2009-01-03, 23:10
Medlem
Kundalinis avatar
Jag borrade nyss i väggen nedanför proppskåpet - skulle bara flytta hatthyllan från ena väggen i hallen till den andra.

När jag drar in skuven i väggen går strömmen på toaletten och i vardagsrummet...

Min första tanke var att vibrationerna från borrningen kunde fått själva glödlampan på toaletten att ha pajat men när jag insåg att även ljuset gått i vardagsrummet kollade jag proppskåpet. Det är samma propp som "går till" (eller hur man nu säger i elektrikerkretsar...) båda rummen men proppen hade inte gått.

Då antar jag att jag kan ha borrat sönder nån ledning inne i väggen som förser toalett/vardagsrum med ström, men borde inte huvudströmbrytaren slagit ifrån då??? Eller det kanske är möjligt att borra sönder en ledning så där lite lagom utan att det händer nåt?

Vad tror ni? Har jag borrat sönder en ledning? Vad finns det för potentiella lösningar? Är det bara proffessionell hjälp som gäller eller finns det nån annan lösning jag missat här?
Citera
2009-01-04, 00:33
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag borrade nyss i väggen nedanför proppskåpet - skulle bara flytta hatthyllan från ena väggen i hallen till den andra.

När jag drar in skuven i väggen går strömmen på toaletten och i vardagsrummet...

Min första tanke var att vibrationerna från borrningen kunde fått själva glödlampan på toaletten att ha pajat men när jag insåg att även ljuset gått i vardagsrummet kollade jag proppskåpet. Det är samma propp som "går till" (eller hur man nu säger i elektrikerkretsar...) båda rummen men proppen hade inte gått.

Då antar jag att jag kan ha borrat sönder nån ledning inne i väggen som förser toalett/vardagsrum med ström, men borde inte huvudströmbrytaren slagit ifrån då??? Eller det kanske är möjligt att borra sönder en ledning så där lite lagom utan att det händer nåt?

Vad tror ni? Har jag borrat sönder en ledning? Vad finns det för potentiella lösningar? Är det bara proffessionell hjälp som gäller eller finns det nån annan lösning jag missat här?
Huvudströmbrytaren "går" inte för att du klipper en ledning. Hade du haft en jordfelsbrytare så skulle däremot den löst såvida det blev en snabb kortis eller liknande i samband med att du borrade sönder tråden.

Låter som du behöver byta FK:n i i väggen. Det bör du nog lämna åt en elkille att göra i o m att du då tydligen behöver koppla i centralen. Inget avancerat men inget du bör göra om du är det minsta osäker heller.

Det är rätt snabbt gjort för en elslusk så det behöver inte bli så dyrt heller.
Citera
2009-01-04, 01:26
Medlem
Kundalinis avatar
OK. Tack för det svaret,,,

Jag har jordfelsbrytare och jag har levt med föreställningen att borrar man sönder ledningar så innebär detta att den alltid bryts, men så är det upenbarligen inte?

Vad är FKn i väggen?

Vad är det rimligt att betala en "elslusk" för att fixa det en söndag?
Citera
2009-01-04, 01:38
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
OK. Tack för det svaret,,,

Jag har jordfelsbrytare och jag har levt med föreställningen att borrar man sönder ledningar så innebär detta att den alltid bryts, men så är det upenbarligen inte?

Vad är FKn i väggen?

Vad är det rimligt att betala en "elslusk" för att fixa det en söndag?
En jordfelsbrytare bryter strömmen om den leds på avvägar, t ex genom din kropp. Klipps strömmen, som om du knipsar en ledning (eller du borrar sönder den), så måste den inte lösa även om den borde det eftersom det borde bli en del felströmmar i det ögonblick du sätter borren i ledningen.
En riktig elektriker har nog bättre svar på detta än jag. Kanske är din jfb kass.

FK är trådarna som går i slang eller plaströr i väggen, dvs ledningarna.

Vet inte vad de kan tänkas ta en söndag. Ingen kompis kompis kusin som är el-slusk eller nåt?
Citera
2009-01-04, 01:44
Medlem
Kundalinis avatar
I min värld låter det skumt att jfb inte slår till i en sån här situation, men det är kanske så det är. JOrdfelsbrytaren installerades för kanske 2 år sen så det verkar lite underligt att det skulle vara den det är fel på. Allt som är nytt är ju bra har jag hört!

Jag får kolla runt om det finns nån elektrikerconnection - men det är vid såna här tillfällen man hatar att vara en akademikerslusk...
Citera
2009-01-04, 01:50
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
I min värld låter det skumt att jfb inte slår till i en sån här situation, men det är kanske så det är. JOrdfelsbrytaren installerades för kanske 2 år sen så det verkar lite underligt att det skulle vara den det är fel på. Allt som är nytt är ju bra har jag hört!

Jag får kolla runt om det finns nån elektrikerconnection - men det är vid såna här tillfällen man hatar att vara en akademikerslusk...
Jag håller med dig... jfb:n borde nog ha brutit. Har du en testknapp på den? Vad händer om du trycker in den?
Citera
2009-01-04, 10:06
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Jag håller med dig... jfb:n borde nog ha brutit. Har du en testknapp på den? Vad händer om du trycker in den?

Han har borrat sönder inkommande huvudledning från elmätaren

Och då löser inte jfbr av naturliga skäl.

Känner till flera sådana här fall.

Antar han bor i en hyreshus/flerfamiljshus och då är det vanligt att samtliga lägenheters huvudledningar går i väggen bakom elcentralen i hallen.

Man skall vara djävulsk försiktig med att borra i hallen vid och bredvid elcentralen.

Han får ta dit en el-firma ,har han tur behöver dem bara byta ledningen ,men har röret (om det är ett gammalt Bergmanrör av metall) fått vassa kanter inåt måste hela skade stället bilas upp.

Jo det kan bli dyrt detta ,tyvärr.
Citera
2009-01-04, 11:17
Medlem
Kundalinis avatar
Nja...radhus, men det är ingen fristående låda så nån slags flerfamiljshus kan man kanske kalla det.

Men om jag skulle ha borrat sönder inkommande huvudledning så borde väl rimligen mer än bara kretsarna tillhörande en propp påverkats?
Citera
2009-01-04, 11:23
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Han har borrat sönder inkommande huvudledning från elmätaren

Och då löser inte jfbr av naturliga skäl.

Känner till flera sådana här fall.

Antar han bor i en hyreshus/flerfamiljshus och då är det vanligt att samtliga lägenheters huvudledningar går i väggen bakom elcentralen i hallen.

Man skall vara djävulsk försiktig med att borra i hallen vid och bredvid elcentralen.

Han får ta dit en el-firma ,har han tur behöver dem bara byta ledningen ,men har röret (om det är ett gammalt Bergmanrör av metall) fått vassa kanter inåt måste hela skade stället bilas upp.

Jo det kan bli dyrt detta ,tyvärr.
Aha! Så långt tänkte inte jag.
Surt sa räven för TS.

Citat:
Ursprungligen postat av kundalini
Men om jag skulle ha borrat sönder inkommande huvudledning så borde väl rimligen mer än bara kretsarna tillhörande en propp påverkats?

Du borrade nog inte sönder alla ledarna utan bara en av dem.
Din spis funkar nog inte klockrent just nu om du borrat sönder en inkommande fasledare (spisar brukar oftast vara 2- eller 3-fas).
Men enklast är ju, om du har en voltmeter och grundläggande kunskap, att mäta inkommande faser för att se om det är som tystnad skrev.

F Ö skulle jag nog om jag vore du, koppla ur all hemelektronik. Om du skadat inkommande nolla så kan du få en del "spännande" plötsliga spänningsspikar som tar livet av datorer, tv mm.
Senast redigerad av Wie bitte? 2009-01-04 kl. 11:26.
Citera
2009-01-04, 11:31
Medlem
Kundalinis avatar
Suck...vad ni är negativa nu...

Elektrikern kommer i morgon så då får jag se.

Men ni kan väl vara vänliga och spekulera i för min del mindre kostsamma förklaringar till den här obehagliga situationen - bara för min sinnesros skull!
Citera
2009-01-04, 11:39
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Suck...vad ni är negativa nu...

Elektrikern kommer i morgon så då får jag se.

Men ni kan väl vara vänliga och spekulera i för min del mindre kostsamma förklaringar till den här obehagliga situationen - bara för min sinnesros skull!
Lys in i borrhålet med ficklampa och se om du ser nåt.
Citera
2009-01-04, 11:40
Medlem
Kundalinis avatar
Borrhålet är för litet så det är inget alternativ. Voltmeter är inget jag har hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in