• 2
  • 3
2008-07-11, 22:42
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det där var en kul beskrivning, men hur många har egentligen smakat på en bakelittelefon? Är det vanligt att tryffelsmaken jämförs med bakelit?
Mja, det var en kompis som sa det en gång och jag tyckte det satt klockrent. Det smakar som en bakelittelefon luktar, sa han nog... jag tycker det stämmer väldigt bra fast det gäller en väldigt god bakelittelefon... Jag kommer inte på en enda grej som smakar som tryffel, faktiskt. Väldigt unik smak. Förutom bakelittelefonen då...
Citera
2008-07-12, 03:15
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout
Är det någon som vet något om Karljohansvampsolja, är det också kemiskt? Inte för att sno tråden, det skulle bara vara intressant att vet.
Det lär finnas tryffel-juice, som ska vara avkok av tryfflar. I och för sig måste det vara ganska dyrt med.

Vet ej hur det är med andra svampoljor. Men Karljohansvamp är ju betydligt billigare än tryffel, så sannolikheten att oljan inte är kemisk torde vara högre. Men vet som sagt inte.

Tryffeljuice? Låter som ett intressant alternativ. Vart tror du man kan finna denna?
Citera
2010-02-02, 22:55
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Var ungefär hittar han dem? Vilken hundras kör han med?

Nyfiken

~Paul~

Får vem som helst gå ut i skogen med en hund och leta tryffel?
Citera
2010-02-02, 23:19
Jag brukar hävda att tryffel egentligen mest är en sorts gastronomisk smaksättare och parfym, ingenting som man direkt äter. Tryffel har mer doft än smak.

Tryffeljuice är inte så dyrt. Ett par hundringar för en liten burk som borde ha ganska lång räckvidd i köket.

En annan sak man kan köra med är brisure av tryffel, det vill säga rensbitar som säljs till lägre pris.
Citera
2010-02-03, 06:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Får vem som helst gå ut i skogen med en hund och leta tryffel?
Det hör väl till allemansrätten?

~Paul~
Citera
2010-02-03, 07:42
Medlem
Fickludds avatar
Tryffel och hasselnötter innefattas inte av allemansrätten.

Jag hittade en kommentar: "Länsstyrelsen på Gotland säger nej, tryfflarna tillhör markägaren; men detta har inte prövats rättsligt varför läget är oklart." Men enligt allemansrätten får man plocka svamp, men inte gräva upp den.
Senast redigerad av Fickludd 2010-02-03 kl. 07:49.
Citera
2010-02-03, 15:35
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Tryffel och hasselnötter innefattas inte av allemansrätten.

Jag hittade en kommentar: "Länsstyrelsen på Gotland säger nej, tryfflarna tillhör markägaren; men detta har inte prövats rättsligt varför läget är oklart." Men enligt allemansrätten får man plocka svamp, men inte gräva upp den.

Är med rätt säker på att iallafall hasselnötter exkluderas i allemansrätten, tror att det är på grund av att nötter mycket tidigare var vanligare att plundra och var en viktigare del i dieten änn t.ex. svamp var, vilket inte var lika vanligt att gå ut att plocka i skogen tidigare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in