkontakt") för utomhusbruk.

Det här förstår jag inte riktigt. Från blockvärmaren skall det gå en kabel till ett fordonsintag, en skarvpunkt där man varje dag kopplar in och ur sin gummikabel. Kabeln som går inne i motorutrymmet skall vara armerad mot nötning och slitage.

Från intaget i fronten på bilen till vägguttaget används en vanlig gummikabel godkänd för utomhusbruk. Man har under åren använt olika intagskontakter, först en rektangulär, sedan en stor rund som har samma pinnar som en blå CEE (båt/husvagnsintag), och nu har Defa och Calix små egna minivarianter som du skriver.

Vilken kabel är det han har skruvat på en Schuko (vanlig jordad hane) på?

/capmac
Citera
2008-12-02, 17:00
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Det här förstår jag inte riktigt. Från blockvärmaren skall det gå en kabel till ett fordonsintag, en skarvpunkt där man varje dag kopplar in och ur sin gummikabel. Kabeln som går inne i motorutrymmet skall vara armerad mot nötning och slitage.

Från intaget i fronten på bilen till vägguttaget används en vanlig gummikabel godkänd för utomhusbruk. Man har under åren använt olika intagskontakter, först en rektangulär, sedan en stor rund som har samma pinnar som en blå CEE (båt/husvagnsintag), och nu har Defa och Calix små egna minivarianter som du skriver.

Vilken kabel är det han har skruvat på en Schuko (vanlig jordad hane) på?

/capmac
Han skriver ju helt tydligt att det sitter en vanlig stickpropp fastskruvad på bilens motorvärmarkabel.

http://img78.imageshack.us/my.php?image=motorvarmfp4.png
Senast redigerad av Wie bitte? 2008-12-02 kl. 17:15.
Citera
2008-12-05, 19:59
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthms Tjejen
Fel jordfelsbrytare fungerar inte alltid garanterat! Ibland slår de inte ut har jag lärt mig. Rätta mig om jag har fel!!
Det finns ju en testknapp att prova med. Men visst, det finns väl ingen apparat som det aldrig kan bli fel på. Men risken att det är fel på jfb:n samtidigt som någon kopplat galet är rätt mikroskopisk.
Citera
2008-12-05, 20:31
Medlem
e_peppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthms Tjejen

Nej, den slår inte ut om du står i gummistövlar och håller nollan i ena näven och fasen i den andra...
Citera
2008-12-06, 03:32
Medlem
Chowies avatar
jag hyr en etta i andrahand & tjejen jag hyr av har sagt dom 3 senaste månaderna att elen gått på 500spänn/per månad. är det verkligen rimligt? när jag hade en egen lägenhet betalade jag typ 200spänn i kvartalet.
Citera
2008-12-06, 03:36
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chowie
jag hyr en etta i andrahand & tjejen jag hyr av har sagt dom 3 senaste månaderna att elen gått på 500spänn/per månad. är det verkligen rimligt? när jag hade en egen lägenhet betalade jag typ 200spänn i kvartalet.
Läs av mätaren själv så får du svar. Skriv av timmarna med en månads mellanrum så man vet din förbrukning så ska du få svar.
Citera
2008-12-06, 03:40
Medlem
Chowies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Läs av mätaren själv så får du svar. Skriv av timmarna med en månads mellanrum så man vet din förbrukning så ska du få svar.
jag tror inte mätaren sitter i lägenheten, ser inget i elskåpet iaf.
Citera
2008-12-06, 08:03
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
jag tror inte mätaren sitter i lägenheten, ser inget i elskåpet iaf.
gå ner i källaren och kolla där då.
Citera
2008-12-06, 17:08
Medlem
stilltons avatar
Citat:
beror på om det är varm eller kallhyra också. mao om du får betala värmen på elräkningen, eller om det är inbakat i hyran.
Citera
2008-12-26, 10:10
Medlem
herdens avatar
Problem med för hög förbrukning...

En fråga:

Fallet innefattar en inkommande elanslutning från elbolaget och därifrån är det uppsplittat så att det går en kabel till stall och en till bostadshus.
Det inkommande inkl. elmätare sitter vid huset och därifrån går en jordkabel dryga 200 meter till stallet.
Elförbrukningen är lite väl hög (ungefär 100 000 kWh/år) utan att det finns några egentliga storförbrukare, och det jag nu funderar på är om kabeln mellan hus och stall värms upp och att det därifrån försvinner en massa onödiga kilowattimmar?
Jag har tyvärr inte mätt upp dimensionen på kabeln men finns det någon bra formel för att beräkna förlust vid olika strömuttag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in